***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Åhh du skulle behövt rida för den fantastiska tränaren jag hade innan. Hon vrålade på mig om och om "korta tyglarna, rulla med axlarna" för att jag inte skulle sitta med för långa tyglar och spänna mina axlar. Hon var tjatig som tusan, men absolut den bästa tränaren:love: *saknar inte alls lektioner för henne inte aaaaaalls*:angel:

När jag red själv hade jag vita handskar där jag hade skrivit "korta" och "tyglarna" på. Jag visste ju vad som stod så jag behövde ju inte sitta och läsa det, utan fick en snabb påminnelse så snabbt jag fick syn på mina handskar. Samt en påminnelse på att rikta blicken framåt, inte ned i hästens mankam :devil:

Va stilla och fint du sitter! Wow!

Hur gick det med kompisens inte äta på tre dagar o bara dricka vatten?:D

När jag red själv hade jag vita handskar där jag hade skrivit "korta" och "tyglarna" på. Jag visste ju vad som stod så jag behövde ju inte sitta och läsa det, utan fick en snabb påminnelse så snabbt jag fick syn på mina handskar. Samt en påminnelse på att rikta blicken framåt, inte ned i hästens mankam :devil:

Wow! Vad häftig lösning!

Hur lång tid tog det tills du kunde lägga handskarna?

Hade nog dem ett par månader, är snart 2 år sedan så kommer ärligt inte ihåg!:D Dessutom blev det hål i tummen på ena så att den stack ut. Så bytte även av den anledningen.

Åhh du skulle behövt rida för den fantastiska tränaren jag hade innan. Hon vrålade på mig om och om "korta tyglarna, rulla med axlarna" för att jag inte skulle sitta med för långa tyglar och spänna mina axlar. Hon var tjatig som tusan, men absolut den bästa tränaren:love: *saknar inte alls lektioner för henne inte aaaaaalls*:angel:

En sådan tränare hade jag definitivt behövt :D

Det med handskarna är ju ursmart! Har vita, billiga tyghandskar hemma som skulle passa perfekt för det ju. Är dessutom också jättebra på att titta ner i manen när jag rider så det är ju en bra påminnelse för mig också :devil:
(Det "värsta" är att jag håller huvudet framåt medan jag tittar neråt = på håll syns det inte och därför säger ingen till mig :eek: )

Va stilla och fint du sitter! Wow!

Hur gick det med kompisens inte äta på tre dagar o bara dricka vatten?:D

Tack så mycket :o Är helt klart lättare att sitta utan hennes sadel :D

Hon har inte gjort det ännu, jag får väl meddela när det är genomfört ;)

Ni har ju verkligen blivit jättefina! Håller med om de tipsen du fått,tänk också på att inte sitta och leda med ytterhanden hela tiden, det är en nödlösning som du kan använda typ på tävling men inte när du tränar. Lägg ytterhanden mot halsen, så får du bättre koll på ytterbogen. Sen håller du ut henne för innerskänkeln i stället för att "fuska" ut henne med yttertygeln. Men som sagt, vilken resa du gjort! :bow:

Har tre videor där jag tycker att man kan se hur min sits förbättras (fräst armarna, resten beror ju mycket på sadel/häst)
Den första är en kort snutt där jag rider hästen för tredje gången. Detta var Augusti 2011:
http://s196.beta.photobucket.com/user/Mahogny_my/media/tricketingetljud_zps12fab507.mp4.html

Sedan började jag rida en lektion i veckan på skolan, denna hästen är stel och seg, inte alls min typ. Andra gången jag rider honom. November 2011:

http://s196.beta.photobucket.com/user/Mahogny_my/media/fabianochjag_zpscb34436c.mp4.html

Sen red jag lektioner hela två gånger veckan, här hade jag gjort det i i knappt 2 månader. Hade bara precis test joggat hästen innan. Hon var betydligt piggare denna dagen än räknat. Jätte trevligt fux sto, tjurig och känslig! Så som dem ska vara;) Slutet av Febuari 2012:

http://s196.beta.photobucket.com/user/Mahogny_my/media/20110211068_zps9664ffd7.mp4.html

Ingen jätte skillnad, men rider man inte oftare tar det lite längre tid. Åhhh vad jag saknar ridningen!

Tack så mycket! :)
Antagligen skulle det bli bättre:D
(ett av mina fel som ryttare, tror att jag omedvetet rider långsamt fast det känns som det går jättefort:crazy: )

Tack så jättemycket!:bow:
Men din nya häst är säkert jättetrevlig också. :)

kl
En liten travfilm på min 5-åring
Jag vet att sitsen är riktigt ostabil...:(
http://youtu.be/kF5ulMaTzYE

Och jag som är en långsamförespråkare tycker att tempot är bra:p. Hästen bär sig fint och är väldigt balanserad i övergången. Om du bara kan variera den i tempot finns det för mig ingen anledning att rida fortare. Den hade säkert blivit mycket flashigare i sin gång om du trycker på, men i vardagsjobbet behöver man inte sprätta runt i en flashig trav-det sliter och fart dödar;).

Vad det gäller din sits verkar inte sadeln hjälpa dg i kombo med mycket gång blir det svårt att sitta. Hästen är verkligen superfin!

KL

http://www.youtube.com/watch?v=EOrVyq8QEyE

Här är en film från våran 3(?) träning. Andra gången jag rider honom på kandar.

Mamma gillar att Zooma, där av lite mörkt i början :mad:

Jag har ju bara ägt honom sedan november, och tror det kan bli väldigt bra när vi lärt känna varandra mer :love:

Tack så mycket.:)
Har faktiskt sett att det är lite olika var man kollar på filmen, i datorn ser det bra ut och i min iphone ser det ut som det går långsammare.
Dock vet jag att jag har problemet med att hamna i komforttempo ibland...

Angående sadeln så är den specialgjord efter mig MEN till min andra häst. Den ligger skapligt efter lite uppaddning på den här med och eftersom jag inte har råd att köpa en sadel till i nuläget så får det gå. Håller med, det hjälper ju inte direkt till med att förbättra sitsen samtidigt som bålstabiliteten borde jobbas lite på också... :o
(Hade faktiskt hemma en Childeric som låg smäck på honom och man satt som en gud i, men han gillade verkligen inte den alls tyvärr...)

Åh, vilken fin :love:

På hästnet sa ni..?

(Jag som absolut inte ska ha några fler hästar :angel: )

Edit: Nu kikade jag på annonsen, men är han bara 168? Jag tyckte att den såg ut att vara större än min 6-åring... och han är 175 :o men fortfarande fin, jag gillar typen väldigt mycket.

Senast ändrad:

Det var ju lite svårt att se tyvärr men ser fint ut, härlig takt. Kommer nog bli jättebra när ni ridit ihop er.:)

Tack :)

Ja ridhuset är mörkt, mörkt ute och en mamma som zoomade var ingen bra combo haha :)

Jamen gud vad världen är liten! LMO är en mycket god vän till mig! Har ju aldrig kollat din Calle på blupen annars hade jag ju vetat!:D

cactuspower: Det är i Tidaholm som jag tränare för henne!

Haha vad kul! :) en av mina kompisar har också en LMO-häst men en 09a (den Calle gick på bete med i somras hemma hos mina föräldrar). Hälsa LMO om du pratar med honom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 706
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama