Filmtråd hältor

Jag har haft tur med min häst som aldrig varit halt innan, men igår var det lite dramatik med avramling av medryttare och en sadel som for runt magen och skrämde livet ur häst-stackaren. Han var inte halt eller varm igår, men idag såg det ut som på filmen så det hände antingen igår eller i hagen.

OBS snälla stäng av ljudet och ignorera musiken, ville bara få bort min röst eftersom jag är världens fjant som pratade med honom om hur synd det var om honom när det gjorde aj aj, så då var jag tvungen att lägga till en av youtubes låtar. :rofl:

Jag har tur också som har en drama queen till häst, han visar tydligt när något är fel. Men eftersom jag själv uppskattar fler videor här så lägger jag upp en lite mer "uppenbar" video på hälta. :)
Ja den är riktigt halt :( tom min man som inte kan nånting om hästar såg att den var väldigt halt. Har du bokat kliniktid? :)

Jag har haft tur med min häst som aldrig varit halt innan, men igår var det lite dramatik med avramling av medryttare och en sadel som for runt magen och skrämde livet ur häst-stackaren. Han var inte halt eller varm igår, men idag såg det ut som på filmen så det hände antingen igår eller i hagen.

OBS snälla stäng av ljudet och ignorera musiken, ville bara få bort min röst eftersom jag är världens fjant som pratade med honom om hur synd det var om honom när det gjorde aj aj, så då var jag tvungen att lägga till en av youtubes låtar. :rofl:

Jag har tur också som har en drama queen till häst, han visar tydligt när något är fel. Men eftersom jag själv uppskattar fler videor här så lägger jag upp en lite mer "uppenbar" video på hälta. :)

Min är lika halt som din och har varit det ett tag :( Men vi har kliniktid på fredag så hoppas på att få lite svar då. Hoppas din bättrar på sig snart!

Men nej, är din halt? Att du aldrig ska få ha lite flyt :down:

ja, hon har varit halt sen 4/1 :( lite oren först men sen mer (och sen har det stannat på samma "nivå"). "Hoppades" först på hovböld pga snösulorna, men jag tror inte det är det. Fin i benen och sådär -finns inget att se. Såå, ska bli väldigt intressant att se vad de kan hitta på fredag. Jag satsar mina pengar på nåt i hoven eller högt upp, bog eller liknande.
Och negativ som jag är har jag redan målat fan på väggen.

ja, hon har varit halt sen 4/1 :( lite oren först men sen mer (och sen har det stannat på samma "nivå"). "Hoppades" först på hovböld pga snösulorna, men jag tror inte det är det. Fin i benen och sådär -finns inget att se. Såå, ska bli väldigt intressant att se vad de kan hitta på fredag. Jag satsar mina pengar på nåt i hoven eller högt upp, bog eller liknande.
Och negativ som jag är har jag redan målat fan på väggen.
Men nej, suck :( Håller alla tummar för att det är något enkelt som en sten som kilat in sig vid snösulor eller något.. Och jag förstår att du har målat fan på väggen, med tanke på att du har haft så himla otur :(

Ja den är riktigt halt :( tom min man som inte kan nånting om hästar såg att den var väldigt halt. Har du bokat kliniktid? :)
Han har trampat sig på inre sidan av ballen/hoven med brodden. Lite svullnad och värme, plus som "skrapsår" vid hoven. Det, eller så börjar jag misstänka ev hovböld för det verkade vara svampigt där (?). Hoven är mjuk alltså, men han reagerar inte när man petar och håller på.

Jag ska kolla bättre idag hur det ser ut, sen beroende på det får vi se hur vid gör men det är ingen svullnad på benet (alltså bara längst där hoven börjar) som tur nog var. Annars hade jag varit supernojig, men nu ligger den så långt ner och han började inte halta förrän jag bad honom att trava (stackarn). :p

Han har trampat sig på inre sidan av ballen/hoven med brodden. Lite svullnad och värme, plus som "skrapsår" vid hoven. Det, eller så börjar jag misstänka ev hovböld för det verkade vara svampigt där (?). Hoven är mjuk alltså, men han reagerar inte när man petar och håller på.

Jag ska kolla bättre idag hur det ser ut, sen beroende på det får vi se hur vid gör men det är ingen svullnad på benet (alltså bara längst där hoven börjar) som tur nog var. Annars hade jag varit supernojig, men nu ligger den så långt ner och han började inte halta förrän jag bad honom att trava (stackarn). :p
Tycker han rör sig besvärat även i skritt. :(

Tycker han rör sig besvärat även i skritt. :(
Jovisst, veterinär är kontaktat och hovis kommer ut. Idag kollade jag lite närmre och tog av snösulan (polar pads) helt och hållet. Det ser ut lite som ett balltramp, dock inget öppet sår. Men området är svampigt och STINKER, samt sticker ut/är svullet. Han är varm men reagerade inte när jag höll på där.
Hovis kommer ut och kollar efter rekommendation av vet till att börja med och det första jag gör imorgon när jag åker ut till stallet är att sätta på ett omslag. :)

Tack vare de tillfälliga sulorna (han hade på sig de totalt 1 vecka, tagit av de 2-3 gånger och gjort rent varje dag..) har han även fått strålröta. :meh:
Men det verkar inte för allvarligt så jag håller tummarna. Och sen skulle jag helst vilja slå in benen i bubbelplast, men får nöja med med att skaffa hagskydd i alla fall i fram eftersom hästen såklart trampat sig på andra benet för andra gången på en vecka så det var blod överallt. :mad: (vanligt broddtramp)

@Aionee
Jag är ingen expert på rörelsestörningar /hältor men är ganska säker på att den hästen är halt både back och fram. Kan inte säga vilka ben och känns som det är mer än ett brodtramp. Och den visar ju tydligt med sitt kroppsspråk (som du sa) att det gör rejält ont.
Blir intressant att följa vad som är fel :)

@Aionee hästen är näst intill på skalan man graderar blockhalt i traven, dvs 4 grader av 5, och har en 3 gradig hälta i skritten . Dvs den är väldigt väldigt halt.

Gradering av hälta i veterinära mått:
5 = blockhalt. Hästen vägrar att stödja på benet.
4 = hästen linkar fram; sätter ner det ömmande benet men rycker upp det mycket snabbt för att slippa stödja på det.
3 = mycket kraftig hälta.
2 = tydlig hälta.
1 = lindrig hälta som ett ovant öga kan ha svårt att se, speciellt om det sitter i ett bakben. 1-gradig hälta kan ibland endast upptäckas vid ridning eller longering.

Du vet att polarpads inte är avsedda att användas i hagen / långvarigt ? Det står även tydligt i produktbeskrivningen, såvida denna inte ändrats på senare tid ?

Senast ändrad:
@Aionee
Jag är ingen expert på rörelsestörningar /hältor men är ganska säker på att den hästen är halt både back och fram. Kan inte säga vilka ben och känns som det är mer än ett brodtramp. Och den visar ju tydligt med sitt kroppsspråk (som du sa) att det gör rejält ont.
Blir intressant att följa vad som är fel :)
Nej den är inte halt både bak och fram enligt filmen . Den är däremot jättehalt fram på ena frambenet .

Hur menar du utifrån den grava Hältan fram att du anser att den är halt runt om ?

@Aionee hästen är näst intill på skalan man graderar blockhalt i traven, dvs 4 grader av 5, och har en 3 gradig hälta i skritten . Dvs den är väldigt väldigt halt.

Gradering av hälta i veterinära mått:
5 = blockhalt. Hästen vägrar att stödja på benet.
4 = hästen linkar fram; sätter ner det ömmande benet men rycker upp det mycket snabbt för att slippa stödja på det.
3 = mycket kraftig hälta.
2 = tydlig hälta.
1 = lindrig hälta som ett ovant öga kan ha svårt att se, speciellt om det sitter i ett bakben. 1-gradig hälta kan ibland endast upptäckas vid ridning eller longering.

Du vet att polarpads inte är avsedda att användas i hagen / långvarigt ? Det står även tydligt i produktbeskrivningen, såvida denna inte ändrats på senare tid ?
Det står att de ska rengöras och tas av var 2-3 dag, vilket vi gjort. Hästen är inte längre halt och igår när han blev undersökt var det konstaterat att det var ett balltramp, inget värre (blev dock inte hål eftersom han hade boots vid tillfället).

Sen pratar vi om Hugo, han är alltid otroligt dramatisk och har han ont så har han riktigt ont. Det kunde ev ha varit en hovböld som gick hål på sig själv efter vi efter vets rekommendation haft hoven i ett vått omslag ett dygn, men det vet vi inte med säkerhet. Huvudsaken är att han inte längre är varm eller halt. :)

Hemkommen efter en heldag på kliniken..
Först bedövades hovleden, ingen skillnad. Sen bedövades kotan, då blev han mer halt.
Sen bedövades baksidan av knäet och då var han ohalt. Vänster fram alltså. Bak är han ua både på volt och rakt ut.

Röntgenplåtar togs på VF knä.
Och nu har vi två alternativ..
Nr 1: gaffelbandsfästet.
Nr 2: en vass kant på själva benet som orsakar irritation i senskidan.

Plåtarna ska studeras av fler veterinärer och pålle ska vila från allt arbete.
Får besked om vad vi gör härnäst nästa torsdag.. underbara väntan..
Vass kant, som en liten pigg såg de på UL på min Arveig. Den låg och retade senan. Arveig fick injektioner två gånger och hältan försvann. Nu var Arveig gammal så jag pensionerade henne i samband med detta.men veterinären sa till mig att hade hon varit yngre så hade det gått att slipa ner taggen med bra resultat

Vass kant, som en liten pigg såg de på UL på min Arveig. Den låg och retade senan. Arveig fick injektioner två gånger och hältan försvann. Nu var Arveig gammal så jag pensionerade henne i samband med detta.men veterinären sa till mig att hade hon varit yngre så hade det gått att slipa ner taggen med bra resultat

Precis så tror veterinären att det är.
Men två dagar efter veterinär besöket är hästen ohalt och fungerar precis som vanligt igen.. blir inte klok på detta..
Jag vill gärna inte boka operation när han är helt ua :o
Och vi måste vänta tills han är halt och då bedöva bort gaffelbandsfästet så att det är 100 att det är den vassa kanten och inget annat.. suckar :(
Men det kunde varit värre ;)

Precis så tror veterinären att det är.
Men två dagar efter veterinär besöket är hästen ohalt och fungerar precis som vanligt igen.. blir inte klok på detta..
Jag vill gärna inte boka operation när han är helt ua :o
Och vi måste vänta tills han är halt och då bedöva bort gaffelbandsfästet så att det är 100 att det är den vassa kanten och inget annat.. suckar :(
Men det kunde varit värre ;)
Min veterinär sa att det inte alls var säkert att operation behövdes, utan att det kan klara sig med kortison och vila. De som opererades var ofta travare eller tävlingshästar som arbetade hårt. Min Arveig var helt ohalt efter behandling och jag red henne. Sen hade jag svårt att hinna hålla igång två hästar och då fick hon bli pensionär.

Min veterinär sa att det inte alls var säkert att operation behövdes, utan att det kan klara sig med kortison och vila. De som opererades var ofta travare eller tävlingshästar som arbetade hårt. Min Arveig var helt ohalt efter behandling och jag red henne. Sen hade jag svårt att hinna hålla igång två hästar och då fick hon bli pensionär.

Okej
Känns bara som att en behandling inte kommer hjälpa eftersom han är halt med två månaders mellanrum och det håller inte i sig mer än några dagar sen är han precis som vanligt igen..
Det är en hopphäst..
Är så trött på att ha en halt häst helt plötsligt och det är ju svårt att planera träningar och tävlingar :(

Det står att de ska rengöras och tas av var 2-3 dag, vilket vi gjort. Hästen är inte längre halt och igår när han blev undersökt var det konstaterat att det var ett balltramp, inget värre (blev dock inte hål eftersom han hade boots vid tillfället).

Sen pratar vi om Hugo, han är alltid otroligt dramatisk och har han ont så har han riktigt ont. Det kunde ev ha varit en hovböld som gick hål på sig själv efter vi efter vets rekommendation haft hoven i ett vått omslag ett dygn, men det vet vi inte med säkerhet. Huvudsaken är att han inte längre är varm eller halt. :)
Vad bra att det inte var värre och löste sig !
Ang just "din" häst som tydligen bedöms
Ojja sig för minsta lilla osv .
Det är inte vanligt utan snarare tvärtom att hästen som flyktdjur i det längsta gör allt för att inte visa smärta - svaghet.
Så jag tror man ska vara jätteförsiktig med att tillskriva sin häst att vara generellt "drama Queen" i fråga om smärta/skada ..,.

Jag vill nog säga vänster fram men vettifasen alltså. :(
Blev hon inte bra i hoven?

Nej :( kollade idag och då var det såhär. Hon är ju mindre halt än hon varit under de här veckorna, men mer halt idag än på kliniken förra veckan (där hon var lite spänd -och då försvann det, men hon var tydligt halt kvällen innan). Jag blir så trött... Och tror nästan inte på att det bara var hovbölden utan jag tror det var "tur" att det råkade sitta en liten böld där. Och det var ju på höger.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 185
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka