***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag håller faktiskt inte med om vad du säger. Jag har inga som helst problem att få igenom hjälperna, han lyssnar och väntar fint, mjuk och loss i sidorna, korrekt eftergiven, liksidig. Efter skänkelvikningen i hörnet länger jag honom medvetet för att han ska börja lära sig länga mer i traven. Skänkelvikningen la jag till för att aktivera bak ännu mer och jag kan hålla med om att jag inte tog tillbaka honom tillräckligt innan fattningen, men resten tycker jag var lite väl hårt sagt.

Det går med lätthet att länga honom i formen och få honom ännu lägre och rundare när jag travar av honom, så grundridningen är det inga större fel på anser jag. Visst, han är en nybliven femåring, så allt kan bli och kommer att bli bättre, i samband med mer styrka och utbildning. Jag skulle aldrig få för mig att rida på en spänd häst, grundridningen på en häst som arbetar korrekt är ju A och O för all ridning! Både fattningarna och avbrotten gör han mycket bra måste jag säga, det här med att falla nedåt på bogarna i avbrotten förstår jag ärligt talat inte vad du menar, för det gör han verkligen inte. Fattningen vid 0.27 och avbrottet vid 1:01 gör han till och med riktigt bra måste jag säga.

*KL

Ninya i ett nötskal:
http://www.youtube.com/watch?v=omBfIJ3YPrs&feature=youtu.be

Tömkörde Ninya i söndags. Vilket överlag gick bättre än när jag gjorde det senast, hon lyssnade bättre, reagerade snabbare och var lite mer avspänd. Tänkte tömköra en halvtimma för att sedan sitta upp och rida en stund. Tänkte att tömköra henne över ett litet sockerbitshinder skulle vara roligt och bra som uppvärmning. Vilket var MYCKET roligt enligt Ninya. Blev lite småbockningar efter en del av sprången men hon skötte sig bra. Tills hon visst fick lite för mycket energi, som synes :grin:

Forts.

Och här är en liten tömkörningsfilm utan bockningar :D
http://www.youtube.com/watch?v=92WIL_MJI9U&feature=youtu.be

Kan även nämna att jag har tömkört 4 ggr i mitt liv om jag minns rätt, varav hälften av gångerna var mer än två år sedan. Jag vet att jag inte är någon fena på detta alls, utan tycker det är kul att öva och roligt med omväxling helt enkelt.

Och så första ridfilmen på iaf någon månad:

http://www.youtube.com/watch?v=Vj1DYmT5YEw&feature=youtu.be

Ninya känns överlag väldigt trevlig, om än varierat laddad från pass till pass och därmed spänner sig lite lättare än vanligt (men även grym känsla när det det går bra). Har varit skönt att inte se ridningen på film på ett tag ;) Samtidigt så blir man bättre på att påminna sig själv medan man rider om vad man ska rätta till, när man regelbundet får se hur mkt sämre det ser ut än man faktiskt inser medan man rider :angel:

Är medveten om att det främst är följsamheten i sitsen jag behöver träna upp, bli rakare i kroppen samt få ordning på mina händer. Alla sakerna går lååångsamt framåt.

Som synes börjar Ninya tugga/gapa emot en del i slutet när jag rider. Jag vet inte riktigt hur jag mycket ska fundera över/bry mig om det, upplever nämligen att hon gör det när hon börjar bli trött. Brukar rida en liten stund till efter att hon börjar med det, för att hon inte ska koppla det till att hon slipper för att hon protesterar.

*Slut på filmbomben, hoppas någon orkade se/läsa något :angel:*

Hur blir den om du ramar in den mer på ytter främst i höger varv? Den hänger lite på innersidan. kanske blir lite mer liksidig om du fångar upp på ytter och så kanske den slutar gapa? Vet inte, men det var det jag tänkte på.

Jag upplever att hon är lika mycket på ytter som inner (iaf i slutet av passen), men jag ska försöka fånga upp mer på ytter nästa gång och se om det gör någon skillnad :)

Som synes börjar Ninya tugga/gapa emot en del i slutet när jag rider. Jag vet inte riktigt hur jag mycket ska fundera över/bry mig om det, upplever nämligen att hon gör det när hon börjar bli trött. Brukar rida en liten stund till efter att hon börjar med det, för att hon inte ska koppla det till att hon slipper för att hon protesterar.

Försöker utveckla lite:
Ninya brukar även när hon börjar bli trött, när man skrittar på lite halvlånga tyglar, försöka dra till sig tyglarna - och om man då håller emot så försöker hon trava istället. Hon tycker att antingen ska man springa eller vila, sånt däremellan är onödigt, i alla fall när man jobbat ett tag - är min uppfattning av henne sedan långt tillbaka.
Detta ungefär lika långt in (eller lite tidigare) i passet som hon börjar tugga/gapa emot då och då. Och jag brukar uppleva att hon börjar med det en stund efter att vi kommit till bästa arbetet under passet. "Sämre pass" brukar hon inte göra så alls.
Därtill blir hon mer på när hon börjar bli trött - en till anledning till att hon är mer benägen att gapa när jag ber henne hålla sig i lägre tempo än hon helst vill.

Sedan ser/vet jag att mina händer inte alltid hjälper till att minska på problemet heller... Men mina händer är trots allt betydligt bättre nu än för något år sedan - och då gjorde hon aldrig så - så jag tror inte mina händer är orsaken, inte enbart i alla fall. Men jag försöker givetvis tänka på händerna när jag rider.

Ni utvecklas verkligen hela tiden:). Kul att se! Men jag hade velat att du kortade tyglarna en aning och ramade in henne mer. Lek lite med ställningen också så att det inte är jämntjockt med att vara inåtställd hela tiden.

Tack så mycket! :) :D
Det tar emot för mig att korta mer, men jag får försöka :angel: Har tidigare gått från att sitta med spikraka armar och för korta tyglar - till att bli ständigt tillsagd att länga tyglarna och få bak händerna (och därav överdriva åt det hållet) - och nu kämpar jag med att hitta det där som är rätt däremellan ;)

Brukar faktiskt rida henne ställd/böjd utåt en del under varje pass, har bara inte fastnat på film tydligen. Men kan defintitivt variera mer :)

Byt sadel. Man skall ha hjälp och inte stjälp av sin sadel och den där är rena katastrofen för dig. Lovar dig att det skulle göra underverk om du fick en sadel som du kan sitta i utan att kämpa hela tiden bara för att hålla balansen. Denna sadeln får dig ur balans, vilket gör att du inte kan rida avspänt. Sadeln har en enorm betydelse för hur man rider. Den skall passa BÅDE hästen och ryttaren.

Jag vet :crazy: Men jag har ingen möjlighet att byta sadel eftersom hon inte är min tyvärr. Varvar lite grann med att rida utan sadel (tryckutjämnande padd+gjord) för sitsens skull. Får försöka få nåt sånt pass på film, upplever iaf själv att det är lättare att sitta bra då.

Som om det inte räckte får jag förbannat ont mellan benen av sadeln :grin: Har dock köpt rumpvärmare som synes för att avhjälpa åtminstone det problemet. Gör inte ont att sitta längre i slutet av passen :angel:

Vilken FIN! :love:

Miedo, då är det inte så lätt. Tappert kämpat av dig!

Jag håller heller inte med ponnyryttaren_. Men hästen ger ett lite långt och tungt intryck. Du tappar ut yttersidan och blir lite förlångsam i tajmingen med hjälperna. Jag hade växlat mer mellan olika lägen, små snabba steg och större långsamare, mycket mycket mer. Och begärt mer respons och större effekt. Jag hade inte börjat böja för att lossa innan yttersidan är någorlunda "på plats" och stabil på en häst som ser så "sladdrig" ut i kroppen, brukar bara ge mer ytterbog som försvinner...

Men det är en trevlig ung häst som säkert kommer bli väldigt fin i framtiden :)

Ja, det håller jag helt och hållet med på. Han har vuxit och vinglat fram hela sommaren och hösten, så han är väldigt sparsamt riden. Fortfarande alldeles för svag i förhållande till hans stora kropp och rörlighet, tappar framskorna mycket lätt om han inte har boots då han inte hinner bort med frambenen. Det tror jag leder till att han gärna faller ut med ytter, så det är något vi jobbar mycket med ;) Förhoppningsvis blir det enklare när han orkar parera och balansera upp sig själv bättre. Han är överbyggd för tillfället, så det försvårar ju det ytterligare för honom. I samband med mer styrka kommer han troligtvis att orka parera upp sig själv bättre och förhoppningsvis även bli lättare i steget. Ser inte det som något större problem på en sparsamt tagen fyraåring, eller ja, nybliven femåring sedan tio dagar tillbaka :)
Tack för din konstruktiva kritik! :)

Ja, det håller jag helt och hållet med på. Han har vuxit och vinglat fram hela sommaren och hösten, så han är väldigt sparsamt riden. Fortfarande alldeles för svag i förhållande till hans stora kropp och rörlighet, tappar framskorna mycket lätt om han inte har boots då han inte hinner bort med frambenen. Det tror jag leder till att han gärna faller ut med ytter, så det är något vi jobbar mycket med ;) Förhoppningsvis blir det enklare när han orkar parera och balansera upp sig själv bättre. Han är överbyggd för tillfället, så det försvårar ju det ytterligare för honom. I samband med mer styrka kommer han troligtvis att orka parera upp sig själv bättre och förhoppningsvis även bli lättare i steget. Ser inte det som något större problem på en sparsamt tagen fyraåring, eller ja, nybliven femåring sedan tio dagar tillbaka :)
Tack för din konstruktiva kritik! :)

Lite liknande min då (också nybliven 5-åring). Han är relativt stor -inte så överbyggd eller liknande MEN man känner att han är ofärdig och omogen i kroppen. Det går i perioder, han kan vara jättefin och kännas väldigt balanserad i ett par veckor, sedan kommer en nästan lika lång period när det är svårt bara att ha med sig alla fyra ben ;) och så vänder det igen...

Vilka fina hästar det finns med i denna tråd! :)

Här kommer en filmsnutt på oss från gårdagen. Det är en valack född 07, riden i snart ett år. Vi har haft stora problem att slappna av men peppar, peppar, så tar det sig! Snälla kommentarer tack, vi har som sagt bara "tränat" i ett par månader :)

http://www.youtube.com/watch?v=E8g7GwzHJD0

Jag vet att de flesta här troligen inte alls håller med MEN, en häst som din med den aktionen och energin hade jag ridit så långsam i traven att den nästan ska se död ut. Tänk riddkolehäst. Han måste bli mycket mycket långsammare i detta stadiet för att han ska lära sig att vänta. Det kommer aldrig att bli svårt att dra igång energin på honom sen. Vet att jag inte tänker som andea här men det är vad jag tycker:).

Oavsett du håller med mig så rid iaf lätt långsammare så du får lite ordning på takten.

Jag förstår hur du tänker, men detta är 1 minut av all vår träning, alltså ej representrativt för HUR jag tränar :) Vi har jobbat jättemycket med takt o tempo och provat det mesta. Vissa dagar så är det ett komforttempo enligt Kittels skola för att jobba på att han ska vänta, andra dagar så får han hålla ett högre för att kunna slappna av lite iaf. Detta var en dag som inleddes med bock-a-la-suicide... ;)

Takten är verkligen hans ömma punkt när han spänner sig...(du skulle se filmen från första longeringen... OJOJOJ, tror han glömde takten hemma i Holland...) Jag lovar dig att den inte lätt fixas till med att jag håller en långsammare lättridning, men håller med om att jag måste jobba med det! Det är något av en dålig, dålig vana jag fått på förra kusen. Men det blir allt bättre det med :) Tack för input snälla du! Kul att höra andras ideer :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 710
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama