***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Vad är det för ras :confused: Finns det American Saddlebred i denna? Det är inte bara en minut man kan se, det finns en film som är 7,57 som hänger med på köpet också och det ser exakt likadant ut.

Jag tycker nog att han jobbar i ett långsammare tempo i traven på slutet på den andra filmen även om det inte är perfekt... Men jag skrev att det är svårt för oss och att vi jobbar på det! Det är inget mot för vad det var från början. Önskar att jag var en bättre ryttare men tyvärr, och jag gör så gott jag kan! Min tränare hjälper oss och vi tar det lugnt med utbildningen då han är så lite riden! :)

Men tack för konstruktiv kritik? Eller..? Tar gärna emot input som jag kan förstå :)

Får fram att tp betyder "Harness type". Vad är det för något? Kan inte hitta något begripligt på Google :)

Precis! Tuigpaard eller nått sånnt :)

Det är körtypen av de Holländska hästarna. Används till uppvisning, tävling mm. Lite speciella och mycket elekriska hästar men stor trav :)

Jag tycker nog att han jobbar i ett långsammare tempo i traven på slutet på den andra filmen även om det inte är perfekt... Men jag skrev att det är svårt för oss och att vi jobbar på det! Det är inget mot för vad det var från början. Önskar att jag var en bättre ryttare men tyvärr, och jag gör så gott jag kan! Min tränare hjälper oss och vi tar det lugnt med utbildningen då han är så lite riden! :)

Men tack för konstruktiv kritik? Eller..? Tar gärna emot input som jag kan förstå :)

Men det går inte att ge någon konstruktiv kritik om man inte förstår vad hästen är avlad för. Jag har aldrig sett såna här bakben på en vanlig halvblodshäst så jag undrar vad det är för en häst? Hästen har väldigt stora balansproblem, det kan du bl a se på hur den breddar sina bakben. Säger som Fiorano, dra ner på tempot till krypstadiet. Den här hästen måste lära sig att trava och galoppera i balans och det kan den inte om man rider på den så fort. Överhuvudtaget så har den en extremt dålig balans i sin bakkärra, ledsen att säga det, men så är det. Dessutom biljarderar den, det är också ett tecken på att den är spänd och går över tempo. Men den gör det inte mer än att jag tror att det går att rida bort om man får den tillräckligt mentalt avspänd och fysiskt lösgjord. Och lugn! :)

Senast ändrad:

Håller helt med dig om bakdelen! Och han har haft problem som equiterapueft jobbar med regelbundet :) Han har mycket att lära sig och framförallt MYCKET att stärka. Men med tanke på att han inte är riden i ens ett år och inte heller arbetad i vanlig töm utan bara lite körd i ett hetsigt tempo så är det inte heller konstigt.

Kolla upp Manno eller Patijn på youtube för att se hur de körs :)

Det finns en del såna här som tävlar dressyr på olika nivåer, och ibland ser man dem under "dressyr" på salusidorna. Om jag inte är helt fel ute så är svårigheterna som man kan se på filmen här inte unikt för lomuxx häst utan det är de svårigheterna man brottas med hos denna ras -lite så som med frieserhästar, de är ju inte sportavlade för dressyr så som ett "vanligt" halvblod utan är showhästar som ska springa snyggt.
MEN de kan bli riktigt fina med lite jobb -som är inriktat på just det här med ryggverkan och balans.

lomuxx fin pålle som kommer bli mycket finare när ni får håll på grejerna!

Precis så är det verkligen! Jag har inte köpt denna och trott att allt är frid o fröjd, utan mer som en utmaning tillsammans med min tränare. Vi var fundersamma på vad det kunde bli av denna med mycket jobb o engagemang :) Jag hoppas att vi inom sin tid får allt bättre koll på alla delar av honom och mig. Men som sagt, detta är inte en häst AVLAD för dressyr men jag skiter högaktigt i det. Detta är ett projekt för mig och om vi kommer ut o tävlar så är jag jättenöjd! :)

jag måste hålla med fiorano och kryddan..

Du måste hitta takten och rida lugnare! (lättare sagt än gjort, jag vet) men han springer mest runt i obalans med höga benlyft vilka inte är bärande.

Får du koll på det kommer ni nog att få mycket roligt ihop i framtiden! Och hästen har en läcker teckning måste jag säga! :)

Jag förstår hur du tänker, men detta är 1 minut av all vår träning, alltså ej representrativt för HUR jag tränar :) Vi har jobbat jättemycket med takt o tempo och provat det mesta. Vissa dagar så är det ett komforttempo enligt Kittels skola för att jobba på att han ska vänta, andra dagar så får han hålla ett högre för att kunna slappna av lite iaf. Detta var en dag som inleddes med bock-a-la-suicide... ;)

Hmm, här måste jag ändå säga emot träningsupplägget:p. Prio ett ALLA pass ALLTID i detta stadiet måste vara en långsam trav. Att ena dagen göra på ett sätt och nästa dag på ett annat när det handlar om basen ni ska bygga vidare på skapar ingen konsekvent träning. Jag hade inte vågat ta upp den hästen i nån form av tempo förrän takten sitter benhårt i en superlångsam trav.

Tror att min tränare här i våra krokar hade varit guld för er;). (PN) Hästen kommer att bli superläcker när styrkan sitter med. Kryddan sätter verkligen huvet på spiken med alla negativa effekter som blir av det för höga tempot.

Kollade på den långa filmen också. Där har du skrivit att du rider i undertempo. Det är INTE undertempo utan går fortfarande alldeles för fort även om han iaf slutar sladda med rumpan i slutet. När jag ser filmen vill att du ska ha en halsrem/handtag att hålla i så att händerna blir stilla, ta ner tempot och så hade jag bett dig sjunga en sång så att du andas, spänner av och själv blir lugn i din ridning:).

Senast ändrad:

Fast här håller inte jag med dig. Ni vet inte vad vi har lagt fokus på i all träning. Det har inte gått att rida i en lägre form förän några minuter här på slutet då han haft problem med ryggen. (det kanske låter konstigt för er här som ifrågasätter allt men så är det...) Det behöver vi inte gå in på här.

Det var en dum idé att lägga ut nått på oss... Vi är LÅNGT ifrån duktiga men det verkar som att det som filmas måste vara perfekt för att godtas. Jag är jättenöjd med den utveckling vi gjort hittills och jag tror inte jag kan hitta en bättre tränare då hon är SÅ insatt i oss. På filmerna rider jag utan henne... Formen här har blivit MYCKET bättre oavsätt hur det ser ut nu. Och tempot, jaa, på den kortare filmen går det för fort. Men ist för att dra ihop en häst (vilket blir resultatet då jag inte kan rida bättre) så får han hålla ett högre tempo just nu. I galoppen på den andra så är jag SKITNÖJD med att han inte bockar, drar mig ur sadeln eller så.

Det kanske känns konstigt för er att jag tycker allt detta men så är det. Har aldrig påstått att allt på filmerna är bra. Som sagt, detta är ett projekt som jag planerar på lång sikt. That´s it. Jag gör mitt bästa. :)

Senast ändrad:

Ta det lugnt, det är ingen som vill halshugga dig ;)

Du har en jättefin häst, och ni kommer bli ett jättesnyggt ekipage när ni fått ordning på grejerna!

I sista inlägget pratar du om formen. Jag vet inte vad de andra säger, men för min del skulle jag strunta i formen helt och BARA fokusera på takt och tempo. Han ska vänta på dig, du ska kunna reglera tempot.

Du behöver naturligtvis inte bry dig om vad någon här inne säger, men det kan vara nyttigt att fundera lite över kommentarerna, kanske är det någonting du faktiskt har nytta av?

Jag hoppas att du inte slutar lägga ut filmer och bilder för jag skulle tycka det var väldigt roligt att få följa er utveckling! :)

Jag tar givetvis åt mig av de kommentarer som känns relevanta, men förklarar samtidigt att jag är väl medveten om detta. Det finns så mycket att jobba med med oss och vi tar det lite lugnt. Det finns många vägar till Rom och jag gör mitt bästa. Nu är det ju så att jag har en fantastisk tränare som jag litar på. Ang lättridningen så är det nått hon verkligen tjatar på! Och jag glömmer bort mig lika fort... Men övning ger färdighet!

Fler filmer eller ej beror på hur det känns och kommentarer fram över. Har ingen lust att behöva försvara eller förklara allt som inte är bra då det skulle bli en hel novell :) Men vi får se. Kanske blir jag bättre på att rida. :)

Själv la jag ut en film här som inte fick en enda kommentar, vet inte vad som är värst ;):D

Alla har vi våra brister, det är jäkligt svårt att rida! Lycka till med din fina häst :)

Beundrar er alla som vågar lägga ut filmer :D dock så är jag väldigt tacksam då det är jätte kul att titta på, särskilt din fina unghäst :)

Själv är jag så medveten om mina brister att jag vet att det skulle vara ett självmord att lägga ut nån film här :rofl:

Tack för fina kommentarer :) Ja, men det kan vara bra att ha mer självbevarelsedrift än vad jag hade... Trodde inte att någon skulle kommentera just. Så fel jag hade ;) Men jag tycker själv att han är.fin :)

Tycker du har en jättefin häst och jag skulle gärna följa er utveckling! Däremot tycker jag att det finns konstruktiv kritik i flera kommentarer ovan som är värd att fundera över.

Tycker själv det är väldigt givande att se andras filmer och det är roligt när det blir diskussion runt en film. Hoppas att fler vågar lägga upp filmer fast passet inte är perfekt eller att man inte är den mest rutinerade ryttaren. Jag försöker själv utbilda en frieser i dressyr fast jag oftast känner mig som en rätt usel ryttare, vi tar det också långsamt och är nöjda över våra små framsteg. Hoppas få filmat nån dag så jag också kan bidra med en kör-ras här!

Intressanta diskussioner om lomuxx fina häst :)

Jag fastnade för en sak som du skrev angående biljardering, att det beror på snabbt tempo och att den är spänd?

detta blir kanske en lite mer allmän fråga men jag blev så nyfiken så jag var tvungen att ta upp den.

Jo min förra häst som dog i somras, biljarderade en del som unghäst, jag tänkte inte så mycket på det utan utbildade/tränade på som vanligt, startade några dressyrklasser och vi blev bättre och bättre.

När jag sen verkligen studerade en film från en tävling (som jag aldrig i livet skulle våga lägga upp här :p ) så såg jag att biljarderingen var borta! ?

Hennes unga avkomma biljarderar också, vågar jag hoppas på att detta kan tränas bort? bara med konsekvent dressyrträning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama