Filmtråd hältor

Blev hästen bra av sej själv av vila eller behandlades någonting?

Om hästen behandlades med någonting på något vis så skulle jag tippa på att det är någonting i hemmiljön eller ridningen som gör att det återkommer. Inflammationer har ju en liten tendens till att göra det om man inte ändrar grundorsaken.

Han var ohalt efter tre dagar båda gångerna. Gick i hagen dom dagarna och skrittades några dagar efteråt, reds sedan som vanligt igen.

Nej eftersom det inte hittas något fel finns inget att behandla

Han var ohalt efter tre dagar båda gångerna. Gick i hagen dom dagarna och skrittades några dagar efteråt, reds sedan som vanligt igen.

Nej eftersom det inte hittas något fel finns inget att behandla
Tänkte att du åkte in med hästen när den var halt men den kanske hade hunnit bli bra innan klinikbesöken?

Tänkte att du åkte in med hästen när den var halt men den kanske hade hunnit bli bra innan klinikbesöken?

Har åkt till kliniken direkt båda gångerna.. bedövade bort hoven och ner och släckte hältan. Men sen kan dom inte se mer på "min" klinik med vanlig röntgen. Syns ingenting där.

Men jag har en känsla av att det inte alls handlar om just den hoven, utan att orsaken till att han blir halt är något annat

Ja alltså jag rider ju inte när han är halt.
Han blev alltså halt mitt i rid passet och jag red dom minuterna för att filma.

Ingen har sagt än vad ni ser, mer än att han är halt.
Det är ju otroligt svårt att se var han är halt speciellt om inte utbildade veterinärer ser det. Men än att han åtminstånde är halt fram.

Har åkt till kliniken direkt båda gångerna.. bedövade bort hoven och ner och släckte hältan. Men sen kan dom inte se mer på "min" klinik med vanlig röntgen. Syns ingenting där.
Fast om hältan försvann när den bedövades, då har dom ju hittat där hästen har ont, för tillfället. Låter som en inflammation tycker jag. Det ser man ju inte på röntgen. Men dom behandlade alltså inte leden som var påverkad?

Men visst är det så ofta att det kan sitta någon annanstans. Men i detta fallet tycker jag lite det låter som en inflammation.

Fast om hältan försvann när den bedövades, då har dom ju hittat där hästen har ont, för tillfället. Låter som en inflammation tycker jag. Det ser man ju inte på röntgen. Men dom behandlade alltså inte leden som var påverkad?

Nej för dom vet inte vilken led det är.
Nu blev han ju halt igår, och även om jag får en akut tid på måndag är risken stor att han är bra igen, och då kan man ju inte bedöva bort någon hälta :(

Det är vad som finns kvar att göra. Punkt bedöva hovens leder och se vilken det är. (Enligt min klinik) Men det är ju inte lätt när han hinner bli bra innan vi kommer in till kliniken :O

Nu blev han ju halt igår, och även om jag får en akut tid på måndag är risken stor att han är bra igen, och då kan man ju inte bedöva bort någon hälta :(
Jag kanske är helt fel ute nu men när jag vart inne med hästar med hältor så har dom börjat med att bedöva hoven, hjälper inte det så bedövar dom kotan osv tills det blir ett resultat. Bedöva dom alltså inte hovleden? Eller vilken led bedövade dom?

Eller vilken led är det mera i hoven?

Det är vad som finns kvar att göra. Punkt bedöva hovens leder och se vilken det är. (Enligt min klinik) Men det är ju inte lätt när han hinner bli bra innan vi kommer in till kliniken :O
Kan ju komma från höger bak, och överbelasta vänster fram och därmed få en inflammation där. Kan ta ta ut en rekommenderar equiterapeut för kolla bakkärran? Förselår det ifall vet inte ser någon hälta vid släckt hov och inte vill fortsätta.

För mig är det där en solklar avbelastningshälta.
Hö bak och förmodligen högt, som är svårt att se och sen avbelastar till vä fram.
Byt klinik och be dom kolla upp hö höft alt bakknä, han borde också ha låsningar i vä bog och nacke och dessutom i länden.
Klinik först och sen en mycket duktig kiro i igångsättandet.

För mig är det där en solklar avbelastningshälta.
Hö bak och förmodligen högt, som är svårt att se och sen avbelastar till vä fram.
Byt klinik och be dom kolla upp hö höft alt bakknä, han borde också ha låsningar i vä bog och nacke och dessutom i länden.
Klinik först och sen en mycket duktig kiro i igångsättandet.

Ungefär så jag tänker också. Det är inte frambenet problemet sitter i..
Jag har ingen annan klinik på en radie av 40 mil :( men det kommer en expert till min klinik en gång i månaden, är ju värt att boka tid till honom även om hästen inte är halt i just frambenet just då, eftersom grundorsaken antagligen är bak eller ryggen. Usch vad tråkigt detta är :( har bara haft hästen i lite mer än ett halvår :(

Jag kanske är helt fel ute nu men när jag vart inne med hästar med hältor så har dom börjat med att bedöva hoven, hjälper inte det så bedövar dom kotan osv tills det blir ett resultat. Bedöva dom alltså inte hovleden? Eller vilken led bedövade dom?

Eller vilken led är det mera i hoven?

Förlåt jag menar att dom bedövade från kotan och ner. Så det kan vara kotleden, koronleden eller hovleden

Förlåt jag menar att dom bedövade från kotan och ner. Så det kan vara kotleden, koronleden eller hovleden
Konstigt tycker jag att börja vid kotan. Har hästen vart inne där två gånger så tycker jag att du borde byta klinik.

Ingenting som känns lite extra konstigt innan hästen blir halt? Ofta Om det är bakkärran som felar så brukar man ju känna av nånting. Inte ovanligt att det känns lite som att rida med handbroms i ungefär, hästen går fram men ändå inte.

Min häst idag 30 min in i ett ridpass..

Jag tänkte direkt höger bak när jag såg din film. Och att det, precis som någon annan skrev, sitter högt upp.
Det påminner väldigt mycket om hur min älskade häst rörde sig, på honom visade det sig vara artros i höft- och SI-leder. Ses med ultraljud.

På min häst syntes besvären tydligare i galopp, han hoppade nästan jämfota med bakbenen i galopp. Dessutom hade han jättesvårt att sätta in bakbenet ordentligt under sig när man snurrade runt honom från marken (typ som i en framdelsvändning).

Jag tänkte direkt höger bak när jag såg din film. Och att det, precis som någon annan skrev, sitter högt upp.
Det påminner väldigt mycket om hur min älskade häst rörde sig, på honom visade det sig vara artros i höft- och SI-leder. Ses med ultraljud.

På min häst syntes besvären tydligare i galopp, han hoppade nästan jämfota med bakbenen i galopp. Dessutom hade han jättesvårt att sätta in bakbenet ordentligt under sig när man snurrade runt honom från marken (typ som i en framdelsvändning).

Okej
Har haft en häst med både ks och förändringar i lumbasacall leden (stavning?) Från första symptom till (rätt) diagnos tog fyra månader.. Hade tillslut svårt att galoppera öht.. hon blev bara 5år :(

Jag ska in med honom till kliniken igen idag. Bad om att kolla upp bakkärran.. får se om jag kommer hem klockare efter det..

Hemkommen efter en heldag på kliniken..
Först bedövades hovleden, ingen skillnad. Sen bedövades kotan, då blev han mer halt.
Sen bedövades baksidan av knäet och då var han ohalt. Vänster fram alltså. Bak är han ua både på volt och rakt ut.

Röntgenplåtar togs på VF knä.
Och nu har vi två alternativ..
Nr 1: gaffelbandsfästet.
Nr 2: en vass kant på själva benet som orsakar irritation i senskidan.

Plåtarna ska studeras av fler veterinärer och pålle ska vila från allt arbete.
Får besked om vad vi gör härnäst nästa torsdag.. underbara väntan..

Jag har haft tur med min häst som aldrig varit halt innan, men igår var det lite dramatik med avramling av medryttare och en sadel som for runt magen och skrämde livet ur häst-stackaren. Han var inte halt eller varm igår, men idag såg det ut som på filmen så det hände antingen igår eller i hagen.

OBS snälla stäng av ljudet och ignorera musiken, ville bara få bort min röst eftersom jag är världens fjant som pratade med honom om hur synd det var om honom när det gjorde aj aj, så då var jag tvungen att lägga till en av youtubes låtar. :rofl:

Jag har tur också som har en drama queen till häst, han visar tydligt när något är fel. Men eftersom jag själv uppskattar fler videor här så lägger jag upp en lite mer "uppenbar" video på hälta. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Finns många sådana trådar men tänkte starta en egen då tankar virvlar runt i huvudet. Jag vill leva med hund och känner att jag skulle...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 185
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka