***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Verkligen trevlig modell och gång! Vi vill också komma dit! Din är ett år yngre men ändå ett år framför då min reds in som femåring... Vi kanske når dit om ett år eller så :)

Tycker du rider den jättetrevligt! :)

Tack! Ja visst är jag det, synd bara att få ser det... Men aja, vi kommer och slår från underläge om nått år :)

Underbar häst! :love: Den som sköter sladdningen av er manege får dock minuspoäng! :cool:

tack så mycket ^^
haha, jaa den är inte nyfixad + att det var hoppning igår :p

Ska kolla så fort jag sitter vid en dator:) (btw varför går det inte att se vissa klipp från mob?)

Film på min femåring för drygt ett år sen: http://youtu.be/l0ABCGLejgk
(Så fort det blir roligare väder ska det filmad nytt!!)

Ska kolla så fort jag sitter vid en dator:) (btw varför går det inte att se vissa klipp från mobilen? )

+1 på den!! Väldigt irriterande! Jag kollar numera enbart på mobilen (har haft en unge parkerad vid datorn sen 2006 ungefär....) trist att det är många filmer man inte kan se.

Jag förstår hur du tänker, men detta är 1 minut av all vår träning, alltså ej representrativt för HUR jag tränar :) Vi har jobbat jättemycket med takt o tempo och provat det mesta. Vissa dagar så är det ett komforttempo enligt Kittels skola för att jobba på att han ska vänta, andra dagar så får han hålla ett högre för att kunna slappna av lite iaf. Detta var en dag som inleddes med bock-a-la-suicide... ;)

Takten är verkligen hans ömma punkt när han spänner sig...(du skulle se filmen från första longeringen... OJOJOJ, tror han glömde takten hemma i Holland...) Jag lovar dig att den inte lätt fixas till med att jag håller en långsammare lättridning, men håller med om att jag måste jobba med det! Det är något av en dålig, dålig vana jag fått på förra kusen. Men det blir allt bättre det med :) Tack för input snälla du! Kul att höra andras ideer :)

När man ser din film kan man nästan räkna ut direkt att du får tusen "goda råd" här. :D Intressant pålle, inte så lätt tycker jag,
Men du ska slippa råd. jag tänkte bara på biljarderingen, som jag såg att ni var inne på också. Det kan bli bättre, eller finnas kvar, när hästen är färdigväxt helt, det kommer synas mindre när den slappnar av i alla fall tror jag.

Vi hade en ponny som var bred över bogarna och intåad, och hon biljarderade nästan som din. Men det blev bättre när hon var mer utbildad och mer avslappnad (också rätt spänd i unga år) och hon tävlade bla i elitlaget i dressyr med bra resultat som äldre så du behöver nog inte vara orolig tror jag, om du har bra hjälp:D

Det var en dum idé att lägga ut nått på oss... Vi är LÅNGT ifrån duktiga men det verkar som att det som filmas måste vara perfekt för att godtas. Jag är jättenöjd med den utveckling vi gjort hittills och jag tror inte jag kan hitta en bättre tränare dn eller så.

Det kanske känns konstigt för er att jag tycker allt detta men så är det. Har aldrig påstått att allt på filmerna är bra. Som sagt, detta är ett projekt som jag planerar på lång sikt. That´s it. Jag gör mitt bästa. :)

Jag tycker du är tuff som lägger ut filmerna!! Fortsätt med det. Är du medveten om att du också fungerar som inspiration till många andra som också kämpar med sina hästar och sina egna problem som ryttare? :bow:
Ett tips att hitta en lugnare takt och bättre balans kan vara att rida övergångar trav-skritt-trav via tre-fyra kortare steg. Rid på volten, och korta stegen med hjälp av mjuka halvhalter på yttertygeln, om han svarar så bryt av till skritt, skritta en kort bit, och sedan fram i trav igen. Om det går så börja med några korta steg innan du låter honom "kliva i" igen. Emellanåt, så avbryter du övergången, d.v.s efter de 3-4 korta stegen, så rider du fram igen. Detta kan hjälpa honom att hitta balansen, utan att du behöver bli stark i handen. Om han till en början höjer huvudet, så bekymra dej inte för mycket, det kommer att lösa sig. Det här är en övning som funkat jättebra för mej på flera olika unghästar. Dom lär sig ta mjuka halvhalter, och skaffar sig lite bättre kroppskännedom genom att dom kommer att räkna ut hur dom ska placera sina bakben. Du kan också hjälpa honom genom att rida volten lite "kantig" och i varje "hörn" flytta in framdelen med hjälp av ytterhjälperna (innerhanden bara öppnar, utan att dra). Då luras han att stoppa in inner bak, och kommer gradvis att lära sig hitta sin egen balans. Kämpa på! Du har valt en häst som är svår, men om du har roligt hela tiden, så är det ju rätt häst för dej.

Den är bättre dom dagar som passen känns bra, dvs när jag inte behöver enbart fokusera på tempot... :) Och equi säger att (sa det igår) att det är helt naturligt då han haft en viss "bakkärreproblematik" och att detta med säkerhet minskas och kanske försvinner. Så jag håller hoppet uppe :)

Ja, kanske gör jag det. Hoppas att det är så! :)

Intressant att du tar upp just dessa två övningar, det är precis dom som vi fick rida för tränaren några ggr innan han gjorde illa sig! Så jag tror vi är på rätt väg och litar 110% på min tränares gedigna kunskap. Tack för riktigt bra tips. Ja, han är allt jag kunnat önska mig som efterträdare till min förra. Även om jag inte är ett proffs så tror jag verkligen att vi kommer kunna bli duktiga tillsammans. Kanske buke avgör det framöver ;) Nej, men tror jag står på mig och törs lägga ut en film längre fram. Alltid glädjer det nån :)

Som sagt, det har hänt massor för hästen sedan maj, inridning, ny ägare, nytt stall, lite träning och ryggproblem... Men nu är han ok i kroppen och först nu kan jag börja jobba honom. Vi är snart på g! :)

Jag tror din häst kommer bli ett trevligt litet krutpaket när du fått ordning på honom(?)

Jag kämpar själv med min häst som jag haft sen han va tre år, är nu åtta!
Pga skador, mycket jobb vissa perioder 20-80 mil hemmifrån så har vi hamnat efter en bra bit i utbildningen. Det han kan nu borde han kunnat när han var fyra år men vi kämpar tillsammans så gott vi kan och jag läser mycket och frågar på nätet. På så sätt tar vi oss framåt sakta men säkert utan tränare. Jag tycker huvudsaken är att man har roligt :)

Hade jag lagt ut en film här hade nog de flesta trillat av stolen :angel:

Det är märkligt att det direkt blir en reaktion att du ska sluta lägga ut filmer för att du får tips? Du behöver ju inte ens hålla med om vad jag ger för tips? Du för göra precis hur du vill! Jag utgår från att du och din tränare har en plan och istället för att bli sur/ta illa vid dig så säg då att du följer er plan:). Men säg inte att du försöker trava långsamt när du rider framåt.

Jag har lagt ut så många tvärshitty filmer här och fått massor av kritik-men också jättebra råd som jag fortfarande tänker på när jag rider! Ingen rider perfekt och ALLA jobbar på sig själv/hästens form/takt/tempo osv och ingen förväntar sig att någon ska vara perfekt eller säger något för att vara elak (eller iaf inte jag även om många tror det).

...och i rättvisans namn får du gärna leka finn fem fel här:p. Finns betydligt fler än fem fel-men vi travar iaf långsamt:D.

Alla rider vi olika men ditt sätt är nog inte mitt... Jag har inte lust/kunskap att hålla så hårt i munnen på hästen att den kryper bakom lod. Men det kanske fungerar för er. Jag har min helt underbara tränare som har koll på läget och är evigt tacksam för henne då jag aldrig skulle fixa detta själv. Det jag reagerar på är att ingen verkar förstå att tempot på filmen blivit TUSEN gånger bättre än vad det var från början. Tyvärr var det ännu sämre då och i våra ögon har vi kommit en bit påväg även om utomstående inte kan tänka sig nått värre än filmen. Jag har inte dragit i honom, och kommer heller inte göra det framöver. Det får hellre ta lång tid för oss att lägga grunden. :) Vi fortsätter rida övningar, liknande de som Linnda skrev så får vi nog ordning på ett o annat!

Ursäkta att jag hoppar in såhär mitt i - men Fiorano drar knappast i hästen och det är knappast därför den går bakom lod.
Du bestämmer ju takten och tempot med ditt säte, inte med tyglarna. Rider du lätt långsamt ska hästen anpassa sitt tempo efter din lättridning om du använder magstödet på rätt sätt. Har inte sett någon här skriva att du måste dra i hästen för att få den att trava långsammare.

OJOJ, nu blev det fel här, menar inte att hon drar i hästen utan att om JAG håller i (vad som är normalt är för honom för mycket) blir det så. Jag har haft jätte, jättestora svårigheter att få honom på bettet och inte krypa undan och dra in nosen. Vi valde att låta honom vänja sig vid att prova sig fram mot ett stöd INNAN det kom arbete med takt o tempo. Men var o en är salig på sin tro.

Som jag sagt tidigare, ÖNSKAR jag att jag vort DUKTIGARE och på så vis kunna hjälpa min häst bättre med sätet. Men tyvärr, jag jobbar på saken! "Rider du lätt långsamt ska hästen anpassa sitt tempo efter din lättridning om du använder magstödet på rätt sätt." - det är detta som är min svårghet. Men jag är väl medveten om att jag måste lägga extra mycket fokus på detta för att öht komma nån vart alls i utbildningen.

Nu orkar jag inte förklara mer, jag har sagt allt av värde. TUSEN TACK för alla bra tips o råd! Men nu går vi vidare, finns andra ekipage som ger mer att diskutera i denna tråd :)

Men vadå, ingen har väl skrivit att du ska hålla hårt i honom och att han ska gå bakom lod? Om man kan tänka sig att inte ta allt som kritik (du har fått mycket konstruktiva tips ju) och personligt och känna sig nersågad (osäkerhetsfråga känns det som) så är faktiskt Buke väldigt bra med många kunniga människor. Att du har en plan med din tränare är ju jättebra och det betyder kanske att du inte behöver ta emot hjälp och råd här. Men du får hjälp och råd, inte kritik. Ingen påstår att du rider dåligt och de flesta vill bara hjälpa till. Ta inte det personligt eller som kritik.

Vi önskar alla att vi var duktigare;). Snälla ta inte diskussionen kring filmen som påhopp, för det är det inte! Nu förstår jag bättre ert tänk-vi gör helt enkelt tvärtom varandra. Jag tar ner tempot först och accepterar att hästen blir bakom lod (tro mig-jag har inget i handen och hon släpper bettet), men rider inte framåt förrän takten och tempot sitter-och då får jag även fram näsan. Ert tänk är då tvärtom-först ska näsan vara framme och sen tar ni ner tempot.

Som du säger bär många vägar till Rom och jag säger inte att det finns en särskild väg som är bättre än en annan:).

Nu talar vi samma språk! :D Precis så är det nog. För övrigt är din ponny en riktig pingla, skitsöt! Tror dig verkligen om att du inte har nått i handen, men då är du skickligare eller har en annan typ av.häst än mig för jag.klarar det inte, än :)

Verkligen fin häst du har. Visst ser man skillnaden på den och jag tror med tiden att den kommer bli riktigt fin. Lycka till med den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama