***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Helt klart en stor förbättring sen tidigare, kul att se er förbättring! Tänk på att sträcka på dig och att kontakten med bettet ska komma genom en stabil bål, inte genom handkraft. Just nu har du handen lite väl högt upp, vilket gör att tygellinjen bryts något. Ta tillbaka axlarna och försök att tänka på att det är sätet som sätter emot om hon ligger på, inte din armstyrka.

Sedan är ytterbogen på vift allt för ofta och hon viker gärna halsen. Se till att stötta upp mer med yttertygeln och forma henne kring inner. Är nästan säker på att det i samband med en stabilare sits och jämnare kontakt kommer att ge henne en lugnare mun. Bara lite tips :)

Helt klart en stor förbättring sen tidigare, kul att se er förbättring! Tänk på att sträcka på dig och att kontakten med bettet ska komma genom en stabil bål, inte genom handkraft. Just nu har du handen lite väl högt upp, vilket gör att tygellinjen bryts något. Ta tillbaka axlarna och försök att tänka på att det är sätet som sätter emot om hon ligger på, inte din armstyrka.

Sedan är ytterbogen på vift allt för ofta och hon viker gärna halsen. Se till att stötta upp mer med yttertygeln och forma henne kring inner. Är nästan säker på att det i samband med en stabilare sits och jämnare kontakt kommer att ge henne en lugnare mun. Bara lite tips :)

Tycker faktiskt inte jag har så mycket i handen, det ser mer ut än det faktiskt är (kanske speciellt i denna filmen när hon tuggar). Händerna gör mig galen, det som händer är att jag har lite för långa tyglar och då lyfter jag upp händerna för att få lagom kontakt istället för att korta tyglarna lite till och ha händer/armar i linje. Kämpar på med det. Att fokusera på sätet kan jag inte höra för ofta, jag får börja säga åt den som är emd mig i stallet att börja skrika på mig :D

Jag tycker det är svårt att känna när bogen är på vift, känner/ser ju när det är mycket, men inte annars. Försöker alltid tänka på att använda inner skänkel och yttertygel i första hand, men det är ju lättare att tänka än att göra tyvärr :D

Tack så mycket för bra råd :)

Det händer verkligen mycket med er hela tiden! Jätte fina har ni blivit!

Jag skrattade gott åt "jag har fått värsta armmusklerna":rofl:

Vad roligt att höra :o :D

Jadu, haha jag vet inte hur man tar bort ljudet så jag bjuder på våra viktiga konversationer :rofl:

Han är fin din häst:). Är det L som rider?

Miedo: Ninya börjar minsann se lösgjord ut! Och dina ben börjar bli låååånga. Som vanligt roligt att se er utveckling:).

Du får väldigt gärna säga om det är några tidpunkter i filmen där men ser tydligt när ytterbogen inte hänger med, om du orkar det. :)

Miedo: Ninya börjar minsann se lösgjord ut! Och dina ben börjar bli låååånga. Som vanligt roligt att se er utveckling:).

Tack så hemskt mycket :):D

Alldeles riktigt! känner du honom? :)

Senast ändrad av en moderator:

Tackar! Ja det är hon som rider, jag har ju fått barn och börjar rida själv först i mars.

*KL

Ninya idag :love:
http://www.youtube.com/watch?v=KOuOQejjfUo&feature=youtu.be

Det känns som att balansen är lite bättre än vanligt nu det senaste men att jag har blivit sladdrigare i sitsen i övrigt (framför allt börjat vika mig lättare igen). Får tjata på mig själv i huvudet när jag rider och försöka komma igång med gymmandet igen. Ninya har varit lite okoncentrerad och över-reaktiv senaste veckan, men är i övrigt himla trevlig :) (bra exempel efter att vi skuttat hindret och blev lite extra tänd - då räckte det med att höra sanden mot sargen :angel: )

Funderar fortfarande över det här med att hon går och tuggar i slutet av passen... Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det och om/hur jag ska göra något åt det eller om jag bara ska ignorera det. Det är inte så att hon viker undan från bettet, utan hon behåller kontakten när hon tuggar också. Dessutom upplever jag att hon bara gör det de pass som funkar bra, och då i slutet när hon börjar bli tröttare.

Jätteroligt att följa er och se hur din sits blir bättre hela tiden!

Funderar på hennes mage och rumpa.. Har du någon möjlighet att påverka hennes foderstat? Jag tycker hon ser ut att behöva mera protein.

Tycker faktiskt inte jag har så mycket i handen, det ser mer ut än det faktiskt är (kanske speciellt i denna filmen när hon tuggar). Händerna gör mig galen, det som händer är att jag har lite för långa tyglar och då lyfter jag upp händerna för att få lagom kontakt istället för att korta tyglarna lite till och ha händer/armar i linje. Kämpar på med det. Att fokusera på sätet kan jag inte höra för ofta, jag får börja säga åt den som är emd mig i stallet att börja skrika på mig :D

Jag tycker det är svårt att känna när bogen är på vift, känner/ser ju när det är mycket, men inte annars. Försöker alltid tänka på att använda inner skänkel och yttertygel i första hand, men det är ju lättare att tänka än att göra tyvärr :D

Tack så mycket för bra råd :)

Prova att korta upp tygeln något då, så att du kan bibehålla kontakten utan att tygellinjen bryts :)

Absolut, tog ut lite tider i början :) Bogen är för det mesta på vift, då hon går med förböjd hals och helt enkelt bara viker sig i sidan. 0:10, 0:40, 0:57-1:01 (Där ser du även armbågarna som jag pratar om, tror att det skulle bli bättre om du kortade upp tygeln något. :)), 1:28, 1:40 Även i skänkelvikningen syns det tydligt att hon smiter ut med ytter, och faller åt sidan.

Det är helt klart mycket(!) stor förbättring, jättekul att se! Vid dessa tider syns det ganska tydligt när du tappar hela yttersidan. Ett tips att göra då är att se till att du hela tiden har kontakt med ytter och när du känner att hon börjar dra sig utåt så kan du sänka ytter något, så att du ramar in yttersidan. Detta i samband med att du möter upp med inner, så kommer du förhoppningsvis att få upp henne korrekt på ytter. ;)

Hihi ja min är som en banan. Rumpan slänger snabbt till både höger och vänster :rofl: förvisso bra med känslig häst. Det brukar gå lite bättre om jag tvärar mindre för min del.
Men direkt som jag vill försöka ta kortare väg och tvära lite mer så kommer rumpen eller som du skriver blir huvudet alldeles för böjt. Men det är väl vara att ga tålamod och försöka träna. Tänkte ta henne för Ricardo Reis nu i februari och se om det kanske går bättre. Ska bli väldigt roligt att äntligen få ta med en häst som kan lite mer än de yngre jag har hemma som jag annars åker iväg med :)

Det gör jag absolut! ;) Jag har följt honom sedan han var föl eftersom jag jobbat hos LMO under tre år, nu extraknäcker jag bara lite helger där då jag börjat plugga till uska. Men "Calle" var första årgången fölisar som kom ut det året jag började där så dem kommer ju alltid att vara lite speciella för mig.. :)

Jättekul att se så fina filmer på honom här, kul att kunna följa upp honom! :)

Ah!:idea: var du med på hans treårstest? Isåfall har jag ett hum om vem du är :)

Nepps, det var jag inte.. jag har i första hand varit ansvarig för stallskötseln när jag jobbat där.
Du tänker nog på en tjej som mest var där för att utb unghästarna :)

Ok! Då har jag nog inte träffat dig.
Hur var den lille gangstern som liten då? :)

Jätteroligt att följa er och se hur din sits blir bättre hela tiden!

Funderar på hennes mage och rumpa.. Har du någon möjlighet att påverka hennes foderstat? Jag tycker hon ser ut att behöva mera protein.
Tack! :D

Det tycker jag också att hon behöver. Jag kan ju prata med min ridlärare/stallägaren om det, men vet inte om jag vågar det :o Hon har sysslat med hästar hela livet och Ninya är hennes första egna uppfödning som hon är mest rädd om i stallet, så jag tror hon redan ger henne det hon tycker behövs.

Prova att korta upp tygeln något då, så att du kan bibehålla kontakten utan att tygellinjen bryts :)

Absolut, tog ut lite tider i början :) Bogen är för det mesta på vift, då hon går med förböjd hals och helt enkelt bara viker sig i sidan. 0:10, 0:40, 0:57-1:01 (Där ser du även armbågarna som jag pratar om, tror att det skulle bli bättre om du kortade upp tygeln något. :)), 1:28, 1:40 Även i skänkelvikningen syns det tydligt att hon smiter ut med ytter, och faller åt sidan.

Det är helt klart mycket(!) stor förbättring, jättekul att se! Vid dessa tider syns det ganska tydligt när du tappar hela yttersidan. Ett tips att göra då är att se till att du hela tiden har kontakt med ytter och när du känner att hon börjar dra sig utåt så kan du sänka ytter något, så att du ramar in yttersidan. Detta i samband med att du möter upp med inner, så kommer du förhoppningsvis att få upp henne korrekt på ytter. ;)

Tack så jättemycket, ser vad du menar och får försöka få koll på bogarna också... Lättare sagt än gjort men det är ju definitivt lättare när man är mer medveten om att problemet finns ;)

Väldigt bra tips, ska verkligen försöka ha kvar de i huvudet när jag väl rider också :D Tack! :)

Jag tycker han alltid har varit väldigt trevlig, bra temprament och en "cooling" har jag nog upplevt honom som under hela tiden jag känt honom fast med glimten i ögat :) En av mina absoluta favvosar var en halvbror till honom (också e. First Wish) , men det var en fux, samma årgång fast han är nog en betydligt mer känsligare individ.

Ah, den skulle jag ha kollat på också :)
Min uppfattning är precis som du skriver -han är en cooling, inte mycket som rubbar den hästen i skorna ;) Och glimten i ögat -han kan vara en riktig liten :devil: också samtidigt som han är snäll. Grymt social, han har näsan med i allt som sker i stallet och engagerar även folk som inte hör till stallet, folk som promenerar med hundarna förbi stallet pratar om den stora svarta som är så social ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 707
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama