###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jag hade också, precis som Horse_power säger, kollat upp hästen hos veterinär. 1 år sedan veterinärbesiktning säger ju tyvärr inget idag, de kan ha hänt mycket sedan dess :)

Nu kollade jag också filmen. Hästen är ju mer än en grad halt! Bara för att den blev bes ua för ett år sen betyder det knappast att den ska vara garanterat fräsch ett år senare...

Den måste ju kollas upp. Och hur kan du inte känna det?

En ET är INTE en veterinär och att hästen var ua för ett år sedan betyder ju inte att den är det nu. Håller med övriga om att den är tydligt halt på filmen.

Jo det vet jag också att en ET Inte är veterinär, så korkad e jag inte. Men hon borde ju vatt spänd och haft låsningar om hon varit halt.

Som sagt ska kolla imorgon när hon rids om det är lika tydligt då. Har tränat både hoppning och dressyr senaste månaden och ingen har sett nåt (inte som dom sagt till mig iaf), så tycker det är märkligt.

En häst kan vara ofräsch helt utan att visa ens hälften av den hältan din häst gör. Nu i höstas när jag kollade upp min var hon långt ifrån halt och tävlade bara veckan innan med bra resultat. Hon kändes bara inte helt genom kroppen och det fanns små reaktioner i både en knäled bak och en framkota. Hon har heller aldrig haft ngt särskilt när kiro kollat henne.

Som de andra säger -de visar inte alltid en rättvis bild av hur ont de har osv.. Min ena häst är 0,5-1 grad halt på böjt spår åt ena hållet och han har visat sig ha en allvarlig skada och det är inte säkert att han blir ridbar igen.

Ang din häst så ser den inte helt fräsch ut nej, men att ingen har sett det och kommenterat på träningarna behöver ju inte vara så konstigt -den kan ju har trampat snett/slagit sig samma dag som du filmat? Allting behöver ju inte vara en långtgående skada, och att folk här kommenterar det är bara av välvilja. Hoppas den blir fräsch fort igen.

Svarar till "alla" här :)

Kan hålla med att hon ser ojämn ut bak på filmen, men är inget jag känner av när jag rider. Hon är även röntgad i rygg och ben + vetbes ua för ca 1år sedan. Et är ute med jämna mellanrum och hon har inte haft nåt mer än spänningar och ev nån låsning.

Hon har varit väldigt omusklad/svag i bakpartiet, så det är inte fören nu vi har kunnat pressa henne lite mer, men är ff mycket kvar. Ska kolla nästa gång min syster rider henne om det är filmen som gör det eller om hon verkligen går såO_o

Jo det vet jag också att en ET Inte är veterinär, så korkad e jag inte. Men hon borde ju vatt spänd och haft låsningar om hon varit halt.

Som sagt ska kolla imorgon när hon rids om det är lika tydligt då. Har tränat både hoppning och dressyr senaste månaden och ingen har sett nåt (inte som dom sagt till mig iaf), så tycker det är märkligt.

Det verkar hon ju tydligen ha haft?

Tycker det är väldigt märkligt att din tränare inte kommenterar detta! Även om det bara vore så att hästen trampat sig eller vrickat sig i samband med resan till träning eller något så ska ju tränaren se att hästen inte rör sig okej och ta upp detta med eleven, om man så bara anar att något är fel. Det kan hända att hästen är under rehab och 'ska' ridas, men då är det nog också lämpligt att tränaren vet om detta och kan göra eventuella anpassningar av träningen. I annat fall avbryter man lektionen och skickar hem eleven med uppgiften att rådgöra med vet. om behandling och rehab. Anser jag.

*KL*

Hoppar in lite här från hoppsidan :D

Syrrans hoppehäst blev dressyrhäst för en stund i lördags :d

Film

Jag tycker inte det är lätt att säga vart hästen har ont men det ser inte rent ut. Den nickar till och ser emellanåt halt ut. Svårt att se vilket ben det är som den haltar på.

Heja, heja!!! Man ser ju tydligt att det där faktiskt är hans rätta element trots allt jobb du lagt ner på att göra han till dressyrhäst.. glädjen är extremt påtaglig :D

Skitduktiga! Och skitsöt pålle när han lägger in byten lite hipp som happ :D

Han ser överlycklig ut! :D Och eloge till dig som är helt orädd och bara hänger med och låter honom gå iväg och ta av stort om han vill det.

Gillar att han verkar ha tillfälligt glömt allt om att han numera är fin dressyrhäst och kan seriebyten och allt möjligt och istället kör korsgalopp i svängarna ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka