###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

*KL*

Hoppar in lite här från hoppsidan :D

Syrrans hoppehäst blev dressyrhäst för en stund i lördags :d

Film

Hästen ser väldigt spänd ut i ryggen vid arbete. Det syns tydligt i de blyiga och tunga travstegen, tyvärr..

Jag skulle ta bort inspänningen och bara låta tömmarna löpa genom ringarna. Hästen bjuder inte och bjudningen är A och O. När hästen bjuder mycket så kan man börja spänna in den för att kunna rama in den bättre så att säga. Titta på galoppen så ser den lite studsig ut, den måste komma mer under sig med bakbenen och få en rundare galopp. Detta bör den få om bjudningen blir bättre.

**KL**

Bläddrade så här vid årets slut genom vad vi har hittat på och fann den här ovisade filmen från EM i somras :-)

http://www.youtube.com/watch?v=ZM8NIeAraBI

Supertaggad häst såg hinderna och tänkte "Nu ska vi hoppa!! :banana:" Dock var inte så fallet och hon fick nöja sig med att hålla sig på marken denna gång :D Därav missarna :o
Framridning var något som var obefintligt på detta evengemang, tur där fanns en liten, liten gräsfläck där det gick att trava några ynkliga varv :p

Såg inte uppvisningsfilmen utan fastnade för era hoppfilmer. Otroligt imponerande:bow:!! Din häst har bättre galopp och är mer framme för skänkeln än de flesta hästar som har ryttare som rider grensle. Och hon vänder riktigt bra även på din benlösa sida-så himla häftigt att se! Vilken underbar häst du har!

Tack Fiorano!! :bow:

Hon är en häst med mycket humör och stor vilja, typisk märr ;) Egen uppfödning som är skyldig till diverse tandmärken och blåmärken men i mina ögon är hon helt underbar :love:

En av mina grundstenar i ridningen är gott engagemang bakifrån, hästen måste "röra sig framåt" för att man ska kunna styra - precis som en cykel. Sen kvittar det om man rider gränsle eller i damsadel, det ska funka lika bra annars har man fuskat/tappat någonstans på vägen. Dock förstår man verkligen vad "Less is more" är när man rider i damsadel - en fantasisk bra katalysator på alla sätt :p

*KL*

Hoppar in lite här från hoppsidan :D

Syrrans hoppehäst blev dressyrhäst för en stund i lördags :d

Film

Hästen har en rörelsestörning i bakbenen, jag kan inte sätta finger på vart felet kan sitta. Men jag skulle i alla fall kolla upp hästen i både rygg och bakben för att kolla upp varifrån störningen kommer ifrån!

Hästen har en rörelsestörning i bakbenen, jag kan inte sätta finger på vart felet kan sitta. Men jag skulle i alla fall kolla upp hästen i både rygg och bakben för att kolla upp varifrån störningen kommer ifrån!

Jag tycker inte heller hästen ser ren ut bak.

Tack, det är jättekul :D

Nej, hon rids inte bara i damsadel. Vanligtvis blir det ½-2 gånger i veckan, det är en typ av variation precis som allt annat :)

Jag "lär" henne sakerna gränsle och sen filar vi på det i damsadel :p

Även jag tycker att det ser ut att vara något bak... Men är mest förundrad över att tränaren inte sett det (?)

Hästen är inte bara rörelse störd bak enl filmen , den är halt . Syns även i skritten .

Damsadelryttarinna : otroligt fin häst och ridning !

Svarar till "alla" här :)

Kan hålla med att hon ser ojämn ut bak på filmen, men är inget jag känner av när jag rider. Hon är även röntgad i rygg och ben + vetbes ua för ca 1år sedan. Et är ute med jämna mellanrum och hon har inte haft nåt mer än spänningar och ev nån låsning.

Hon har varit väldigt omusklad/svag i bakpartiet, så det är inte fören nu vi har kunnat pressa henne lite mer, men är ff mycket kvar. Ska kolla nästa gång min syster rider henne om det är filmen som gör det eller om hon verkligen går såO_o

Jag tycker tyvärr också att det syns tydligt att hästen är halt bak. Det är bra att ET kollar hästen regelbundet men denne ser ju inte ev. hälta om den inte ser hästen i rörelse och denne är inte heller någon veterinär. Jag undrar som de andra varför inte tränaren sett något? Det syns ju tydligt i alla gångarter.

Jag skulle åkt till veterinären(!) och kollat upp det så snart som möjligt för att vara säker på att inte göra saken värre! Hoppas det löser sig för er iaf! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka