***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

*KL

Pigg Ninya efter 6 dagars vila + Nh-nisse som tränar med prasslig plastpåse på spö i ridhuset...

https://www.youtube.com/watch?v=CREcmXQUMBQ

Efter de första 30 sekunderna händer inget intressant, lade upp klippet från mobilen och kunde inte klippa ut kortare snutt.

Din stackare! Hoppas du inte slog dig! :(

Sen undrar man ju vad tönten med plastpåsen håller på med? Sånt gör man väl inte när det är fler som är i ridhuset eller över huvudtaget?? :confused:

Reagerade på det jag också. Plastpåse kan vara bra komplement tycker jag, men inte med andra hästar i ridhuset.

Bara blåmärke på rumpan :D Landade väldigt bra :)

Han arbetar med en av ridskolans unghästar regelbundet. Pratar inte svenska och knappt engelska och har lite egna idéer, hur han arbetar, varför eller om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på. Jag undviker att alltid att kommunicera på engelska om det är möjligt och tänkte att det är ju nyttigt med "miljöträning" :angel: Men han hade gärna fått ta det lugnare med den, tyckte han prasslade på rätt bra, i alla fall när ens häst redan är överraktiv :devil: ...

Jag hade lackat på påsmannen. Herregud man får väl tänka sig för vad man sysslar med..

Jösses :crazy: Tur det gick "bra" i a f. Det är INTE ok att folk håller på sådär när andra rider. Du får säga till ridskolan att de måste avisera i förhand när de skall ha denna typen av träning så att folk kan välja om de vill rida samtidigt eller inte. Annars skall det inte tillåtas att någon linar med plastpåsar och/eller annat dylikt när någon rider. (Om inte den/de andra har godkänt det).
Var det meningen att du skulle hoppa över den där bommen eller väjde du bara?

Jösses :crazy: Tur det gick "bra" i a f. Det är INTE ok att folk håller på sådär när andra rider. Du får säga till ridskolan att de måste avisera i förhand när de skall ha denna typen av träning så att folk kan välja om de vill rida samtidigt eller inte. Annars skall det inte tillåtas att någon linar med plastpåsar och/eller annat dylikt när någon rider. (Om inte den/de andra har godkänt det).
Var det meningen att du skulle hoppa över den där bommen eller väjde du bara?

Min ridlärare blev ganska upprörd när hon fick höra det, så jag tror hon tänkte prata med honom sen. Men det är inget som brukar ske (han är den enda jag sett syssla med påsar öht hos oss, och han brukar vara ensam i paddock/ridhus på udda tider, men nu är paddocken oanvändbar) och han ska bara stanna till februari.

Det var meningen att galoppera över bommen ja. Hade det inte varit för det hade Ninya antagligen inte alls "gjort" lika mycket - just då kändes hon inte alls rädd egentligen utan det var för många taggande faktorer på samma gång "bara".

Instämmer med övriga att påsmannen borde haft bättre vett:crazy:. Haha, jag har ett sånt j-la humör rent ut sagt så jag lär ha fått spelet Allan på honom:D! Bra om ridskolechefen tar tag i honom och berättar att påsar inte är en så bra idé med andra hästar i ridhuset.

kl

en kort liten film från dagens pass på tanten. Hon är lite lång och öppen i formen men det ser jag som positivt då hon ända sedan inridning haft en förkärlek för att krulla ihop sig -så allt jag har i handen är positivt! (denna långa vilan har liksom blivit en omstart).
Sedan tyckte jag att hon var lite loj, men förklaringen kom ju sen när vi skrittade av -kissnödig :grin:

http://youtu.be/TY5di2uZU3Q

Det är så fantastiskt roligt att få följa er från första stund! Älskar att du regelbundet lägger upp filmer på eran utveckling och man blir lika fylld av beundran varje gång över hur väl ni utvecklas. Man vet när man klickar på dina länkar att man kommer få sitta och njuta de minuter du ger oss! :bow::bow:

Jag satt och tittade på ditt klipp tidigare i morse och tänkte att jag är helt säker på att er kommer man se i stora sammanhang framöver. Och det är bara så jäkla roligt att fått följa er från början. Det känns som man får en liten relation till er. Ni kommer ha största hejjarklacken när ni börjar turnera land och rike!

Lite sent svar men var på semester en vecka :D Tusen tack !!!! Blir alldeles rörd :love: + alla andra, TACK :bow:

du är säker på att hon var kissnödig och inte brunstig bara? :p Mitt sto blir alltid loj i högbrunst, jag föredrar henne dräktig året runt :D

Hon ser iaf jättefin ut!!

Kl.
En länk på min 2årshingst e Zuidenwind som har en oviss framtid pga skada (hänvisar till 11;ornas tråd för mer info)

Han är bra härlig denna lilla häst! :)
http://www.youtube.com/watch?v=1GNdLvLFICg

Brunstig var hon för nån vecka sedan ;) och lojheten gick över till igår -då var hon helt gaaalen och det var inte långa stunder vi hade markkontakt med någon hov XD

Snygg han är, tråkigt med skada :(

:D okej bara en tanke!

Tack, ja det är fruktansvärt trist på sin unghäst dessutom :(

(kanske bör nämna för er som inte vet, att min alltså är fuxen i videon ovan)

Du behöver vara mycket mer nogrann med grunderna. Han är inte igenom i kroppen och det gör att du inte får igenom dina hjälper, halvhalterna förvinner (går då inte att reglera takt och tempo) och det går sen inte att göra övergångar neråt utan att tvärnita på framdelen - slitsamt! Lösgjordheten måste alltid prioriteras. Se till att han kan gå lång och låg och jogga (total avslappning), ta igenom böjningen ordentligt och känn att han kan ge efter helt i sidorna. När han är lös och mjuk kroppen och börjar svikta, då kan du komma åt honom, halvhalterna går igenom och du kan få honom att jobba, innan dess blir det bara mer knutar på snöret så att säga, även om man tekniskt gör rätt.

Mysboll; du rider väldigt trevligt och prydligt, men försök att koppla av mera. Försök inte hålla emot när det känns 'fladdrigt' för då skapar du spänningar i din kropp, tänk istället att sitta -med- i rörelsen (känn takten). Träna gärna utan stigbyglar en del, sätt dig gött i sadeln och tänk på att andas lugna djupa andetag hela vägen ner i magen, ner i sadeln. Låt hästen föra dig framåt och njut av ridturen, hästen och utsikten = )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 711
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama