Hehe, jag har en liten långhårig tax (väger 6 kg) som är väldigt skarp när det väl kommer till kritan men världens mest mysiga och snällaste familjehund. Vi har under våra år ihop (hon har hunnit bli 13 år) hamnat i tre lite skarpare lägen;
1. Vi var ute och gick i en förort till Stockholm och gick runt ett hyreshus i mörkret. Väl där möter vi på en väldigt påtänd och aggressiv person. Min lilla tax blev som tokig och gjorde utfall och gick med helt rest ragg små cirklar runt mig för att skydda. Jag lyckades dock plocka upp henne och skynda därifrån och in.
2. När vi var ensamma hemma, min dåvarande sambo jobbade natt, vaknar jag av att hon kastar sig ylandes/morrandes ned för sängen och ut i köket. Väl där står hon som fastgjuten med blicken låst på ytterdörren, galet morrandes med rest ragg. Det går inte att bryta hennes fokus och till slut får jag bära tillbaks henne till sängen. Då lägger hon sig på min mage och morrande stirrar ut i vardagsrummet. När vi kommer ut på morgonen är det någon som har gjort handavtryck över precis HELA min bil (tak, dörrar, motorhuv osv osv) men alla andras bilar är orörda. Vi brukar sova med ytterdörren öppen men hade just den natten låst av en slump. Tur det tror jag..
3. Ganska tätt efter ovan nämnda incident satt vi sent och jobbade på kontoret med ytterdörren öppen. Det kommer in en man jag känner som alltid var lite väl närgången (mycket sådär "lilla gumman du är så söt" med en klapp på ryggen, lite för långt ner). Just den här kvällen var han berusad och bra mycket mer närgången än jag var bekväm med. Honom bet hon i benet och var också som tokig.
Såå, vad jag vill säga är som andra har varit inne på att man vet aldrig hur hundarna reagerar i ett skarpt läge. Min har som sagt noll aggressivitet eller vakt i sig i vanliga fall, men när det väl har behövts har hon backat mig.
Jo just ja.. när jag träffade min nuvarande man tyckte hon i början att det var tveksamt om jag verkligen var med på det han gjorde med mig i sängkammaren (lite mer "passionerat" än tidigare förhållanden som hon också varit en del av
) så då markerade hon också ett par gånger, men det var mer något skall sådär och att hon verkligen satt och stirrade honom i ögonen. Han tyckte att det var sådär bekvämt
Efter ett tag insåg hon att matte inte behöver hjälp och går numer och lägger sig när det drar igång.