Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Det viktiga med viktkurvorna är inte vilken kurva barnet ligger på utan att det följer kurvans lutning. Mitt barn föddes 11 veckor för tidigt och var naturligtvis inte någonstans i närheten av normalkurvan, men vartefter han växte på sig så kunde man se att hans viktuppgång följde de övriga kurvornas riktning, dvs han utvecklades viktmässigt i normal takt. Han håller sig fortfarande (1.5 år gammal) klockrent på "sin" kurva, som ligger mittemellan -1SD och -2SD kurvan (om jag minns rätt).

Helammade barn ligger inte längs kurvan eftersom viktökning helammad bebis jmf med flaskuppfödd bebis skiljer sig markant. När man börjar med riktig mat blir ju kurvorna "rätt" för alla.

Men allvarligt. Kurvor. Nog sjutton märker man väl att något inte stämmer om barnet ändrar vikten åt något håll? Eller är jag bara naiv och tror det är så okomplicerat för att mina egna håller lagom vikt "av sig själva"?
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Helammade barn ligger inte längs kurvan eftersom viktökning helammad bebis jmf med flaskuppfödd bebis skiljer sig markant. När man börjar med riktig mat blir ju kurvorna "rätt" för alla.
Det är säkert väldigt individuellt men min gosse som helammades/fick bröstmjölk från dag 1 har följt kurvans lutning klockrent.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Nja mina syskon som nästan alla är flaskmatade hade mer pucklar än min dotter har haft. Hennes går ju att första månaden går från näst översta kurvan till över den översta och sedan hålla sig där stadigt tills hon är 10 månader och då gå ner till den översta kurvan och ligga där under resten av BVC tiden.
Inga nedgångar förrens 10 månaders ålder alls förutom då hon precis var nyfödd vilket är normalt. Det tog hon igen på rekordfart nästan.
Fast att gå upp ett eller två snäpp över/under sin födelsevikt räknas väl som normalt periodvis?
Som sagt var dom flaskmatade barn som jag träffat på har haft fler pucklar än vad min dotter hade så jag undrar om man kan se att min dotter är helammat på kurvorna. Jag tror faktiskt inte så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 018
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 484
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 176
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp