###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Bra jobbat hörrudu!
MYCKET bättre med dina händer och armbågar nu! du får kvitto på att hästen är mer genomsläpplig i sin nacke och hals och inte så "brödrost" som tidigare.
Men du kan böja henne ännu mer :D
Hon tar inte riktigt din innerskänkel, du ska kunna skåla ur henne för den med bara ett litet kvickt tryck så ska hon svara. syns att hon nyttjar det särskilt på "titt långsidan" där hon helt enkelt går emot din innerskänkel och inte vill ta den.

sen tycker jag att du ska jobba på mycket övergångar så att du inte hamnar i samma tempo och steglängd varv på varv på varv. det är så du får henne starkare och bärigare. se till att det händer saker under hela passet så att hon aldrig kommer in i komfortzonen så att säga.

verkligen fint jobbat so far. Keep it up.

jag tycker att det ser trevligt ut! Ni är nog på rätt väg :) Hon travar på mycket bättre när du rider mer lätt. Hon är kanske inte så stark och bärig än? Jag skulle strunta i att nosen trillar bakom. Möt upp med ben när hon försöker komma bakom handen så att du driver henne fram till bettet.

Jag är löjligt förtjust i Kyras fyrkant, det är en jättebra övning som du bara behöver googla för att hitta mycket info om. Då får man koll på ytterbogarna och hittar även sina egna hjälper på ett tydligt sätt.

Sen är ju övergångar, övergångar, övergångar ett superbra koncept för att bygga styrka. Försök att rida färre och färre steg åt gången i samma takt, tempo och gångart.

Hej! Bryter av diskussionen med en liten filmsnutt :p

Här jag tillsammans med min 6 åring. Jag köpte honom för typ 10 månader sedan och har sedan dess jobbat på att göra honom till dressyrhäst från den hopphäst han tidigare var. Själv har jag inte heller ridit dressyr så länge, var väll typ 1 år sedan jag sadlade om från att ha varit en galen hoppryttare;)

Här är iaf filmen: https://www.youtube.com/watch?v=_Uj2nU_Y2-A

Be kind:d
Yeiii! Så ska det de ut:) Fina!!

Tack! :)
hon lyssnar inte riktigt bra på mest vänsterskänkeln heller.

okej övergångar! :D

Övergångar och tempoväxlingar då. :D
ja du har nog rätt med lod, hon behöver nog gå på framåt ännu mer, är lite seg och väldigt mycket häst att jobba med ju. :)

Wow, grattis!! :banana:

Nu är ju frågan bara om jag vågar visa min 7-åring.....

KL

Får inte lika ofta film som för några år sedan men har faktiskt fått lite film från träningen idag och det på en nästan ovisad häst, iaf här på dressyrforumet (hänger ju mest på fälttävlan.. ;))

Hur som detta är en 7-åring efter Don Romantic som jag haft sedan maj. Utbildad ungefär som en 4-åring eftersom han tidigt fick "sadeltvång" och har sedan dess inte haft det helt lätt, eller snarare inte varit helt lätt att ha och göra med. :)

En häst med mycket mellan öronen och humör. Jag har bara försökt att arbeta med att hålla honom glad och positiv, ridit ut (för första gången i hans liv typ), prövat terräng och börjat hoppa.

Det händer väldigt mycket och det är riktigt roligt att arbeta med honom. Trots att jag fått prioritera bort hästarna för skolan sedan mitten av oktober (av de tre tävlingshästarna har en ridits 0 gånger, en 1 ggn och denna 3 ggr). Så trots tenta imorgon så kunde jag inte låta bli och åka till träningen idag :D
Jag är fantastiskt nöjd över att han sköter sig så bra trots vilan och att han fortsatt vara så positiv och glad (lite för glad ibland :p) hela tiden. Även om det såklart märks att han är oriden så tycker att han hela tiden är med och arbetar för mig.

Så filmen då (hans första fattningar från skritt får ni se också :))
http://youtu.be/IvXXekSJoH4

Jäääättefina! Fin galopp:)

Men OJ!!! Vilken skillnad! Det ser jätte mycket bättre ut verkligen! Vad imponerad jag blir!

För att fortsätta håller jag med mackan, våga böj mer och stärk sedan mer med mer övergångar och tempoväxlingar. Rid serpentiner så att du kommer in ordentligt i att kunna böja henne från sida till sida utan att hon slår upp huvudet.

Ett tips när man behöver rida mycket övergångar och tempoväxlingar är att använda sig av bokstäverna, korta ordentligt på kortsidorna, kanske en halt vid A/C och läng på långsidorna, eller byt mellan skritt och trav mellan varannan bokstav osv. Om hon börja streta mot på långsidorna och blir öppen i formen och inte kommer igenom sig i nacken kan man rida en liten svag öppna för att få hjälp med att få igenom bogarna och få det lite mer tillrätta. Eller kanske lägga en liten volt när det behövs.

Jätte roligt att se er! Vilken skillnad på så otroligt kort tid!

Tack så mycket vad glad jag blir! :D
serpentiner och öppnor då :)

kl

Lite film från igår. Kul att ha allra första ridpasset på film :p Det är lite jogging på volt bara för att känna på honom... Jobbet med honom kommer bestå av att få honom att slappna av och sänka+runda sig, och så få lite snurr på bakkärran ;)

http://youtu.be/9grzfYb8bS0

Den blir nog jattefin den dar!
Du rider sa mjukt och fint ocksa.

Den kommer bli jättefin :)

Meeen nu vill jag se film på fuxdamen :love:

Haha jaaa, får se när jag har filmhjälp nästa gång -är tyvärr sällan jag har någon med mig på marken.

*KL

måste ha expertråd på tömkörningen! Vi tycker att hon jobbar jätte fint, visst att hon kan gå lite bättre framåt. Men mamma har fortfarande lite svårt för det här med tömkörning.
Så vad tycker ni? Jobbar hästen någerlunda bra? :)

http://www.videofy.me/moaphl/4399320

Vilken söt och duktig mamma :-D

Och vilken fin häst du har! :-) Inte sett den innan men jag tycker det ser trevligt ut, är dock kass på tömkörning.

jag har lite svårt att se exakt hur ni satt tömen på yttersidan men det ser ut som den är gramankopplad, men även utöver det, inte löper genom högsta ringen över ryggen på hästen? Hur är den spänd?

Hästen är jättefin och väldigt lydig som jag skrivit till dig tidigare, finns lite att önska i fråga om hur den kommer till arbete i sig, men avvaktar svar på hur jag tycker mig se yttertömmen är fäst?

The_connemara: haha ja, innan jag började filma gjorde hon någon passage/piaff rörelse!
Men tack så mycket! Jag hoppas på att kunna få rätt på mig så jag kan rida henne ordentligt också :)

Mackan: fick svar i min egen tråd också och dom sa att det var gramankoppling. Eftersom varken jag eller mamma kan så mycket om tömkörning så har vi satt tömmarna så dom andra har det installet. Min tränare satte dem även så när hon skulle visa mamma.

Men sen när mamma inte är så duktig blir det nog lättare att koppla direkt, hand ring bett. Så du ser helt rätt! Och vi ska ändra på det :)

Det är inget fel med gramankoppling i sig på ytter, men ska ni ha det så ska kopplingen iallafall definitivt vara så att tömen löper i högsta ringen på ryggen, inte lägre i sidan på hästen som det ser ut som ni har vad jag kan se? den kopplingen blir helt galet toklåst, det tar stopp hela vägen oavsett vad man försöker göra känslighetsmässigt som förare....

Jag kommer inte ihåg hur mamma hade satt den. Men den brukar vara i ringarna högst upp..
Så om den inte är det så är det fel då ja. Men brukar ha tömmen genom den översta ringen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka