###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ###FILMTRÅD NR 3 På våra vackra dressyrhästar ###

Hur menar du nu?
jag ger ju henne förutsättningarna att slippa. Min tygel är så lång att den tom. Glappar...

Jag vet att hon inte är PRE och har inte sagt det heller ;) Däremot har hon liksom många PRE-er lätt att krulla ihop sig.

Tänk vad olika dom kan se ut, jag har ju samma korsning som din och min ser helt annorlunda ut på ngt sätt i sitt utseende :D

Jag tycker det ser ut som att ni skulle kunna utvecklas massvis.:) Tror ponnyryttaren var inne på det men för att få henne rundare o börja svinga mer med ryggen skulle jag rida lätt o försöka få henne att länga ut halsen framåt nedåt och därmed komma upp mer med ryggen samt rida mycket tempoväxlingar. Jag ser att du rider aktivt vilket är bra men försök vara lite mindre forcerad i din ridning. Tänk att du själv ska vara lite mjuk o schwungig i kroppen för att få henne likadan.
Kul att se film!

Hade missat ditt svar ponnyryttaren samt till Hedwig: tack för lite inputs. Ska tänka mer på detta men samtidigt är det här lååångt från vår vardagsridning:).

Sen är hon liiite knepig i munnen..det har hon alltid varit och när jag opererade bort övertaliga tänder i överkäken på henne fick jag rekommenderat att rida på jaktkandar alt. rakt bett.

Dock alternerar jag och rider på tredelat mm också.
Men jag försöker se till i allt det dagliga jobbet rida och få känslan av lite rundare och gungigare ryggverkan.

Ha ha ha ja men det är ju (än så länge iaf ;)) bara ett hejigt tempo! Kul att du tänker fortsätta ett litet tag till men inte kul att de ändrade klasser i din tilltänkta tävling.:mad:

tack för alla svar.
ska läsa igenom igen och se om jag kan få ihop det :D

hon kan väl också hamna bakom pga dåligt tempo? hon var helt skänkeldöv för tre månader sen.
idag gick hon i ett bra tempo och gick inte bakom på någon av bilderna.

Absolut! Långsamt tempo när hästen inte orkar med samling blir ju bara lusetrav :) Sen ska man ju inte slängtrava heller, men när hästen stegar på i god balans blir det ju lättare att aktivera bakbenen = mindre bakom hand.

ja jag förstår vad ni andra menar..
inga mer svar här inte..

kanske kommer en ny film snart. hon har haft en veckas skritt i skogen och efter det är hon så ivrig att jobba att hon kryper ur skinnet.
hästen som inte tog ett steg i onödan för tre månader sen. :p
*chockad*

*kl*

Egentligen säger väl inte det här filmklippet särskilt mycket, annat än jag rider lite för forcerat men vi försöker korta upp galoppen stundvis.

http://www.youtube.com/watch?v=HjgVAFPDzzg&list=UU3F7TB-h5o1IUt5cBb_1HEA&feature=c4-overview

Någon dag ska han väl orka galoppera kort utan drivning i varje steg. Jag hoppas så klart dressyrsadeln jag ska skaffa till våren hjälper mig lite med sitsen också. Då kanske jag kan visa snyggare filmer. :p

Nu rider ju vi på två väldigt olika typer av hästar, så det som funkat på min är ju långt ifrån samma sak som att det funkar på din.
Men jag har uppfattat det som att när jag tar igenom form och lösgjordhet ORDENTLIGT, innan jag börjar korta upp, så brukar min orka "hur mycket som helst", iaf betydligt mer än jag trodde innan ;)
Han ser ut att bli spänd och studsar mer ist för att ge runda och fina språng, vilket inte heller ger lika bra styrketräning. Så börja ta igenom form och få honom mer lösgjord och rid lite dragspel, läng och korta stegen, sen när han är igenom ordentligt så kommer du få lättare att korta upp. Sedan måste du ju också ha honom ordentligt framme för skänkeln, du kanske ta hjälp av en pisk så han vet att du menar framåt på riktigt, du ska ju inte behöver sitta och driva i varje steg, även om han är svag. För SÅ mycket tycker jag inte du kortar upp att det skulle vara för jobbigt för honom.

Han är söt din kille :)

Tack för tipsen! Vi hade inte ridit alls länge idag när jag började korta upp så i efterhand kan jag säga att han inte var tillräckligt lösgjord för det vi gjorde. Men framåt för skänkeln är något vi övar mycket på men jag måste bli mer konsekvent.

Vi har varit pa lektion i helgen igen och hade turen att bli filmade.

Trav.
Gor lite overgangar och lite (forsok till) oppna. For att fa henne mer aktiv och rakare.
Min vansterskankel har fortfarande ett eget liv, men det kanns som att det blivit liiite battre iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=Bg-ItZnVn6A

Hoger galopp.
Forsoker fa henne lite rakare samt over galoppfattningar.
http://www.youtube.com/watch?v=6SMnhcDuZ8c&feature=youtu.be

Jag far skall for att jag anvander vanterskankeln for mycket. Har inte ens markt att jag anvader den :o
http://www.youtube.com/watch?v=xBGcvLPwPMg&feature=youtu.be

Vanster galopp. Lite av samma, samt tempovaxlingar.
Jag glider ut till hoger i vanstergaloppen, och drar sadeln med mig lite. Maste lara mig att trampa ner i vansterstigbygeln ordentligt. Det blir sa mycket lattare nar man inte haller pa att glida av :meh:
http://www.youtube.com/watch?v=5m6kvPAsF6Y&feature=youtu.be

Tar garna emot tips och rad.

Bonusfilm. Hon fick glomma bort dressyren lite pa sondagen och busa med medryttaren istallet. http://youtu.be/Kem2uYBRMM8

Ja det är nog klokt att ha honom helt igenom innan.
Ett tips på att få en häst mer lyhörd för skänkeln är att istället för att sitta och nöta med skänkeln, vilket bara riskerar att göra den mer skänkeldöv, är att ge dom ena riktiga tjongar med skänkeln. Du ska ju inte göra illa den men den ska ändå känna ett "OJ här hände det något, nu är det bäst att jag lyssnar".

Börja redan i övergångar mellan skritt och trav och se till att han reagerar på en gång och inte går och drar i övergångarna. Var dock noga med att du tjongar till honom med skänkeln när han väl faktiskt börjat trava, annars riskerar du att få övergångar som liknar katapulter. Du ska helt enkelt bara tala om för honom att du menar FRAM och att du menar det på riktigt. I början kan man få tjonga till dem flera gånger tills man får en riktig reaktion framåt, och när du får den, så är du noga med att inte tjata med skänkeln utan bara låter den vila och berömmer. Bibehåller han inte aktiviteten, och låter bli att lyssna på skänkeln ordentligt när du driver, så TJONG på med skänkeln, tänk dig en liten unge som sitter på en trög shettis, fötterna rakt ut från hästen och tjong på. Det är kanske inte så snyggt men mycket mer effektivt än att sitta och driva i varje steg och man behöver inte göra det särskilt många gånger. Börjar man där och har honom ordentligt framme så kommer han veta att driver du en gång även när du kortar upp, så menar du att han ska bibehålla galoppen ordentligt och inte lägga av för det är inte ok.
Då kommer du få jätte fin samling på galoppen! :)

Jag skulle vilja se lite mera tryck och framåtanda i hästen! Det känns som om du rider lite med handbromsen i! Rid framåt och gör mycket tempoväxlingar. Och när du rider lätt: Byt sittben så blir traven mer balanserad, om du sitter ner på fel ben blir balansen i hästens bakben fel och då har den svårt för att röra sig framåt och få med bakbenen i hörnpasseringana. :)

Meeen aaah va pinsamt. Har inte ens markt att jag rider pa fel sittben. haha. :banghead:

Tryck och framatanda ar nagot som verkligen inte ar latt med henne. Att sta still ar hennes favoritovning typ :meh:
Att sparka pa hjalper inte, da springer hon pa tva steg innan hon hamnar pa bogarna och saktar ner igen.
Eftersom hon ar lite laid back sa har jag lagt till mig ovanan att tjata med skanklarna men forsoker verkligen sluta med det nu och fa henne kansligare frammat.
Det gar att lite battre hemma, men pa lektion blir vi bagge lite spanda och da blir det lite mer handbroms igen.
Ska jobba vidare med det och hoppas kunna visa en film med forbattring nasta gang!

Tack snalla for att du tog dig tid att titta igenom filmerna och kommentera.

Jag gillar din häst! Och ridbanan, och rid...byggnaden :D

Jag tror att bristen på energi hänger samman med graden av eftergift. Att bara jaga henne till att mer energi/springa fortare eller hur man nu ska säga kommer inte allena att lösa problemet eftersom hon gör sig styv i sidorna och inte helt accepterar dina tygeltag.

Om jag var du skulle jag inte vara blyg för att böja henne mer och lösgöra sidorna. Hon behöver runda sig omkring din innerskänkel och komma upp med manken.
(Ett tankeexperiment, om man gillar sånt och inte blir förvirrad: Tänk dig att innerbogen ska hamna i hästens mitt, att inre frambenet ska sättas ned framför det yttre.)

Ni är ju inne på det på flera av filmerna, men jag skulle gärna ser mer lite mer konsekvens. Våga lätta av mer på ytter och lösgör för samsidiga innerhjälper, typ, i öppna. Om halsen blir lite för mkt böjd i detta skede gör inget (alltså det är inte någon form av rollkur jag förespråkar, men en viss överdrift initialt för att ändra på mönstret). Det är först när jobbet är klart som det ska vara korrekt, så rid inte för publiken förrän det är uppvisning :idea:
Rid gärna på volter/böjda på spår/i öppna i detta arbetet så hon inte får chansen att räta ut sig förrän du är nöjd. Jag skulle börja med varje insida var för sig, och sedan när eftergiften är där stadigt även om du lättar av, börja räta ut på ytter och lösgöra även yttersidan.

Sen skulle jag också be om direkt svar i övergångar etc. Jag vet hur det är, man vill gärna börja bromsa i tid (eftersom man vet att det kommer ta ett tag innan man får hejd); men gör inte det! Rid på som vanligt före övergången - be om ett direkt svar. Sker det inte - drastisk åtgärd direkt. Pang! :D Både vid växlingar uppåt och nedåt. Bestäm i förväg att det ska ske på en viss plats.

Hon ser ut att likna min lilla häst ganska mycket, så jag kan föreställa mig ungefär hur känslan är. Han är också very laid back (sålänge det inte finns får eller andra varullvar i närheten :eek: )
Lååångt och seeeegt som tuggummi när sakerna inte är på plats och man kan sparka sig blå utan att få ett uns mer energi i hästen.
Jag har långt ifrån kommit underfund med honom helt än, men ofta får man börja med att bromsa upp (hur bakvänt det än låter), så han inte bara kliver på med stora steg, lösgöra och sen kan man släppa fram när bakbenen har hamnat under hästen och börjat bära istället för att bara skyffla på. Då finns det helt plötsligt hur mycket bjudning och framåtgripning som helst och både gas och broms fungerar.

Jag känner igen precis samma sak på hoppfilmen också. Hon tuffar på och är ärlig på hinder och hoppar käckt och gillar att springa med nosen rakt fram och bara lyssna lagom mycket på förhållningarna. Så blir det lite hur som helst mellan hindren och ibland blir det långt fram, ibland väldigt nära. Precis som med min. Men det blir också bättre om man blir mer konsekvent med lydnaden och eftergiften i sidorna. Har jag hört :angel:

Hoppas det var en novell du ville läsa ;)

Jag är också sjukt avundsjuk på din ridbana. Mkt härligare än det ridhus som jag rider i nu med metall i taket som knäpper av kylan (annars är det super!).

Precis som de andra känns det som att ert "probelm" sitter i bjudningen, men jag tror faktiskt inte att problemet sitter hos hästen, utan hos dig. Känner igen det från min egen ridning för några år sen då jag klämde med knäna.

Det ser från min vinkel framför datorn ut som om du kniper med överbenen, låren och knäna och till viss del även med rumpmuskler. Då överjobbar du för att klämma din häst framåt när det som händer är att du rider i en ständig halvhalt. (eller som min dåvarande tränare sa: att det blir som en tvångströja för hästen som den ska försöka röra sig inom).

Släpp ner knäna, slappna av i lår och rumpa och låt din häst bära dig. Det ser ut som om du bär runt på hästen själv på travfilmen. Halvhalterna kan du ta i magen när du behöver.

håller helt med om lösgjordheten. Ett citat som jag verkligen tar med mig, framåtbjudning kommer med lösgjordhet, från en clinic där jag red för cornelia endres. Den insikten tog min ridning ganska mycket framåt.

Kricko, det är inte bara vänstergaloppen, du sitter inte rakt, du lägger mer vikt till höger, vilket dels gör att du drar upp och fram din högeraxel (för att försöka kompensera) och din vänsterskänkel 'lossnar' från hästen (vilket gör att den blir fladdrig, kan upplevas som mer aktiv). Pausa första filmen vid 7,27 och 7,32 så ser du vad jag menar. Det gör det väldigt svårt att få hästen rak och eftergiven (och iom det, bjuda framåt) och om vänsterskänkel är fladdrig så blir det lätt att hästen lite stänger av den sidan med.

Stretcha gärna både avsuttet innan passet och uppsuttet, så att du känner att du är jämn i kroppen och är avslappnad (gör cirklar med axlarna, rulla huvudet, lyft ett ben i taget från sadeln, nudda tårna utan att rumpan lämnar sadeln ex.) sen träna gärna utan stigbyglar, så det inte finns något att ställa sig i när du blir sned (ingen räddning sas), utan du blir mer medveten om dina sittben. Om du inte har speglar så ta med en vän som kan hjälpa dig hålla koll så att du sitter rakt. Longering är som alltid bra sitsträning. Det kan vara en bra idé att kolla sadeln med så att inte denna blivit sned och sätter dig till höger (dags att stoppa om?).

Ah va kul med sa mycket tips och kommentarer!

Prince Fair; Det var en bra novell!
Du ar inne pa samma linje som min tranare. Hon ar den forsta av manga tranare som inte har sagt at mig att sparka mer om hon inte lyssnar (resultat trott ryttare och skitsur hast) Utan att halla henne rundare och fa henne att ta kortare aktiva steg samt att lara henne och mig halvhalter ordentligt och aven om vi inte har kommit sa langt sa kanns allt redan mycket battre.

Ska forsoka boja henne mer. Jag upplever det som att hon har latt att boja nacken men valdigt svart att boja sig i resten av kroppen, runt innerskankeln. Kanske inte sa konstigt nar man ar formad som en boll iforsig.

Aterigen tack sa jattemycket for alla tips. Fy va nyttigt att se sig sjalv pa film ibland.
Jag blev sjalv forvanad att hon ar sapass lang och over tygeln som hon ar pa filmerna, trots att tranaren sager rounder rounder rounder! For det kanns inte sa nar man rider. Kanske ska borja lyssna pa tranaren anda :p
Tack for tankteexprimentet, jag tror det kommer rok ur oronen just nu..O_o Men ska prova imorron nar jag rider igen.

Ska aven forsoka tanka pa att fa henne snabbare i reaktionerna. Hon har en valdigt seg reaktionsformaga, samma som matte... jag behover en langsida pa mig for att komma ihag hur man stannar typ! Dalig matchning kanske, men inget ska val vara enkelt eller?

Jag kan arligt saga att jag aldrig har kannt att hon ar helt losgjord, aven om hon bojer pa nacken ibland och spretar fint med tarna sa har aldrig den dar kanslan av hon lyssnar helt pa mig funnits dar.

Hah min ar ocksa livradd for far! Kanske man kunde ha ett los pa ridbanan for att fa lite extra energi?
Och visst ar banan fin, den ar tyvarr hos tranaren sa vi far halla oss pa banan som ar pa hoppfilmen hemma. Den ar ju inte fy skam heller forutom nar det regnar (men det gor det val aldrig i England?)

Amanda_F:
Hasten ar lika seg under longering och med andra ryttare. Men erkanner absolut att jag kniper och spanner mig.
Jag tror jag har lagt till mig vanan just eftersom hon aldrig riktigt bjuder fram sjalv, sa har jag gnagt och gnagt med benen och som resultat sa blir hela kroppen instabil och sa spanner man sig annu mer!
Kanslan nar vi rider ut och hon gar fram av sig sjalv och jag bara kan sitta dar utan att rora mig ar helt :love:
Det blir val en ond cirkel pa det sattet att ju mer jag kniper dessto mer kniper hon sa det ar verkligen nagot jag maste jobba med.

Jag vagar lixom aldrig slappna av helt pa banan for att jag tror att det ska bli tvarstopp. Men far val prova igen :)

Ponnyryttaren_
Haller absolut med om att jag sitter snett nar jag ser filmerna sjalv! Nar jag val forsoker trampa ner vikten i vansterbenet sa kanns det jattekonstigt!
Hasten ar lite starkare i vanster bak an hoger och hennes sjukgymnast sager att det kan bidra till att jag och sadeln glider ut till hoger.

Jag ar sjalv sne och har olika langa ben sa jag vet inte vilket som ar honan och agget egentligen. Men jag har borjat pa yoga och andra gymklasser nu sa ska forsoka fa lite mer kontroll over min egen kropp.
Ska aven forsoka stretcha mer innan jag rider! Tack for det tipset.

Jag red lite barbacka innan jul pga sadelgjordsskav och det var verkligen skitnyttigt, dar aker man ju av om man sitter snett! Hon ar ju rund som en tunna sa det ar inte sa stadigt dar uppe :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka