***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Karini - absolut gör det det :) Och det tar vi med oss! Jag hoppas vi fortsätter utvecklingen lika stadigt som vi gjort hittills. Skulle inte våga lägga ut filmer som är från de första gångerna! Då skulle ni trilla av pinn ;)

Kanske kommer en ny film efter skåneresan :)

Sassiball - min briljarderar inte jämt, bara när tempot är för högt o balansen dålig. Annars gör han det inte... Så du kan nog jobba bort en hel del.

"Harness type" är körhäst. "Harness racing" är körlopp i trav eller passgång. Så Lomuxx häst skulle jag nog jämföra med en vanlig varmblodig travare, avlad för att springa fort med vagn bakom :)

Han är bara körd i trav, uppvisning o terräng o dressyr. Dock väldigt väldigt lite :) Dom körs stenhårt uppkäkade, därav hans ryggproblem... :(

Ja, det där om biljarderingen fastnade jag också för, mycket intressant! Har faktiskt aldrig hört det tidigare, utan har alltid trott att det var exteriört.

Tänkte på det du skrev om din häst. I samband med att styrkan ökar och att bogarna faller på plats så bör ju även resten av benets position falla på plats, men att det skulle leda till att din häst slutade biljardera var mycket intressant!

Ja, jag misstänkte att ryggproblemen kom därifrån..
Jag tycker att han ser jättefin ut på både filmer och bilder du lagt upp här! Ni är ett fint ekipage. Du har garanterat mycket arbete framför dig, men när du får ordning på hans balans och takt kommer du ha en toppenfin häst.
För att komma med lite kritik så koncentrera dig mest på dig själv nu i början, dvs försök att vara så stilla som möjligt i handen och så "tung" och stadig du kan i sitsen och försök att bestämma dig för att hålla samma takt i lättridningen så kommer han säkert att hitta sin balans och takt under dig. I andra filmen så ser man flera tillfällen då han slappnar av och ser riktigt trevlig ut.
Jag vill se mer filmer från dig här och följa er utveckling, det är så inspirerande att följa ekipage som utvecklas än att titta på filmer med helt perfekta ritter :)

Javisst är det?! jag tänkte också att det var exteriört och någon man inte kom ifrån om en häst nu väl hade det liksom. Och nu när avkomman har likadan benställning och samma typ av gång som sin mor så borde hon ju utvecklas likadant. Hoppas på det :)

Tack! Ja, jag måste nog börja där, med mig själv :) Jag vill verkligen utvecklas så mycket jag bara kan för jag känner att när jag får till det så svarar han jättefint. Jag red i nya sadeln andra gången på filmen och tror att när jag vänjer mig vid den får jag bättre sits och så. Händerna, speciellt vänster, är min akilleshäl... Men nu till veckan drar dressyrträningen igång igen och jag hoppas få bort lite dåliga vanor :) Tack för input!

Eftersom jag har ridit iberiskt de senaste 13 åren så har jag stött på det här problemet med biljardering många gånger. Speciellt PRE kan biljardera rätt kraftigt (Lusitanos biljarderar i regel inte lika mycket). Det finns två typer, en kommer sig av att hästen blir spänd och det går att rida bort utan några större problem. Sen finns det hästar som biljarderar kraftigt (!) och där tror jag inte att man kan få väck det, hur mycket man än anstränger sig. Anledningen till att de sistnämnda biljarderar har jag fått lära mig beror på (men detta kan vara FEL, kan inte säga helt säkert) är att de har en förkortad Carpal tunnel. Skulle vara intressant om någon annan kunde bekräfta eller dementera detta. Lomuxx häst biljarderar i a f inte så mycket, jag tolkar det bara som att den gör det för att den inte är avspänd och igenom så att säga.

Highcat, tack för förklaringen, tänkte att den var avlad för den typen av jobb.

Lomuxx, jag tycker att du har en fin häst, jag såg inte avelssvaret innan jag la ut sista kommentaren. Jag tror att det kan bli en fin dressyrhäst av honom med jobb och tålamod. Att jag frågade vad hästen var avlad för beror på att man måste ha förståelse för vad hästen är ämnad för egentligen. Man kan inte bara dra alla hästar över en kam och säga gör si och så så blir det jättebra. Man måste tänka igenom hästens förutsättningar för att kunna göra vissa saker och ta det utifrån den enskilda individen och din häst skiljer sig väldigt mycket ifrån en traditionell dressyrhäst med de rörelserna som han har. Kan du bara få hästen att slappna av och vänta så kommer det att bli finfint! :)

Tack för fina kommentarer :) Ja, men det kan vara bra att ha mer självbevarelsedrift än vad jag hade... Trodde inte att någon skulle kommentera just. Så fel jag hade ;) Men jag tycker själv att han är.fin :)

Du har en jättefin häst! Det är ingen som tvivlat på det, jag tycker du bara har fått väldigt trevliga kommentarer och bra tips på hur du ska komma vidare. Sedan är det upp till dig om du tar det till dig eller inte men eftersom flera återkommer till samma sak, dvs lugnare tempo och hitta takten enkelt formulerat, så kan det vara värt att fundera över det.

Jag har lite liknande problem med min ena häst, hon travar stort och trampar luft, henne får man hela tiden jobba på att rida lugnare och hitta takten även i den "lilla traven" där hon inte älgar iväg.

Fortsätt gärna att lägga ut filmer, det är ju utvecklingen som är intressant att följa ! ;)

Tack! Ja, jag hade ingen aning om vad det var för typ av häst innan jag gjorde en ordentlig research innan köpet... Men var väl så medveten om svagheterna. Men för att ge en hint om hur mycket som hänt med hans kropp lägger jag in en bild, även om det är en filmtråd :) Om den förstör tråden så är moderator välkommen att ta bort detta inlägg!

017_50a20b4ee087c3121cc23d75_50bf3637e087c30f7ef6fe05.jpg

Här synd det tydligt att han har rejält ont i ryggen... Men han var som stöpt i denna form och det tog TID innan han började ens våga lägga nått i min hand.

Hittade faktiskt en film från dagen innan julafton som jag glömt bort... Det passet var jag riktigt glad för det var första gången som han slappnade av i ryggen på ett sätt han inte gjort tidigare. Att det slutade med att han slängde av matte med bunder o brak var en annan femma. :P Men jag ska våga mig på att lägga ut en länk till den när den laddat klart.

Att jag tar åt mig, det gör jag! Tro mig! Jag vet att takten o balansen o tempot är dåligt om man jämför med normalhästen men för oss har det blivit mycket bättre. Men jag tar med mig alla kloka ord. :)

Här kommer filmen, jag VET att det fortfarande är väl högt tempo men BITVIS slappnar han av fint och får då bättre takt :) Men som sagt tidigare, det är långt ifrån optimalt men ändå liiiite bättre. Det är svårt det där med film... Jag kan ju ha en känsla och vara nöjd om det gått bättre än innan även om det är långt ifrån bra för yttre ögon. Men jag hoppas kunna få till nån fler film framöver som representerar bara hans takt o balans...

http://www.youtube.com/watch?v=kkoXg7Ex_N8&feature=youtu.be

Vill gärna lära mig mer :)

Vad är det som syns på bilden som visar att han har ont i ryggen?

Equiterapueften förklarade det genom att korset är nedsänkt och bäckenet vinklat (bakåt? eller iaf motsatsen till önskvärt i samling...) och ryggens sänkt. Detta ger bieffekter av att han är väldigt spänd över hela ryggen o ffa över njurpartiet. :) Men vi har jobbat med detta o nu är rygglinjen en annan.

Ok, jag fattar.

Kan du inte lägga ut en nyligen tagen bild så man kan jämföra?

KL

Då är det min tur att lägga ut en liten film, på mig och vingliga nyblivna femåringen ;) Inget speciellt pass på något vis utan ett helt vanligt hemmapass efter en vilodag. Så himla synd att jag inte hade någon som kunde filma oss häromdagen när han faktiskt var riktigt fin.
Och ja, jag måste ordna till sitsen -kutar med ryggen och kommer inte ned i sadeln. Jobbar på det :p

http://youtu.be/u6Ha0Y2IGGQ

Vilken häftig häst och jag ser iaf en skillnad på filmen innan julafton :) Du är på rätt väg!

(Lit OT men jag la ut bilder + film på min travare efter jag tyckt se stor skillnad efter ett par månader jag haft henne. Vissa tyckte det var jättebra jobbat, mest de som äger/ägde travare själva, och andra förstod inte alls att jag kunde tycka att det såg bra ut alls ;) alla har olika referenser. Så ta inte illa upp :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama