Filmtråd hältor

Jaha då har vi varit inne och dom hittade absolut ingenting.. Enligt kamerorna så var hästen ovanligt symetrisk och belastade alla benen lika mycket. Vi gjorde böjprov, longering och ridprov. Han betedde sig som en liten skit vid ridprovet och bockade och stökade och visade dom ojämnheter som jag har retat mig på. Vet såg dom oxå men kunde inte förklara varför eftersom det inte fanns något att gå på med kamera och böjprov och gjorde då bedömningen att hästen är lite valpig och otränad.. Så vet tyckte att vi skulle köra igång och se hur det artade sig och så har vi en återbesökstid i fall att det blir värre annars så avbokar vi den.

Jaha då har vi varit inne och dom hittade absolut ingenting.. Enligt kamerorna så var hästen ovanligt symetrisk och belastade alla benen lika mycket. Vi gjorde böjprov, longering och ridprov. Han betedde sig som en liten skit vid ridprovet och bockade och stökade och visade dom ojämnheter som jag har retat mig på. Vet såg dom oxå men kunde inte förklara varför eftersom det inte fanns något att gå på med kamera och böjprov och gjorde då bedömningen att hästen är lite valpig och otränad.. Så vet tyckte att vi skulle köra igång och se hur det artade sig och så har vi en återbesökstid i fall att det blir värre annars så avbokar vi den.

Är hästen röntgad nåt? Tänker främst på ryggen. En häst jag hade hade kissinge spines. Alltid ua på böjprov, ridprov och longeringering och rörde sig bra men ibland upplevde jag lite ojämnhet, något som ingen veterinär kommenterade eller såg. Visade KS flera år senare efter sadeltvång som vi ville kolla upp. Och KS'en var antagligen anledningen till ojämnhet. Tänker på att din bockade och hade svårt med galoppen.

Tror ni har rätt alla tre. Jag tror att det sitter högt, att höger bak är värst men att kanske båda bak är inblandade. I september var han halt på ett framben i 1 vecka. Ibland tänker jag att han är halt på alla 4 nu. Han är helt ren på rakt spår.

Är rädd att veterinären ska stirra sig blind på kotan hö bak som är tjock och vägra leta uppåt, men hältan är betydligt äldre än kotan som blev tjock i förra veckan. Tror nämligen detta är 2-3 problem samlade, hoppas veterinären är villig att kolla förbi det uppenbara.
Tycker det är konstigt att en häst som under de dryga 8 år jag haft han, aldrig har varit halt och då ändå tränats och hoppat mycket, men nu när han bara gått som unghäst-sällskap i skogen senaste året blir halt överallt :(
Något nytt än? :-)

@Elisha Han var ju hos Spångfors för ca 1,5 år sedan och då gicks han igenom med deras special ultraljud som går väldigt djupt och då var det utan anmärknig iaf. Gårdagens vet tyckte inte att det fanns något som talade för ks då hästen var helt oöm i ryggen och om dom hade ont så brukade kamerorna se det.

Här är min för några veckor sedan. Inte så väldigt tydlig hälta här. Men veterinären såg tydligt att hon springer som på eld. Vill inte riktigt sätta ner hoven och bara springer. Diagnosen är en skada i gaffelbandsfästet höger fram.

Hon har varit halt till och från rättså länge. Men eftersom hon även varit väldigt stel och sned i ridningen har det inte märkts direkt förän nu då när vi fått henne rak och lite mer avslappnad.

Äldre modell av ponny som ska besöka klinik, så jag vet inte vad felet är ännu. Ni kan få spekulera så länge ;)

.... men ni behöver inte skrämmas för mycket tack... :grin:

Vi har varit iväg. Kom en bit men ej helt klarlagt ännu.
Kotan handlar troligtvis om ett skadat ligamentfäste pga yttre våld. Behandlades med kortison + metacam.

Vid böjprov lågt h. bak blev han fullkomligt blockhalt så "springningen" fick avbrytas efter 3 meter.
Tydligt halt vid böjning högt höger bak, detta kommer dom titta närmare på nästa gång. Det är med andra ord som jag trott, minst 2 saker (kotan + nåt högre upp).

Inga pålagringar eller förändringar på röntgen utom då möjligtvis det här ligamentfästet.

Här har vi lite diffus rörelsestörning.
Veterinären som kollade vid detta tillfället ansåg att allt var inom felmarginal och skickade hem oss. Åkte till annan klinik när det konstaterades förändingar båda bakknäna (syntes både på röntgen och ul). Han opererades i slutet av februari, men blev inte bra utan fick tas bort i augusti.

Diffus? Tycker han var ganska tydligt halt vid longeringen.

Äldre modell av ponny som ska besöka klinik, så jag vet inte vad felet är ännu. Ni kan få spekulera så länge ;)

Halt höger bak som redan nämnt här. Det är även mycket möjligt att det är fler ben som är påverkade men det kanske visar sig bättre vid bedövning. Dessutom är ponnyn överbyggd, vilket lägger extra vikt på frambenen, jag skulle gissa på att det sitter lite överallt.

Edit: Oj såg nu att du skrivit att ni varit hos veterinär, skönt att det inte var ngr pålagringar iaf.

Men vad tråkigt, beklagar :-( Vad hade hon för problem? Jag verkar helt ha missat det :(
Har inte orkat skriva så mycket om det här så det är inte så konstigt. Hon hade väldigt aggressiv spatt som vi behandlade och behandlade men till slut gick det inte längre. :( Fruktansvärt tråkigt för trots att hon var 20 år så hade hon haft många år kvar. :heart

Har inte orkat skriva så mycket om det här så det är inte så konstigt. Hon hade väldigt aggressiv spatt som vi behandlade och behandlade men till slut gick det inte längre. :( Fruktansvärt tråkigt för trots att hon var 20 år så hade hon haft många år kvar. :heart
Fy vad tråkigt, verkligen. Ni var ett av mina favoritekipage här på buke, ni passade så bra ihop.

Har inte fått notiser om den här tråden så jag hade glömt bort den :o

Alltså, det är verkligen jättesvårt. På vissa ser jag verkligen ingenting och på vissa ser jag rörelsestörning, men kan inte alls säga vartifrån. Nog bara någon enstaka där jag kunnat se vilket ben det rört sig om.

Men det är jätteintressant. Ska sätta mig och kolla igen "med facit" när jag fått igång internet på datorn. Är bortrest och får det inte att funka *morr*

Hittade den här artikeln av en slump när jag surfade. Beklämmande! Om inte ens veterinärerna är överens om vilka ben hästarna visar hälta på hur ska då vi amatörer lyckas?? Sitter just nu och funderar om mitt odjur är ofräscht eller ej..

HÄLTUTREDNINGAR

LONGERING VID HÄLTUTREDNING – ETT FORSKNINGPROJEKT

25 MARS, 2015 PER SPÅNGFORS
Longering av häst utan ryttare är en populär metod för att försöka lokalisera hälta eftersom låg-gradiga hältor tycks öka i hältgrad på böjt spår. Metoden undersöktes vetenskapligt av ett forskarteam vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala (M. Hammarberg, A. Egenvall, T. Pfau och M. Rhodin). Studien publicerades nyligen i Equine Veterinary Journal den 2 februari 2015 och hela studien finns att läsa här och heter ”Rater agreement of visual lameness assessment in horses during lungeing”. Det framkom att metoden var ett dåligt sätt att lokalisera hältan till och med för erfarna veterinärer. Framförallt när det gällde hälta från bakbenen.Gruppen lät 86 veterinärer (43 som ansågs erfarna hältutredare och 43 med mindre erfarenhet) studera 60 olika inspelningar på hästar som blev longerade. Hästarna hade diagnosticerade hältor eller var helt friska. De filmades på hårt och mjukt underlag i båda varven. Uppgiften som veterinärerna hade var att identifiera benet med hälta (benet som uppvisade mest hälta). Det gällde alltså ”bara” att se VILKET BEN hästen hade mest ont i eller om den ansågs helt ohalt. Man skulle också ange hältgraden på en skala från 0 (ohalt) till 5 (kraftigt halt).Resultatet var nedslående. Veterinärerna i den minst erfarna gruppen var kraftigt oense om vilket ben hästen hade mest ont i eller om den var frisk och i gruppen av erfarna veterinärer var resultatet bättre men inte tillfredställande. Särskilt svårt hade man i båda grupperna att fastställa hälta på bakbenen medan resultatet för frambenen var bättre.I tidskriften ”The Horse” berättar en av forskarna i gruppen, Veterinärmedicine doktor Marie Rhodin, att hon anser att det är svårt att använda longering vid hältutredning, vilket visas av att gruppens veterinärer hade svårt att komma överens om vilket ben hästarna var halta på eller om de var friska. Hästens snabba rörelser och det mänskliga ögats dåliga upplösning anser Marie Rhodin vara orsaken till det nedslående resultatet. Läs hela artikeln iThe Horse här. Den cirkulära rörelsen skapar en asymmetri i rörelsemönstret även för friska hästar och det är svårt att avgöra när denna asymmetri övergår i hälta säger Marie Rhodin vidare.

Domen blev inte mycket värre än den ligamentskadan av yttre våld som hittades först, som hade blivit mycket bättre av behandlingen. Lite småreaktioner vid högt böjprov båda bak men vid hans ålder kan man inte riktigt räkna med att han ska gå igenom det prickfritt, det viktiga är att han går rent i övrigt. En hel hög röntgenbilder (kota, has, knä båda bak) och lite ultraljud senare så konstaterades att han var väldigt fin och fräsch för sin ålder, lika fin i benen som en ungdom. Inte illa för en så pass gammal ponny som har hoppat höga hinder hela livet :up: :love: Nu håller vi på att jogga igång lite lugnt :)

Säg gärna vad ni ser/tror.
Har varit på klinik två ggr med samma hälta, (vid två olika tillfällen) inget fel hittas och jag blir tokig. Han har varit bra i två månader och nu kom det IGEN

Säg gärna vad ni ser/tror.
Har varit på klinik två ggr med samma hälta, (vid två olika tillfällen) inget fel hittas och jag blir tokig. Han har varit bra i två månader och nu kom det IGEN
Blev hästen bra av sej själv av vila eller behandlades någonting?

Om hästen behandlades med någonting på något vis så skulle jag tippa på att det är någonting i hemmiljön eller ridningen som gör att det återkommer. Inflammationer har ju en liten tendens till att göra det om man inte ändrar grundorsaken.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 185
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka