Filmtips till små barn

Draumsyn

Trådstartare
Hoppas denne ligger rätt :)

Jag är ute efter lite filmer åt min sambos son som vi skall kunna se tillsammans, han är 4 år, har ni några bra filmtips?

Har ett par disneyfilmer och sådär, men ni kanske har bra tips på roliga filmer?

Sv: Filmtips till små barn

"Monsters Inc" och "Robotar"(?) är vältecknade filmer som både vi och barnen uppskattar. Sedan fungerar hela Astrid Lindgren filmskatten alldeles utmärkt (Emil, Rasmus på Luffen, Pippi, Madicken, Nils Karlsson Pyssling etc) förutom "Karlsson på taket" och "Lotta på Bråkmakargatan" som jag (mamman) inte gillar.

De filmer mina barn har gillat vid 4 års ålder har varit om Bamse, Nalle Puh, Pingu, Mumintrollet och Barbapapa. Möjligen nån mer som jag inte kommer på just nu.

Tack för bra filmtips :)

Och håller med där om Lotta på Bråkmakargatan & Karlsson på taket, de tycker jag lär barnen lite mindre bra saker ibland...

Disney filmer gillar jag oerhört mycket! Pocahontas, Skönheten & Odjuret, Pongo & 101 dalamartiner Lilla sjöjungfrun. Jag tycker de har underbara budskap. Jag försöker alltid leta efter filmer med bra budskap!

Fast oavsett budskap i filmerna så har många av Disneyklassikerna faktiskt 7-årsgräns. Och då handlar det inte enbart om handlingen i filmerna utan att mindre barn har svårare för snabba bildväxlingar och sånt.

Landet för längesedan :)
Minns att grannens tvillingpojkar älskade de filmerna när de var yngre och jag som ofta var barnvakt tyckte också att de var trevliga att se på.

Senast ändrad:

Undvik gärna våldsamma filmer. Bra och populära filmer brukar vara Byggare Bob, Thomas och hans vänner, Ice Age 2, Babar mfl. Ofta står det baktill på filmerna vilken åldersgrupp de vänder sig till.

Budskap?

De är rätt stereotypa :crazy:

Vilken syn får barnen på könsroller tex tror du?

Synd att ungarna växt ur teletubbies för den serien är trots att den är outhärdlig för vuxna faktiskt MEDVETET schysst för barn.

I tex filmen skönheten och odjuret finns det ett underbart budskap som säger att man ska kolla/ lära känna insidan på folk och inte döma efter det yttre. Skulle vi ta till det mer i vårt samhälle, skulle mycket av mobbingen försvinna.. Pocahontas tycker jag också har bra budskap så. De andra disney är mest mellan det goda och det onda, eller rätt och fel, vilket också är bland de viktigaste sakerna.

Kanske snabb bildväxling, men jag skulle sitta med barnen ändå och ge förklaringar, ställa frågor till saker som händer osv. Visst det kan bli störande, men jag är uppvuxen med det och tror att det är bland de bästa sätten ändå när barnen är små.

Fast plottriga bakgrunder och snabba bildväxlingar gör att det blir förvirrat för barnen. Titta på riktigt barnanpassade filmer så ser du hur förenklade de ofta är och det finns alltså ett bra skäl till det.
Så även om man sitter med barnen och förklarar så finns andra viktiga skäl att vänta med 7-årsgränsfilmerna.

Du tror att det är det bästa sättet för så är du uppväxt.

Men man måste inte göra samma fel som sina föräldrar :idea:

Forskning visar att bildskärmar öht inte är bra för små barn och precis som ameo säger stressas deras hjärnor av så mycket information på samma gång. Flimret i bilden du som vuxen lärt dig inte se är också skadligt för barnhjärnor.

Budskapet i skönheten och odjuret är vi VERKLIGEN inte överens om. Det är stereotypt, ojämställt och ojämlikt.

Det som fungerar här är bilar, bilar, bilar, bilar, finding nemo och ev. spöket laban.
Andra filmer kan fungera utan ljud och om man snabb spolar vissa bitar:crazy:
Dock trist med så mycket dåliga budskap.

Fyller på din lista med Rasmus Nalle, Alfons Åberg, Beatrix Potters böcker finns filmatiserade, sen skulle jag vilja slå ett slag för lyssnande på sagor både högläsning och cd/kassett det mår fantasin bra av och kräver oftast större närvaro än tv:n.

När min son var i 4 års åldern älskade han Byggare Bob.;)

Sonen på 4 år tittar på Astrid Lindgrens filmer, Walt Disneys filmer, Byggare Bob, Little Einsteins och så vidare. Här varieras det efter mina och sonens önskemål. (jag är väldigt mycket för Astrid Lindgrens & Walt Disneysfilmer, så dom köper jag efter mina önskemål, vill sonen ha andra filmer så får han det)

Jag är en av dom som anser att allt behöver inte vara jämnlikt, utan sonen får möjligheter att göra som han vill. Trots att han fått dockor, dockvagn och spis så väljer han mer och mer att leka med bilar i olika varianter.

Barnen ska självklart inte ha filmerna som en slags barnvakt!
Filmerna måste man ju diskutera med barnen sedan. Vad som de tyckte om, kändes rätt osv.
Du verkar inte ha hittat den röda tråden i filmen? Odjurets läxa tex!
Har du lyssnat ordentligt till musiken i skönheten o odjuret?
Men vi har alla olika åsikter om olika typer av filmer och hur de ska behandlas eller användas osv.

*OT*

Jag är en av dom som anser att allt behöver inte vara jämnlikt, utan sonen får möjligheter att göra som han vill.

Hur menar du? De är väl det man vill när man strävar efter jämlikhet. Att man ska få vara den man är oavsett kön!
Eller tror du jämlikhet är att tvinga killar att leka med dockor och tjejer med bilar?

TS: Vi såg på Ice age och Madagaskar när sonen var runt fyra. Om de har för snabba bildväxlingar vet jag inte, men vi älskade dem hela familjen, särskilt Madagaskar!

Hur menar du? De är väl det man vill när man strävar efter jämlikhet. Att man ska få vara den man är oavsett kön!
Eller tror du jämlikhet är att tvinga killar att leka med dockor och tjejer med bilar?

Jag menar att jag bryr mig inte om vad sonen tittar på, eller leker med. Han utvecklas till sin individ oavsett leksaker, kläder eller film. Som jag skrev i texten "utan sonen får möjligheter att göra som han vill" . Dvs ju säga att jag tillåter honom utvecklas till den personen han vill vara. Vill han i framtiden jobba som barnmorska eller i annat kvinno-dominerat yrke så är det hans val, likaväl hans framtida religions val, vem han blir kär i oavsett kön. Vilka filmer han får titta på (vilket är alla som jag skrev innan) tror jag knappast styr hur jämnlikt det blir bland löner, bostad och så vidare när han blir stor. Tycker snarare att ett brett urval bland filmer visar hur olika vi alla är.

För många är jämlikhet med att det ska vara unisex-namn, sk "tjej-kläder" till killar och tvärtom, att killar ska leka med dockor och tjejer med bilar. Och så vidare, följer flera diskusioner på andra ställen på nätet. Utan det är för den delen min egen syn på jämlikhet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 376
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar