***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Nu när vi äntligen är igång ordentligt så bjuder vi på en mini film.
Har börjat nosa lite på slutor :grin: . Hon står emot en del mot vårat "spök hörn" som består av en häst ätande stol. Riktigt farligt. Tycker det är riktigt roligt att få börja avancera uppåt lite. Och framförallt att få börja åka iväg och träna igen :D
Och det var nyttigt för mig att få se mig själv på filmen också. Fick ju se att jag viker mig samt att baken går före. Någon som kan komma med tips på att INTE vika sig i skänkelvikningarna?

http://www.youtube.com/watch?v=tjmXPfCb5k4

kl

Det här är Cognac, som jag nämnt innan är han min nya projekthäst efter att Diesel sålts, och det här är en riktigt stjärna! Började rida honom i November och då var han "typ insutten", men fått en längre vila så det var bara att börja om med att hänga osv. Här rids han för max 20e gången. Cognac är e: Rosevelt - Koncerz xx - Caracas och hans halvbror Beckham (e: Bernstein) tävlas i dressyr av Marina Mattsson. Tanken är att även Cognac ska bli dressyrpålle, men eftersom han är i mitt "våld" så kommer han få göra lite annat oxå, har redan skrittat över lite stockar i skogen och börjat galoppera över bommar osv. Han jobbar verkligen genom hela kroppen, rör sig bra, bär sig bra, är otroligt ridbar och arbetsvillig, helt enkelt en fröjd att rida!

http://www.youtube.com/watch?v=qYUzHqvqWhs

Din häst är så vacker! :love: När ni kommer till ridning ordentligt så ser man hur fint ni passar ihop! Jättekul och mycket inspirerande inför träningen i morgon :bow:

Tack så hemskt mycket:bow: Kul att kunna inspirera ngn!:D

Det var en mycket nyttig och faktiskt riktigt jobbig övning tyckte både jag och hästen men jag kände när jag red gången efter att den hade gett mkt effekt.:laugh:

Hoppas det går bra på träningen:bump:

Just nu vet jag inte om min häst är hopp eller dressyrhäst .. :angel: men det var ju tänkt som dressyrhäst först, även om det har blivit ganska mycket hoppning också. Hoppas det är ok med en hoppfilm här? Min hästs galopp har utvecklats massor även om vi fortfarande har lite problem såklart. Hoppningen har gjort henne gott tror jag :)

http://www.youtube.com/watch?v=qkwacXzLowk

Ja, här är en till som håller på o slipar på skänkelvikningarna. Så himla svårt att hålla hästen rak. Antingen får jag inte med bakdelen, eller så blir det bananhals. Inte lätt så tyvärr har jag inga tips att komma med.

Förrestän kom jag precis på att det går lite lättare om jag kortar upp henne lite i formen och inte försöker rida ut halsen just i skänkelvikningarna. Men egentligen vet jag inte om det är optimalt att göra så.

Jag kan tycka att det blir lättare att lägga händerna på manken för att kunna rakställa halsen o få händernas inverkan korrekta, o sen arbeta med säte o skänklar. Men dey e bara mitt sätt att fuska, när jag sitter m en banan i händerna ;-)

Fast vad ska det leda till ? Då bromsar och låser du ju hästen i framdelen och maskerar problemet temporärt ?

Fast vad ska det leda till ? Då bromsar och låser du ju hästen i framdelen och maskerar problemet temporärt ?

För mig leder det till att jag får en avslappnad och jämn framdel på hästen när jag släpper mitt överdrivna fokus där, och lägger krutet i rumpan o benen... När jag sen kommit "ut ur" bananen så börjar jag rida som vanligt folk igen... svårt att förklara, men hoppas du fattade, är ett trick som funkar för mig, att bryta situationen och "komma rätt" igen :)

En liten film från igår, första gången vi åker till ridhus tillsammans, jag är såå nöjd med min duktiga pålle! Men gud vad svårt det är att rida lätt och hitta takten i hans ofantligt gigantiska trav!! Jag har aldrig suttit på något liknande :) Hur gör man haha?! (hur det blir när han utnyttjar sin fulla kapacitet vill jag knappt tänka på :P )
http://youtu.be/EDB5HelQcT8

[
Oj vilken välutbildad häst du har bra jobbat.
Kul å se travarbetet i filmen, de är precis så där jag håller på och tränar min häst just nu.Svårt och ujuj vad jobbigt säger hästen haha men så kul.

Bra ridet grymt imponerad av dig och din vackra häst:love:

Tack :) Han är ju inte riden så mycket, kanske är 20e gången han har ryttare på ryggen. Kan tänka mig att han blir rätt tjusig när man kan börja samla och sätta lite tryck i honom.

*KL

Ninya idag :love:
http://www.youtube.com/watch?v=KOuOQejjfUo&feature=youtu.be

Det känns som att balansen är lite bättre än vanligt nu det senaste men att jag har blivit sladdrigare i sitsen i övrigt (framför allt börjat vika mig lättare igen). Får tjata på mig själv i huvudet när jag rider och försöka komma igång med gymmandet igen. Ninya har varit lite okoncentrerad och över-reaktiv senaste veckan, men är i övrigt himla trevlig :) (bra exempel efter att vi skuttat hindret och blev lite extra tänd - då räckte det med att höra sanden mot sargen :angel: )

Funderar fortfarande över det här med att hon går och tuggar i slutet av passen... Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det och om/hur jag ska göra något åt det eller om jag bara ska ignorera det. Det är inte så att hon viker undan från bettet, utan hon behåller kontakten när hon tuggar också. Dessutom upplever jag att hon bara gör det de pass som funkar bra, och då i slutet när hon börjar bli tröttare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 707
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama