Filmer som visar hundars beteenden/signaler

Man lär sig läsa av hundar, framförallt sina egna. Jag ser och hör direkt på mina om det är lekmorrningar och lekgruffande, eller om det ändrar karaktär så jag måste bryta innan det går över styr.
Ja, det är väl tyvärr det som är svårt när man inte har hundar i sin närhet som man kan lära sig att läsa av. :grin:
 
Intressant det där med att hunden "ljuger", jag kom tänka på en tråd på hästsidan där man diskuterade huruvida en häst kunde vara "dum". För min del känns det nästan som att den svarta hunden isåfall är "dum" mot den andra hunden? :cautious:
Missade att de hade samma ägare, dvs att de bor ihop :eek: hoppas då verkligen att denna situation var ett undantag :crazy:

Jag ser det inte som att en hund som ljuger är dum (som i elak?), utan helt enkelt har kommit på ett sätt att nå sitt mål. Jag tänker inte så moraliskt kring att hundar skulle ljuga, det är bara en observation av ett verktyg de tycks ha.

Men ja, jag tycker att den verkar... oschysst? mot den andra hunden i filmen (men jag förstår som sagt inte kontexten, vad konflikten eventuellt bottnar i). Jag skulle nog inte säga att den är dum för det, men jag skulle definitivt vilja lära den ett annat sätt att förhålla sig till sin omgivning! Jag tänker nog sällan eller aldrig i moraliska termer när det gäller hundar (förmodligen undantaget situationer där jag är upprörd för att någon annan hund varit oschysst mot mattes lilla gulligull då kanske :o:laugh:), jag tycker det är intressant att se beteenden som ser ut som bedräglighet eller humor eller liknande... hm... bakomliggande egenskaper? Men jag sorterar nog mer in det som en möjlighet, och hoppar över att vandra vidare på den vägen? Äh, jag lyckas nog inte förklara någonting alls känns det som! :laugh:

Men jag tänker att det är farligt att anta för mycket om sådana egenskaper, man riskerar att extrapolera från svaga antaganden till än svagare och samtidigt bli allt mer övertygad. Det låter jag helst bli, så jag säger att jag ser beteenden hos hundar som för mig ser ut som att de luras, skämtar, mm - men jag vet inte att det är vad de faktiskt gör.
 
Skrattande Lillvispa.
hDC17ECEE
 
Detta beteende har jag stött på hos två rottisar, med flera års mellanrum. Ena var hane, andra tik: hunden söker sig mot mig för att, som jag tolkar det, bli klappad. Hunden blir klappad, drar sig inte undan men börjar morra. Hanen morrar kort och nafsar sedan efter mig. Står sedan kvar och i Mina ögon vill han bli klappad.

Tiken sitter nära mig, kommer fram på eget initiativ och morrar. Detta hörde jag sedan att hon gjorde mot flera personer under ett års tid. (Träffar henne inte längre).

Är detta typiskt rottisar? Vad kan dessa tillfällen berott på? Hur borde jag agerat?
 
Detta beteende har jag stött på hos två rottisar, med flera års mellanrum. Ena var hane, andra tik: hunden söker sig mot mig för att, som jag tolkar det, bli klappad. Hunden blir klappad, drar sig inte undan men börjar morra. Hanen morrar kort och nafsar sedan efter mig. Står sedan kvar och i Mina ögon vill han bli klappad.

Tiken sitter nära mig, kommer fram på eget initiativ och morrar. Detta hörde jag sedan att hon gjorde mot flera personer under ett års tid. (Träffar henne inte längre).

Är detta typiskt rottisar? Vad kan dessa tillfällen berott på? Hur borde jag agerat?

Detta har hänt mig med! Jättekonstigt!
Den rottisen satte sig brevid mig och verkligen lutade sig mot mig och verkade vilja bli klappad, men började morra. Ägaren sa till rottisen och jag slutade så klart klappa.
 
Varulven är väldigt verbal, jag har aldrig träffat en hund som snackar så mycket. Han har ett morr som betyder att han vill bli gosad, väldigt mycket av hans snack är just morranden men det är en minotitet av dem som beror på att han är sur och vill bli lämnad ifred.

Det är lite jobbigt när han träffar folk och han uppmanar dem att klappa med sina morranden för majoriteten blir ju rädda istället. Det har tagit även mig tid att förstå honom då han är en omplacering och visst har jag haft mina tvivel om honom många gånger, men han är en riktig guldklimp och jag skulle aldrig i livet göra mig av med honom om jag inte blir tvungen. :love:
 
Min valp (ej rottis) morrar för lite vad som helst, mycket mer än hon skäller och lika mycket när hon är glad som när inte är det, typ när en annan hund kommer för nära när hon har ett ben.
Kan det inte vara så att rottisarna bara pratade med er?
Vissa hundar nafsar ju eller tar tag med munnen utan att för den sakens skull vilja skada.
 
Min valp (ej rottis) morrar för lite vad som helst, mycket mer än hon skäller och lika mycket när hon är glad som när inte är det, typ när en annan hund kommer för nära när hon har ett ben.
Kan det inte vara så att rottisarna bara pratade med er?
Vissa hundar nafsar ju eller tar tag med munnen utan att för den sakens skull vilja skada.
I mitt fall med rottisen som markerade var det inte på skoj. Han hade kunnat skada mig om han verkligen ville, men han "markerade bort ".
Annars vet jag inte, jag tycker jag har träffat hundar som pratar, men denna kändes lurig.

Viktigt att lägga till att hon inte gjorde så mot ägarna!
 
I mitt fall med rottisen som markerade var det inte på skoj. Han hade kunnat skada mig om han verkligen ville, men han "markerade bort ".
Annars vet jag inte, jag tycker jag har träffat hundar som pratar, men denna kändes lurig.

Viktigt att lägga till att hon inte gjorde så mot ägarna!

Då kanske den har en social osäkerhet i grunden och när du klappade den, eller om det var nåt annat du omedvetet gjorde, gick det över gränsen. Min hane kan vara lite så, söker själv kontakt men klarar inte av att vara för nära ansiktet på främmande människor till exempel. Han är otroligt signalkänslig.
Jätteknepigt är det i alla fall, jag förstår mig inte alltid själv på det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 128
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 432
Senast: Liran
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 104
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp