Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar
Helammade barn ligger inte längs kurvan eftersom viktökning helammad bebis jmf med flaskuppfödd bebis skiljer sig markant. När man börjar med riktig mat blir ju kurvorna "rätt" för alla.
Men allvarligt. Kurvor. Nog sjutton märker man väl att något inte stämmer om barnet ändrar vikten åt något håll? Eller är jag bara naiv och tror det är så okomplicerat för att mina egna håller lagom vikt "av sig själva"?
Det viktiga med viktkurvorna är inte vilken kurva barnet ligger på utan att det följer kurvans lutning. Mitt barn föddes 11 veckor för tidigt och var naturligtvis inte någonstans i närheten av normalkurvan, men vartefter han växte på sig så kunde man se att hans viktuppgång följde de övriga kurvornas riktning, dvs han utvecklades viktmässigt i normal takt. Han håller sig fortfarande (1.5 år gammal) klockrent på "sin" kurva, som ligger mittemellan -1SD och -2SD kurvan (om jag minns rätt).
Helammade barn ligger inte längs kurvan eftersom viktökning helammad bebis jmf med flaskuppfödd bebis skiljer sig markant. När man börjar med riktig mat blir ju kurvorna "rätt" för alla.
Men allvarligt. Kurvor. Nog sjutton märker man väl att något inte stämmer om barnet ändrar vikten åt något håll? Eller är jag bara naiv och tror det är så okomplicerat för att mina egna håller lagom vikt "av sig själva"?