###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Jättefin är han!

Hade du inte skrivit att han har fri tillgång på grovfoder så skulle jag rek att kolla magen iom att du skriver att han kan vara svår att håll hull på.

Magsår är ju tyvärr inte helt ovanligt, framförallt inte om de äter mkt kraftfoder.

Intressant att han inte är det minsta rund över buken trots fri tillgång, lyckoost! Tycker alltid de får lite hömagar, ej att förväxla med proteinbristmage, då de äter mkt grovfoder.

KL

vet inte om jag vågar lägga upp video här. mot alla andra ser vi ju ut som nybörjare. :meh: fast det är vi ju lite också :)

Min medryttarhäst Chantilly som jag ridit i drygt två månader. Vi har ändå kommit långt för hon var helt skänkeldöv när jag började, stel och ovillig, gick inte rida utan spö/sporrar för då stannade hon. slängtravade in i galoppen.

Nu har vi kommit så långt att traven har släppt, båda galopperna har släppt, (vänstergaloppen gick hon med huvudet i luften hela tiden sen "Poff" så gick hon helt avslappnat och form på ett ridpass. :D
Vi övar just nu på galoppfattningarna, att hon ska hålla formen, men hon är lite för svag än.
och vi har slutat helt med spö/sporrar.

just idag hade det kommit en halvmeter snö så hon orkade inte gå i form hela tiden. sen red jag rätt kasst också :o för mycket "hälridning" och så har jag för långa tyglar men det brukar jag ha för att kunna ge eftergift... eller nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=VTi-P5PGH04

tips mottages tacksamt om övningar att stärka galoppen med. :)

vårat enorma mål är att kunna starta en klubbtävling i dressyr. :p

Stort tack till allihop, vad roligt det är att lägga upp film och få så fina kommentarer :D

Vilken go häst! ÄLSKAR färgen, det är helt klart min favoritfärg... även om jag inte skulle vilja ha en själv... pallar inte borsta :D

För det första så hade jag inte ridit henne i så där mycket snö. Det är väldigt tungt för hästarna att pulsa så där och det är inte konstigt att hon inte orkar med. Nu var ju inte filmen så jätte lång och det är säkert ingen fara, men det finns risk att de kan slita sönder sig genom att pulsa i snö.

För det andra så hade jag nog försökt jobba henne lite mer lång och låg ist för i den korta formen hon går i oftast. Ibland söker hon sig djupare och ser mycket trevligare ut. Det passar hennes dagsform betydligt mer att gå så och hon kommer till mer ärligt arbete.
Annars så hade jag försökt att vara noga med att stretcha henne ordentligt i sidorna. Man kan se att hon ist för att runda ordentligt i halsen och nacken, så liksom lägger hon huvudet på sne och viker sedan in nosen. Jag brukar göra en stretchövning där jag helt släpper fram yttertygeln och bara rider hästen ordentligt böjd på inner så att de verkligen kommer runt på innertygeln. (Kan dock behöva ledas utåt på ytter om de hamnar i minismå volter.)

Generellt stärkande jobb för galoppen är ju fattningar och tempoväxlingar så att hon sätter under sig ordentligt när hon backar upp. Men hon ser ut att behöva stretchjobbet även i galoppen och när hon blir mer rund och ärlig i formen så kommer det hjälpa bara det! När hon sedan blivit starkare så är ju förvänd galopp en bra stärkande övning. Då kan man börja med att rida förvänd på långsidan och sedan bryta av vid kortsidan och ytterligare gå vidare genom att rida lite päron form, eller snarare som ett ruter form (som i kortleken) fast inte för skarpa hörn så hon tappar balansen och bryter av. Sedan kan man börja jobba mer och mer mot hörnen ju starkare hon blir, men det är ett tag kvar tills dess.

Men en fin häst och det låter ju helt klart som att ni är på rätt väg och hon kommer bli jätte fin när ni kommit en bit till... och kanske inte är så... tjock ;)

Haha, det där är ingen tjock häst, för att vara henne är hon ganska slimmad nu, lite för mycket egentligen. hon är frieser/arab och ska därför inte se ut som ett halvblod i kroppen. :) ex. med hennes nacke ser hon bred ut ja, men hon har "friesernacke" och är väldigt högrest. :D

vi jobbar hela tiden med formen. när jag började släppte hon bettet och krullade ihop sig helt och gick "rollkur" så vi har jobbat med att hon ska våga ta "stöd" genom att byta bett till det snällaste som finns (typ) och sen gått tillbaka till vanligt tredelat.

vi jobbar också hela tiden mot att hon ska bli låg och rund i formen, men eftersom hon är så högrest av naturen har hon väldigt svårt för det, så det är inte med flit jag rider henne så kort utan hon får plats att gå ned och slappna av själv när hon känner att hon orkar, när hon gör det känns det också som att sitta på en tio centimeter högre häst, och vi lyckas mer och mer för varje ridpass.
nu gick hon väldigt spänt detta ridpasset och ville inte slappna av och blir därför hög i nacken.

det att rida i snö behöver du inte bekymra dig om. :)
vi har koll och hon rids inte mer än hon orkar och kommer inte att slita sönder sig.

tack för svaret! :)

har ju en till film från dagen efter. ser väl ganska likadant ut, hon hade busat i tre dagar innan alltså på riktigt busat i ridningen, så fokus låg främst på att få henne att gå ordentligt utan att busa runt. :D

http://www.youtube.com/watch?v=7bxpgxCBsxI

ska försöka på filmat igen nu när hon lugnat ned sig och det är bättre underlag! vi har börjat lastträna också så snart kanske vi åker till ridhus :)

dsc06034_526a4f13e087c337a519bdee.jpg

såhär ser hon ut i kroppen så hon är inte tjock. :)

Vilken fin och känslig liten häst du har! Det syns att du är mån om att inte ta för mycket i munnen, passa bara så det inte glappar. Ibland blir övergångarna lite pang på och inte så mjuka, men jag tycker hästen ser känslig ut så det känns inte konstigt alls. Sen är det ju de där klassiska med sitsen, blicken, armar och händer ;) Men jag måste säga att rent generellt så det det mjuk och fint ut. Visst blir det lite skjut i övergången från skritt till trav lite här och där, men du rider så mjukt och det syns att du jobbar med det och det gör att det är väldigt trevligt att titta på och jag blir glad! :)

ed. Äh, nu tittade jag på travfilmen igen.. övergångarna ser inte alls så abrupta ut som jag fick för mig, kanske en... så glöm det! ;)

Senast ändrad:

Tack så mycket :) :)

Han är en otroligt känslig individ och jag har kämpat väldigt länge med att kunna rida honom till stöd/kontakt. I bland när han tittar på något är jag inte tillräckligt snabb och då tappar jag kontakten precis som du säger. Just i travfilmen var första gången jag inte bara bad honom om mjukhet, balans, lösgjordhet och kontakt utan även ville få in liiite kvickhet och då blev det lite hopp i vissa igångsättningar precis som du skriver :)

ed. Och jag är fullt medveten om min sits... Vågar jag säga att det faktiskt är mkt bättre än förr ;) Jag jobbar verkligen på de! :)

Senast ändrad:

glömde ju, tack för tipsen!
hon är väldigt "stel" i sidorna i början som du säger och vill inte riktigt, i höger varv tappar hon ytterbogen och i vänster lyssnar hon inte riktigt på vänsterskänkeln än så där är det jättesvårt att "komma åt" henne.

vi har övat galoppfattningar ett pass för några dagar sedan. 4-5 fattningar per varv. om hon inte drog iväg då för då lugnade jag ned henne och gjorde om. hon har dock bestämda åsikter och hon anser att hon inte ser nån vits i att ha olika galopp i olika varv så just förvänd galopp är hon jättebra på.. :D

Det syns rätt tydligt att det inte är något halvblod, men både araber och friesrar är ju väldigt smäckra och jag tycker hon på filmen ser ut att ha en väldigt stor mage, men ögat kanske luras.. inte mer med det.

Jag är inte alls orolig för vad ni gör öht, allt är upp till er det var bara en inflikning ang snön. Men däremot hade jag försökt undvika att rida i så tungt underlag eftersom det blir svårare för hästen att komma till ett bättre arbete om underlaget är tungt. Jag hade föredragit att rida på ett lättare underlag och hjälpt hästen på så sätt att orka sänka och länga sig, ffa om hon nu har svårt för det :) Men, har det kommit massa snö och det är det enda man har att tillgå så är det ju bara gilla läget.

Jag kunde inte se hela den nya filmen, youtube la av, men under det första travarbetet precis i början ser hon jätte fin ut!

Ska bara poängtera att det inte var min mening att komma och kritisera dig och det var inte min mening att göra dig ledsen om du blev det. Jag ville bara komma med några tips och råd.
Men som sagt, ni är säkert på rätt väg och hon kommer bli jätte fin tillslut! :)

Nej! jag blir inte ledsen, det är jättekul att få kritik för det man gör, så att man kan bli bättre! :)

jag blir bara lite fundersam för senast idag talade en gammal ridlärare om för mig att hon började bli för tunn över korset. så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka själv.
:confused::banghead:

Vilken söt häst!
Som Apollo redan har skrivit så är det väldigt tungt med så mycket snö. Jag hade inte suttit ner i traven av den anledningen.

Var noga med ställningen i galoppen så kommer hon att bli stadigare i formen där. I första filmen är hon utåtställd, gissar att det inte är meningen. Det är bättre i andra filmen.
Stretcha/böj igenom henne i sidorna så som Apollo beskriver så kommer hon bli mindre stel och få ut halsen mer.

Blir det bra underlag med lite snö på grusvägarna nu till vintern så är det jättebra och stärkande att jobba med galoppfattningar och tempoväxlingar där. Min häst får i alla fall superbra framåtbjudning av sånt jobb :)

Jag tycker det ser fint ut :)
Tänk armbågarna in så kommer händerna också bli bättre. Mina vill också gärna ut och flaxa :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka