***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

*KL

Bästa känslan på... ja kanske någonsin, med Ninya idag :love:

http://www.youtube.com/watch?v=JJYi55VhZhk&feature=youtu.be

Tömkörde som uppvärmning, blev tömkörd på volt av en kompis så jag hann sitsträna fokuserat fem minuter innan jag började rida själv.

Jag vet inte varför det bara klickar vissa få pass ibland, men det här var ett sånt. Ninya var pigg, laddad men kändes som smör nästan hela tiden (lite spänd från början, men både hon och framför allt jag kanske - behöver lite tid på oss). Tydligaste tempoväxlingarna i trav någonsin tror jag vi fick till. Men framför allt kändes sitsen ovanligt bra.

Jag vet att det inte är perfekt någonstans, men försök inte dra ner mig från mina moln helt i alla fall :love::rofl:

Glömde skriva; Första sekvenserna är efter 5-10 minuter, sista sekvensen är i slutet av passet (red bara en halvtimma).

Ett bra exempel på en häst som tålandar lite för att strålen är något vinklad mot marken. Det syns på bakbenens rörelser och att sanden skvätter när hovarna landar. Strålens naturliga fysiologiska vinkel mot marken är noll grader, hela hästens rörelseapparat är anpassad till en exakt vågrät stråle. Även en mycket lite vinklad stråle gör att hästen inte längre kan ridas bakifrån, balansera sig och vara självbärig från handen. Detta lärs inte ut till hovslagare idag vilket är sorgligt för både häst och ryttare.MVH

Vilket vackert sto (fölet också för den delen.. :) )! :love: Fint att se ett avelssto med en liten på sidan av i så bra hull också! Grattis :)

Va kul att du gillar dem! Håller med om att mammahäst är i toppskick, inte alltid det lättaste att hålla sina avelsston i gott hull. Skulle vilja kalla de båda pedantskötta:love:

Åh så fina, förstår att du längtar !!

Hur många hästar har ni, måste vara ett gäng?

Nejdå inget gäng ännu:)

Försöker sakta lägga grunden för ett riktigt bra avelsmaterial. Men det blir en liten övergångsperiod. Vårt avelssto vi har hemma idag vet jag inte om jag vågar betäcka om men jag borde egentligen göra det iom att hon lämnar så bra. Har en son undan henne till salu och en dotter som ska sparas. Dottern ska ev betäckas i år men sen ska hon ridas av mig eller annan ryttare.

Med de två flickorna på filmen så hoppas jag att mammahäst ska lämna ngr fina avkommor till här hos oss och när hon går i pension så kommer sen dottern ta över. Men där blir ev ett föl när hon blir fyra och sen sporten för henne också.

Så nästa år har jag faktiskt bara ett enda rent avelssto.

kl
Två olika filmer med två olika tränare. Ingen direkt träning emellan. Någon som ser någon som helst skillnad? Skulle vara intressant att höra. Är mycket väl medveten om alla brister och jag vet att jag rider förjävligt. :p
http://youtu.be/t8w3l-y_qTc
http://youtu.be/I5YxxoSC_9Y

Jag tycker det ser bättre ut på andra filmen. Mer avspänt och formen är bättre. Hade dock velat se honom lägre i formen. Han är vacker din kille!!

Vad sorgligt om du verkligen tycker att du rider för jävligt för det gör du ju inte alls? Du sitter väldigt prydligt men effektivt o den enda detalj du behöver lägga lite tid på är dina armbågar o händer. In med armbågarna och vrid om handen så du inte kör med "cykelstyren":).

Tycker att träningen på film 2 ser bättre ut, ponnyn får en bättre form o arbetar mer genom kroppen där.

*kl*

En liten film från oss från första träningen efter nästan ett års uppehåll pga hovbölder..:cool: Hela 5 st.:cry: Nu går han med helsulor och vi hoppas att det ska bli bättre då.:idea:

Filmen är från avtravningen då övriga filmer är för långa så jag skulle behöva klippa och klistra lite, men det är knepigt då inte movie maker stöder filformatet..:mad:

Avtravning

Ah vad jag gillar din häst! Hoppas att fötterna mår bättre nu med sulor:).

Hur gick det förresten med sadeln från England?

Tack:bow:, ja han är faktiskt riktigt söt:love: Jag tycker att han tar för sig lite mer och inte är lika underlagskänslig med sulorna men jag vet inte om det är inbillning/önsketänkande..

Sadeln är betald och enligt åf så beräknas den vara klar den 12 feb. Jag längtar!!!:bump:

Senast ändrad:

kl

Tror att jag inte delat denna film men nu är det klart att båda flickorna kommer bli våra så jag tänkte visa de små hjärtanen.

Mammahäst kommer gå som avelssto och den lilla som påläggskalv framtida ridhäst/avelssto.

Den lilla är e Tuschinski - Blue Hors Romancier - Weltmeyer.

Längtar:love:

http://s284.beta.photobucket.com/user/stenskyltar/media/Tuschomie2012-Mellanstor.mp4.html?sort=3&o=7

Jättefina båda två! :love:

Fenestra;
Åh vad fina dom är !

super;
Tråkigt med en massa onödiga avbrott hela tiden. Men hoppas alla hovböldsproblem löser sig med sulorna.

Han är så himla fin din häst och ser ut att vara så snäll och vänlig :love:

Tack!:bow: Ja det känns skit rent ut sagt med alla problem som varit på honom!! Så himla synd för han är en fantastiskt mysig häst, super social, gosig och väldigt arbetsvillig!:love:

Dock så har han temprament och kan bli riktigt förbannad om man i hans tycke är orättvis, smörar man så gör han nästan vad som hellst för en, som sagt en mycket personlig och speciell häst. Min tränare tycker han är bortskämd för jag sticker åt honom små morotsbitar varje gång vi har gjort ngt jobbigt som han har fått kämpa med men jag vet att det lönar sig att göra det.:p:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 708
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama