Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
och ammar och ammar och ammar... ja, ni hajjar säkert. Ibland är det hela fyra timmar mellan, med alltför ofta bara 1,5 - 2 h. Jag har haft influensan och är fortfarande inte hundra frisk, och Filip hostar och snorar fortfarande även om det är mycket bättre än förra veckan. Därför har jag försvarat den ständiga amningen med "tillväxtperiod" och "han kanske inte får i sig tillräckligt om han är täppt i näsan".

Men nu börjar jag bli orolig. Jag ammade rejält och länge innan min mamma skulle komma hit och vara barnvakt en liten stund. Han blev något kinkig när jag skulle gå så jag gjorde ordning ersättning åt honom. Och han åt 100 ml innan han rapade och somnade.

Allvarligt talat så börjar jag bli lite rädd att jag inte har tillräckligt med mjölk. Kan det vara så? Hur vet man om det är så, eller om det bara är en tillväxtperiod?
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Frågan är väl snarare om du vill helamma eller börja ge honom lite tillägg också.

Helammar du så får du ju räkna med att amma, amma, amma i perioder.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Ja det är klart att mjölken kan minska/sina. Jag råkade ut för detta. Min son var som din, han bara sög och sög men var hungrig igen efter en timme.
När jag började ge ersättning blev han en mycket nöjdare och framförallt lugnare bebis.
Innan ersättningen försökte jag med alla möjliga metoder för att öka produktionen. Ringde ammningshjälpen och följde deras alla råd "men du ska inte vara orolig, mjölken KAN nämligen inte sina" Detta fick jag höra till leda, även bvc sa så och de var emot att jag började med ersättning (ammning är ju bäst...).
Tillslut bestämde jag mig för att min mjölk faktiskt inte var tillräcklig för honom, oavsett att den inte "kan sina".
Beslutet att ge ersättning var det bästa jag kunde göra för honom. Viktkurvan vände uppåt och allt blev bättre. Efter en tid la jag ner ammningen helt. Nu äter han bara ersättning. 100 ml äter han var 3-4 timma. Han är fyra månader.
Mitt råd är att du ska göra vad din intuition säger. Det är ju du som känner din son bäst och vet hur han är.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Det kan ju vara så att när du varit sjuk så har inte mjölken hängt med fast han ätit ofta, eller så har inte taget varit helt bra så det inte ökat därför.

Du får känna efter vad DU vill. Orkar du amma och amma och amma så ska du se att det släpper snart, ät och drick och vila. Orkar du inte så ge tillägg och se vad som händer.

Ang. viktkurvor så är de baserade på FLASKMATADE barn, inte ammade. Det ska finnas nya kurvor, nån som vet var man kan se dessa? Helammade barn går upp massor i början och dalar sen lite innan det blir en jämnare uppgång.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Ibland är det hela fyra timmar mellan, med alltför ofta bara 1,5 - 2 h.

Men är det verkligen ovanligt ofta? Min son ville ammas varannan timme när jag helammade. Förutom på nätterna. Och jag hade ingen brist på mjölk, för han blev en riktig tjockis. Han var nog helt enkelt bara matglad.

Nu delammar jag bara, men han äter fortfarande (amning eller vanlig mat) ofta, cirka 2-3 timmars mellanrum.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Jag trodde det var något fel på min son när han var 1-3 månader gammal. Han bara sög på bröstet hela kvällarna, somnade vid bröstet och vaknade uthungrig som om han aldrig fått mat och började igen. Fick höra av sambons jobbs receptionist att mjölken är "tunnare" på kvällen och att det kan bli sådär.

Jag tycker du ska fundera på lite tillägg på kvällen, så både du och han får ro.

Fny
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Det behöver inte alls vara så att det är för lite mjölk.
Min dotter åt varannan timma dygnet runt förutom på senare kvällen där det tom kunde gå endast 1 timma emellan.
Hon var allt annat än underviktig eller tanig utan tvärt om lite rultig.
Så var det ända tills hon började äta vanlig mat och målen byttes ut ett efter ett.
Om du är orolig så kolla vikten på BVC lite oftare så märker du om han inte går upp som han skall utan dippar istället. Det borde minska din oro och räta ut frågorna.
Min kompis fick börja ge ersättning vid sidan om amningen när hennes dotter var 4 månader gammal för kompisen hade inte mat nog. Det syntes i viktkurvorna hos kompisens dotter.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Min dotter följde kurvan för flaskbarn eller inte egentligen det heller för hon låg på näst översta kurvan i vikt och längd först för att gå upp över översta kurvan på båda och planade ner till den översta kurvan vid 10 månaders ålder. Helammad till 6 månaders ålder förutom smakportioner då förstås.
Jag hade dock mjölk som kunde föda minst 3 barn utan överdrift och bra mjölk dessutom.
Det kanske är ett undantag dock?
Jag har ju bara haft ett barn så jag har inte mycket att jämföra med där.
BVC sköterskan var förvånad när jag talade om för henne att jag bara ammade ett bröst för varje gång och jag fick hålla reda på vilket för jag hade för mycket mat för att dottern skulle fixa båda :D
Det enda jag ångrar mig var att jag inte tog tillvara på all den mjölken och lämnade in till sjukhus.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Fredrik åt varannan timme under långa perioder, nu äter han var kanske lite mer uppdelat, men så försöker vi få i honom så mycket "riktig" mat som möjligt... Att äta varannan timme är inget konstigt när de ammar, om du dessutom har varit sjuk så kan mjölken minska pga det. Så vill du fortsätta helamma så får du nog räkna med att periodvis amma varannan timme eller oftare. Men känner du att du är rätt så nöjd med amningen så är det bara att börja ge ersättning, jag vet inte hur det är med smakportioner numera... Elin fick gröt när hon var 4 mån, men när Fredrik var i samma ålder så var det visst 6 mån som gäller... ;)
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Min dotter följde kurvan för flaskbarn eller inte egentligen det heller för hon låg på näst översta kurvan i vikt och längd först för att gå upp över översta kurvan på båda och planade ner till den översta kurvan vid 10 månaders ålder. Helammad till 6 månaders ålder förutom smakportioner då förstås.

Det du beskriver är ju amningspuckeln :)
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Visst ammar bebisar olika ofta och det är ju väldigt vanligt att de vill suga varannan timme. Det i sig säger inte att man inte har tillräckligt med mjölk.
Men däremot - om barnet direkt efter ammning äter 100 ml mjölk ur flaska. DET är en indikation på att barnet inte blir mätt.
När min mjölk sinade började jag ge ersättning, men ammade alltid först. Eftersom han var kinkig efter ammningen och åt så mycket ur flaskan förstod jag att han inte blev mätt.

Madick- Jag visste inte angående viktkurvorna att de baseras på flaskmatade barn. Intressant. Jag har märkt generellt sätt att ammade barn oftast är _mycket_ rundare än flaskmatade. Kanske bröstmjölken är godare. Bm på förlossningen sa att bröstmjölken är 10 ggr sötare än ersättning.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Ibland är det hela fyra timmar mellan, med alltför ofta bara 1,5 - 2 h.

Reagerade först nu på det här. Med första så var 4 timmar en EVIGHET. Gick det så lång tid fick jag nästan panik, för tuttarna höll på att explodera. Det är nog lika vanligt att barnen äter varannan timma som var 4e timma. Så längde det "bara" är varannan timma skulle jag inte vara orolig, det är också ideala mellanrummet för att öka mjölken mest har jag för mig jag läste.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Men däremot - om barnet direkt efter ammning äter 100 ml mjölk ur flaska. DET är en indikation på att barnet inte blir mätt.
Eller inte. Min första åt allt som serverades ur flaska, åt och åt, kräktes och åt igen (gav urpumpad mjölk).

Madick- Jag visste inte angående viktkurvorna att de baseras på flaskmatade barn. Intressant. Jag har märkt generellt sätt att ammade barn oftast är _mycket_ rundare än flaskmatade. Kanske bröstmjölken är godare. Bm på förlossningen sa att bröstmjölken är 10 ggr sötare än ersättning.

Det är dessutom flaskmatade barn i ett begränsat område (stadsdel i Sthlm har jag för mig, Solna eller nåt).

Mina båda helammade (och långammade) var rejält runda upp tills de började gå, sen blev de helt normala och är fortfarande idag.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Min dotter på 5månader äter ca 1 gång/h och har gjort så länge. Hon får ändå variera mellan bröst, ersättning, gröt och smakpotioner i mat just nu. Natten är det inte alls så ofta, ca 1-2 ggr/natt.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

OK - vissa barn är ju såna att de äter och äter och spyr och spyr. Jag menade ett mer "normalätande" barn.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Det viktiga med viktkurvorna är inte vilken kurva barnet ligger på utan att det följer kurvans lutning. Mitt barn föddes 11 veckor för tidigt och var naturligtvis inte någonstans i närheten av normalkurvan, men vartefter han växte på sig så kunde man se att hans viktuppgång följde de övriga kurvornas riktning, dvs han utvecklades viktmässigt i normal takt. Han håller sig fortfarande (1.5 år gammal) klockrent på "sin" kurva, som ligger mittemellan -1SD och -2SD kurvan (om jag minns rätt).

TS behöver inte vara orolig för att lillen vill äta varannan timme. Frågan är dock hur länge han suger när han väl äter och om han har rätt teknik. Mjölken som kommer ut när man börjar amma är ganska tunn, det är inte förrän barnet har sugit en god stund som "grädden" kommer.
Ersättning kan man ge som komplement till amningen. Man behöver inte välja antingen eller utan kan fortsätta att amma vissa mål och ge ersättning andra eller amma först och ge ersättning efteråt.
Du lär väl snart även börja introducera vanlig mat antar jag och då blir det naturligt med en liten smakportion mat och amning efteråt.
Det ordnar sig ska du se!
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Jag tycker att barn ska få äta sig mätta. Äter barnet 100 ml efter amning så har det antaligen inte få i sig nog. Sedan bestämmer man själv om man vill jobba för att öka produktionen eller om man vill komplettera med ersättning. Ju mindre man ammar desto lägre blir sedan produktionen. Jag läste en gång i en neonatalbok att ett barn får i sig allt nyttigt från bröstmjölken genom att dricka 30 ml bröstmjölk per dag. Eftersom jag inte har någon källa är det väl ett påstående att ta med en nypa salt men det vore intressant att veta om det stämmer.
Jag ökande produktionen genom att pumpa mellan amningarna, att öka produktionen genom att bara amma ledde för mig till missnöjda, hungriga barn (jag hade ju två vid bröstet). Det fungerade bätre att efter amning erbjuda tillskott av redan urmjölkad mjölk eller ersättning. Jag märkte också skillnad på mättnadskänslan på barnen om jag gav morgonbröstmjölk på kvällen.
I ditt fall hade jag erbjudit extra tillskott efter amning och kanske även provat små smakportioner av gröt om han visar intresse. Men rekommendationen från WHO är ju helamning i 6 månader. Så du gör ju som du vill, kom ihåg att du känner ditt barn bäst!
Och självklart kan man sina när man är sjuk, det säger väl sig självt. Nu har vi ju dock möjlighet att ändå låta barnen bli mätta trots tillfälligt sinande bröst.
 
Sv: Filip, 4 månader, bara ammar ammar ammar och ammar

Kurvor för helammade barn tror jag att man kan hitta på who sida
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 018
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 484
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 176
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp