###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Cashmir´s häst tillhör ju inte skaran som brukar få kritik här inne. :) Det måste väl vara första gången ngt påpekats om den hästen. Vi alla gillar ju helt olika typer av hästar här inne, tack och lov :)

Jag är bara förundrad över att vissa i stort sett alltid "kommer undan" negativa kommentarer när andra inte gör det. Min poäng är att en del får i stort sett bara positiva kommentarer vad de än lägger ut bild/film på och det som är negativt nämns aldrig. Jag är fullständigt nöjd med mitt hästmaterial så jag behöver inte vara avundsjuk som tur är :)

Till fio: du har också skrivit att du tycker att Cashmirs häst är för klen i överlinjen och att den enda GP-hästen du vet som var lika tunn var det snack om angående detta.

KL

OK tror vi kan avsluta diskussionen här. Hästen i fråga är svårfödd, rasar alltid i vikt vid pälsfällning/sättning eller miljöombyte. Har för en gångs skull tagit sig igenom denna höst relativt rund i kroppen för att vara han. Har fri tillgång på hö och äter över 4 kg kraftfoder om dagen - så mat får han. Kanske blir det lättare att få honom rund när han blir lite äldre, växte väldigt mycket 5-6 år och nu som 7 år kanske energin kan gå till att sätta lite mer massa på kroppen istället...

Tack för fina kommentarer.

Senast ändrad:

Hur kan du inte vara avundsjuk!? Jag hade snudd på huggit av min högra hand (om det inte blivit så knepigt att rida då) för att få en så fin häst och rida så bra som F gör! ;)

Om jag hade velat ha en sån häst hade jag offrat mitt liv för att skaffa den. Jag hade jobbat mer, tagit ett stort banklån (inte sagt att Cashmir gjort det, beskriver bara hur jag gjort) och sen tränat och tränat och tränat. Men dels vill jag inte ha en högenergisk dressyrhäst-jag har blivit så mesig att jag vill ha tryggheten mina ponnier ger mig (även när Juno är en gris) och jag vill hellre ha två stycken än bara en.

Cashmir ÄR jätteduktig och hon utvecklar hästen väldigt fint och jobbar verkligen för att ta sig uppåt. Är nog iofs avis på hennes otroligt ambitiösa driv! Det önskar jag verkligen att jag hade haft i hennes ålder:).

Jag är bara förundrad över att vissa i stort sett alltid "kommer undan" negativa kommentarer när andra inte gör det. Min poäng är att en del får i stort sett bara positiva kommentarer vad de än lägger ut bild/film på och det som är negativt nämns aldrig. Jag är fullständigt nöjd med mitt hästmaterial så jag behöver inte vara avundsjuk som tur är :)

Detta håller jag verkligen med om:D! Jag har åkt på så många dängor här att om jag hade varit en mer begåvad person hade jag aldrig varit kvar. Jag tillhör dessutom skaran som fio inte kommenterar ridfilmer på, så med den definitionen är jag också ett hopplöst fall som aldrig kommer att lära mig rida ordentligt:p.

Lägger in en film från träningen igår bara för det. Är bara en kort snutt och jag hade behövt korta tyglarna nån decimeter. (Är inte min film, så vet inte riktigt om sekretessen på fejan låter alla se den dock.).
Bello

Senast ändrad:

Till fio: du har också skrivit att du tycker att Cashmirs häst är för klen i överlinjen och att den enda GP-hästen du vet som var lika tunn var det snack om angående detta.

Nix det har jag inte, jag skrev att han har tappat överlinjen sen tidigare och frågade om det var medvetet. Jag skrev att han är slimmad och att jag inte tycker han är tunn. Jag slimmar medvetet till mina fälttävlanshästar inför säsong och låter dom fetta på sig under vintern.

Jag skrev oxå att jag aldrig sett en dressyrhäst se ut som en fälttävlanshäst förutom KvK och att det var väldigt massa snack om den. Det var dock en Grand Prix häst och inte en 7 åring.. Har du sett någon Grand Prix häst se ut som en fälttävlanshäst i kroppen? Eller ens någon dressyrhäst som kommit upp lite i klasserna.

Jag skrev även att jag inte tycker en dressyrhäst ska se ut som en fälttävlanshäst i kroppen, tycker du det?

KL

OK tror vi kan avsluta diskussionen här. Hästen i fråga är svårfödd, rasar alltid i vikt vid pälsfällning/sättning eller miljöombyte. Har för en gångs skull tagit sig igenom denna höst relativt rund i kroppen för att vara han. Har fri tillgång på hö och äter över 4 kg kraftfoder om dagen - så mat får han. Kanske blir det lättare att få honom rund när han blir lite äldre, växte väldigt mycket 5-6 år och nu som 7 år kanske energin kan gå till att sätta lite mer massa på kroppen istället...

Ja, det minns jag sedan tidigare därför min fråga om det var medvetet du slimmat till honom, eller om han var inne i en sådan period.

Men bra att det var medvetet för då kommer han säkert sätta lite mer massa framöver.

Jag blir bara avundsjuk om Cashmirs häst kan hoppa riktigt bra och går som en klocka i terrängen, annars är hästen rätt värdelös för min del ;)

Just att Cs häst är 7 år är ju en orsak till att den inte är lika biffig som en normalmusklad GP-häst av den enkla anledningen att den (ännu?) inte är någon GP-häst..

Tycker du inte att du förmedlade att du tycker att hästen är för slimmad/klen i överlinjen så får du tycka så.

Jag tror att en fälttävlanshäst behöver vara mer slimmad än vad en dressyrhäst behöver vara av uppenbara skäl. Den extra vikten borde utgöra ett större handikapp för ft-hästen än för dressyrhästen. Därmed inte sagt att en dressyrhäst mår sämre av att vara slimmad än vad en lika slimmad fälttävlanshäst gör. En dressyrhäst brukar ha bulligare muskler pga att den sortens träning brukar ge bulliga muskler. Men den är inte i behov av ett tjockare fettlager än vad en fälttävlanshäst är.

Du skriver ju exakt samma sak utan att själv fatta det...

Dock anser jag inte att en dressyrhäst ska se ut som en ft häst då en dressyrhäst är en bodybuilder.

Skrev jag.

I hear you ;) min stora kluns är svårfödd och inte ens efter ett par månader på bete med stödfodring av både hö+kraft blev han mer än "fin i kroppen". Dessutom en kroppstyp som inte blir "bullig" och rund trots muskler.

-medan den andra är en kompakt liten boll och efter 2mån ridning efter föl hade en rumpa som var nästintill fyrkantig.

Nix det har jag inte, jag skrev att han har tappat överlinjen sen tidigare och frågade om det var medvetet. Jag skrev att han är slimmad och att jag inte tycker han är tunn. Jag slimmar medvetet till mina fälttävlanshästar inför säsong och låter dom fetta på sig under vintern.

Jag skrev oxå att jag aldrig sett en dressyrhäst se ut som en fälttävlanshäst förutom KvK och att det var väldigt massa snack om den. Det var dock en Grand Prix häst och inte en 7 åring.. Har du sett någon Grand Prix häst se ut som en fälttävlanshäst i kroppen? Eller ens någon dressyrhäst som kommit upp lite i klasserna.
Jag skrev även att jag inte tycker en dressyrhäst ska se ut som en fälttävlanshäst i kroppen, tycker du det?
Du ställde frågor till mig och jag svarade. F ö så verkar du inte tycka att nästan någon fattar något utom du själv, så jag är i gott sällskap :)

Du skriver ju exakt samma sak utan att själv fatta det...

Skrev jag.
Fast jag har aldrig skrivit att jag inte tycker att en dressyrhäst ska se ut som en fälttävlanshäst, så det är nog du som inte fattar ;)

Däremot så har jag försökt förmedla att jag inte tror att dressyrhästar är i behov av mer fett än vad en ft-häst är. Däremot tror jag att en tjock ft-häst skulle hindras mer av att vara tjock än vad en tjock dressyrhäst hindras att göra sitt jobb. Har jag varit tillräckligt tydlig?

Senast ändrad:

KL

Hm, man kanske kan flytta denna diskussion till ett lämpligare forum eftersom detta är filmtråden -samt lämna Casmirs häst. Dock är ju ämnet intressant så diskussionen kan ju fortsätta, men i mer allmänna ordalag?

Jag har i alla fall redan lämnat Cs häst och diskuterar allmänt som du ser om du läser mina senaste inlägg här ovanför. Men det är ju ändå OT iom att detta är en filmtråd.

KL

Jättejättefin häst!!!!

Ang hull ser han ut som min som jag kämpar med alla dar på året. Han är finast när han går på sommarbete... :-/ sen är det jobb resterande månader att bibehålla hullet :p

Inga andra jämförelser dock.. :p

Jag har inte sett att du har svarat på frågan. Mer än att du slingrar dig genom att säga att "Fast jag har aldrig skrivit att jag inte tycker att en dressyrhäst ska se ut som en fälttävlanshäst"

Så jag frågar igen: Har du sett någon dressyrhäst se ut som en fälttävlanshäst i kroppen i GP eller högre dressyrklasser. Hur svårt kan det vara att svara ja eller nej på den frågan...

Nej det säger sig självt att dressyr och fälttävlanshästar inte ser likadana ut, konstigt vore ju annars.

Hur kan du inte vara avundsjuk!? Jag hade snudd på huggit av min högra hand (om det inte blivit så knepigt att rida då) för att få en så fin häst och rida så bra som F gör! ;)

Håller med.:D Jag älskar Cashmirs häst! :love:

Jag har inte sett att du har svarat på frågan. Mer än att du slingrar dig genom att säga att "Fast jag har aldrig skrivit att jag inte tycker att en dressyrhäst ska se ut som en fälttävlanshäst"

Så jag frågar igen: Har du sett någon dressyrhäst se ut som en fälttävlanshäst i kroppen i GP eller högre dressyrklasser. Hur svårt kan det vara att svara ja eller nej på den frågan...

Nej det säger sig självt att dressyr och fälttävlanshästar inte ser likadana ut, konstigt vore ju annars.
Ja, jag har sett dressyrhästar som ser ut i kroppen som vissa fälttavlanshästar gör. Både FT-hästar och dressyrhästar är ganska heterogena grupper så jag tycker definitivt att gruppernas utseende överlappar varandra. Då blir min fråga: på vilket sett tycker du att den frågan är relevant för den här diskussionen? Det började med ditt påpekande om att en 7årig häst på msv nivå var lika slimmad som en fälttävlanshäst. Du förmedlade att det var något negativt. Det har väl ingenting att göra med hur färdiga GP-dressyrhästar ser ut. De flesta ft-hästar som går på mästerskapsnivå tränar och tävlar på msv nivå i dressyr och klarar det bra, varför skulle inte en "ren" msv dressyrhäst klara detsamma?

Du påstår att jag har skrivit en sak som jag inte har skrivit. När jag påtalar att du kommer med ett påstående som inte stämmer så "slingrar jag mig". Helt ologiskt.

Senast ändrad:

Ja, jag har sett dressyrhästar som ser ut i kroppen som vissa fälttavlanshästar gör. Både FT-hästar och dressyrhästar är ganska heterogena grupper så jag tycker definitivt att gruppernas utseende överlappar varandra. Då blir min fråga: på vilket sett tycker du att den frågan är relevant för den här diskussionen?

Du påstår att jag har skrivit en sak som jag inte har skrivit. När jag påtalar att du kommer med ett påstående som inte stämmer så "slingrar jag mig". Helt ologiskt.

Vilka hästar då? Är extremt märkligt att dom skulle se likadana ut i kroppen då dom gör totalt olika jobb, så ja det är väl relevant för diskussionen då hästarnas arbete är ganska så grundläggande för hur dom formar sig i sin kropp.

Nej jag har inte påstått att du har skrivit något du inte har.. jag har bara påstått att du skrivit samma sak som jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka