###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Tack för svaret! :)
ja hon går utåtställd och det är inte meningen men hon blir spänd i det varvet för hon är rädd för nånting längst bort på ridbanan. Det har hon alltid varit går liksom inte bort :(

jag satt bara ned under filmningen men det är lite pest eller kolera.
sitt ned och hon slappnar av lite mer även på dåligt underlag eller rid lätt på en spändare häst.

tack för tipset! Hon hatar att gå på grusvägar men det går också framåt med det.
:D

jag tror inte Apollo menade att ni skulle slita sönder hästen i sig, verkar som du tolkade det så? Jag tror Apollo menade att så tungt jobb i snö är väldigt ansträngande på senor, leder och ligament, och man därför kan löpa risk att få ngn sån skada på sin häst.

bara en inflik, då det känns som du kanske missförstod?

jag har en ny film på bättre underlag nu. :D
vi har som ni ser på de andra filmerna haft en svacka där hon varit väldigt spänd...

nu tycker jag att det går bättre, men jag tycker att jag rider som en kratta. hur värdelöst som helst. :(

jag har bara ridit henne i två månader och innan det hade hon stått hela sommaren tror jag. Hon behöver mycket mer muskler och bli mycket mer stadig.

såga oss vid fotknölarna, det mår vi bra av. alla tips är välkomna!

http://www.youtube.com/watch?v=59NEVelJpB4

När jag ser filmen tänker jag såhär:
Rid lätt och lite mer framåt. Inte så att hon springer iväg men så att det blir lite mer rörelse över det hela -nu blir det mer att ryggen är stilla och benen springer under. JAG skulle önska lite mer energi för att få fart på kroppen liksom.
Dina händer, lyft dem 5cm så de släpper kontakten med manken, du blir lite rak i armbågarna och förlorar då möjligheten att fjädra med.

Hon är jättesöt och det kommer bli bra. Du rider verkligen inte som en kratta, alla har vi grejer att jobba med :)

Tack för kritiken. :)
vi ska absolut testa det du skriver, hon är ju svår att få fram då hon fortfarande är lite skänkeldöv.

Kyra sa fina saker ang. det på clinicen i helgen. Vill du att hästen ska gå snabbare ska du skumpa snabbare. Eller rida lätt snabbare. Takten sitter i din rumpa, inte i benen.

Funkar superbra tycker jag, speciellt på hästar som är lite dåliga på att lyssna framåt för skänkeln, eller de som spänner sig när skänkeln tjatar eller klämmer.

De ska lyssna för den direkt, precis som för spöt. En lätt touch ska vara allt som krävs, för inte klämmer vi väl med spöt och trycker hårdare när hästen inte lyssnar på det direkt? :p Grymt bra tänk för mig!

Jag tror att du ska korta stigläderna 1 hål, antingen så står du lite på tå eller får lite för raka ben. Sen ihop med skulderbladen. Söt häst! :)

Jag tycker hästen är jättesöt, med lite jobb kan den bli riktigt fin!

säger en mix av vad alla övriga sagt som kort sammanfattning:
Hon behöver komma loss i bogarna och halsen och forma sig undan din innerskänkel för att komma igenom kroppen och bli mer lösgjord. Just nu har hon lite "brödrost" form - dvs rak i hela kroppen oavsett övning du gör, och ganska statisk form, alla fyra benen stadigt i varsit hörn.
håller med den som sa korta lädren ett hål så att du inte får sitta och anstränga dig för att ha tramp i stigbygeln. och sen jätteviktigt, - just för att hon är lite "brödrost", att du inte rider med raka armar med stöd på manken på henne för då låser du henne med tyglarna. mjuk i armbågen, och buren hand, så känner du också lättare i sitsen vart hon är och vart hon tar vägen, och får in tekniken att det är sitsen du styr och påverkar hennes form med.

Vet inte hur mkt du kan och vilka krav man ska skriva. Jag kan inte ge rådet att lossa hästen om du inte har kommit så långt i din ridning.
Men av vad jag ser så tycker jag du är så pass duktig så du vet hur man gör och framförallt hur känslan är när hästen är riktigt loss.

Jag skulel korta 1-2 hål i lädret så du får bättre balans.
Sedan skulle jag träna mkt skritt-trav-skritt övningar där hästen ska svara direkt och inte genom att öka skritten och springa in i traven.
Utan tryck lätt med skänkeln och svarar hon inte där PANG på med spöt direkt.
Då kommer hon lära sig att svara för skänkeln brukar ta max 10 skritt-trav övergångar.

Man kommer inte så mkt med en häst som inte svarar för skänkeln, så detta måste sitta innan man ens tänker på att göra annat tycker jag.

När hästen svarar bra för skänkeln och tänker framåt kan man gå vidare

Jag får min häst sjukt lösgjord genom att skritta och göra 4 kanter ist för volter.
I varje hörn gör man en halv bakdelsvändning.
När det sitter i skritten går man över till trav 5 travsteg och så vända in osv.
Sedan går man över till galopp.. min häst blir som en gummiboll av detta:D

Övning som passar alla nivåer av ryttare tycker jag=)

Tempoväxlingar är guld, galoppera så sakta ni kan innan du känner att snart blir det trav och sedan pang fram i full fart och så tillbaks till samlad och så fram igen.

Detta tränar massor av olika saker hästen blir mer lyhörd, tränar massor av muskler och hästen får större register i sina gångarter och slöa häst brukar kunna tagga till rätt bra mot slutet:)

helt ot.. hade inte ni snö upp till knäna nyligenO_o

Svarar alla :)
tack för alla bra svar!
ska försöka tänka på allt och ta lite i taget :)

dock tipset med spöt gillar jag inte. Jag vill inte slå henne och det har aldrig behövts. Dock har hon vägrat gå framåt alls om man inte hade ett spö i handen eller sporrar på sig men som ni ser kör vi helt utan det nu.
:D

Jo vi hade snö till knäna, i tre dagar. :p

idag blev det ingen film för det ösregnade men imorgon förhoppningsvis.

testade att korta stigläderna två hål, rida lätt och höja handen.
plus att vi gjorde små volter och böjde mycket i början.
och hon gick så bra! Avslappnat och stadigt med framåtbjudning. :)

tack så jättemycket för alla bra tips! :love:

nu har vi jobbat så mycket det går med vissa (så många som möjligt) av tipsen vi fick i två dagar och det har gått så mycket bättre!

film från idag. är det någon skillnad? eller är jag helt borta? :p
http://www.youtube.com/watch?v=3KDWhnWlCFo

sen undrar jag det här med bakdelsvändning, det kan vi (alltså flytta framdelen runt bakdelen (?))
men framdelsvändning (flytta bakdelen runt framdelen (?)) kan vi inte, hur lär man bäst in det?

jag är väldigt tacksam över alla tips jag fått. :love:

Jag kollade lite snabbt (himla söt häst!) och såg att din vänsterskänkel i högervarvet är väldigt mycket längre upp än inneskänkeln. Försök räta upp dig där.

Tycker det såg mycket bättre ut! Hon rör sig mycket bättre genom kroppen och mer framåt! Bra jobbat, fortsätt med det lösgörande arbetet åt sidorna och lite "dragspels" övningar så kommer det bli jätte bra!

Alltså han är bara för läcker din Danny :love:
Ska bli roligt att få följa din nya mini-Danny också. Han ser ut att bli minst lika snygg som storebror !

Man är nog lite knäpp om man lägger en en video efter dig haha men vi har något att sikta på i alla fall :D

Är sååå glad att äntligen vara igång med träningar igen och kunna rida fullt ut både inne och ute ! Nyttigt att få se sig själv på film och se alla olater man lagt sig till med :p

Vi börjar äntligen hitta lite trav. Min fina fina vita älskling som lär matte nya saker varje dag!
Lite trav från senaste träningen

hej igen. känns som att jag bombarderar tråden med mina filmer. :p
Men nu har jag en helt totalt ny film. från ridpasset idag och det gick väldigt bra kändes det som. :D
hur ser det ut?

http://www.youtube.com/watch?v=cJgGFRaKWPc

hon går bakom lod ibland beror det på för lite muskler eller något annat?
vad tycker ni att vi ska börja öva på nu när hon slappnat av? några speciellt bra övningar man kan fortsätta med?

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama