Fiktiva starka kvinnliga karaktärer i litteraturen

Jag försöker komma på starka kvinnliga karaktärer i litteraturen . Jag kom så långt som Pippi Långstrump och Scarlett O Hara sen är det typ blankt. Men det måste ju finnas fler så undrar om Buke kan hjälpa mig?
Menar du "litteraturen" som i typ klassiker. Eller bara böcker i allmänhet? (för om du menar böcker i allmänhet och nyskrivet finns ju hur mycket som helst.)
Och menar du "starka" som i -har agens eller som i klarar mycket lidande utan att klaga mycket.

The Scarlet Letter Hawthorne kanske funkar för båda.

Kulla Gulla brukar väl räknas som en huvudperson med agens.

Jag tänker att en stark karaktär kan vara någon som beskrivs på ett sätt som drabbar en. En stark personlighet. Men att det inte behöver vara någon som är stark i bemärkelsen att den klarar svårigheter eller står upp för någon/något. Ska försöka komma på ngt exempel
Ja exakt. Väldigt ofta betyder ju stark kvinna när det nämns i kulturella sammanhang, böcker filmer, helt enkelt en kvinna som lider mycket och inte nödvändigtvis alls agerar för att klara sig ur situationen. Så normalt, i resensioner, om jag läser orden "stark kvinna" så tänker jag mig en kvinna som har en misshandlande man eller fem barn och svälter ihjäl, inte en kvinna som Amelia Earhart (hon är liksom inte "stark" utan självständig och har agens)

Funderar lite på vem jag skulle kunna likna min karaktär i min roman vid
.Hon är en stark ung kvinna på väg mot självständighet och att utforska sig själv och även kärleken för första gången. Men hon har också en stark mor som minst sagt står i vägen för henne och självständighet. Hennes mor skulle helst se att hon bara lämnar huset i sällskap av sin kammarjungfu (min roman utspelar sig 1917 så ni inte tror att jag satt in en kammarjungfu i en modern roman 😄)
Dubbelkolla historien där. Dvs hur man faktiskt gjorde, om man var fri eller icke fri. Så att du inte gör misstaget att skapa en bur som inte fanns för att låta huvudpersonen bryta sig ur den. Bäst att dubbelkolla exakt vilken sorts bur som användes (var, stad eller land) och vad som funkar bäst för att verka självständig? (tex vilja studera konst eller på universitetet eller ngt)

Jag är inte så bra på 1917, men skrev för att det låter lite off att antingen vara tvungen att ha med kammarjungfru, eller att inte kunna vara självständig med en med sig (om man jmf med romaner skrivna under tidigt 1900-tal). Tänker att det kan vara en tid då man, som ung dam, inte 40-änka, behövde ha en med för att vara självständig. Och i en sådan tid skulle man nog bara vara svag utan, inte ha agens. Men för 1917 känns det udda med att vara ute och gå med en kammarjungfru?

Mary Kingsley
Amelia Earhart
Verkliga personer.

Dubbelkolla historien där. Dvs hur man faktiskt gjorde, om man var fri eller icke fri. Så att du inte gör misstaget att skapa en bur som inte fanns för att låta huvudpersonen bryta sig ur den. Bäst att dubbelkolla exakt vilken sorts bur som användes (var, stad eller land) och vad som funkar bäst för att verka självständig? (tex vilja studera konst eller på universitetet eller ngt)

Jag är inte så bra på 1917, men skrev för att det låter lite off att antingen vara tvungen att ha med kammarjungfru, eller att inte kunna vara självständig med en med sig (om man jmf med romaner skrivna under tidigt 1900-tal). Tänker att det kan vara en tid då man, som ung dam, inte 40-änka, behövde ha en med för att vara självständig. Och i en sådan tid skulle man nog bara vara svag utan, inte ha agens. Men för 1917 känns det udda med att vara ute och gå med en kammarjungfru?

Mary Kingsley
Amelia Earhart
Verkliga personer.

Har gjort gedigen research och läst på i väldigt många olika källor så känner mig trygg med min historia. Även om det inte var så för alla förekom det ändå inom högadeln. Sen är det stor skillnad på hennes mor och far i min roman. Hennes mor försöker hålla fast vid gamla traditioner och bara för att modern tycker att hon inte ska lämna huset utan kammarjungfun är det inte säkert att det blir så.

Mary Kingsley
Amelia Earhart
Verkliga personer.
Det är väl rätt få som lär ha haft en kammarjungfru vid den tiden, och de var nog på många sätt en klick som kulturellt avvek från majoriteten av samhället.
Jag har känslan att det fanns en krets som var rätt rejält konservativa både politiskt och kulturellt under rösträttskampernas tid. (utan att just nu kunna peka på belägg för det...)

Det är väl rätt få som lär ha haft en kammarjungfru vid den tiden, och de var nog på många sätt en klick som kulturellt avvek från majoriteten av samhället.
Jag har känslan att det fanns en krets som var rätt rejält konservativa både politiskt och kulturellt under rösträttskampernas tid. (utan att just nu kunna peka på belägg för det...)

Det stämmer enligt min research. Hennes mor vill hålla fast vid gamla traditioner och är väldigt konservativ och inte så sympatisk överlag.

Har gjort gedigen research och läst på i väldigt många olika källor så känner mig trygg med min historia. Även om det inte var så för alla förekom det ändå inom högadeln. Sen är det stor skillnad på hennes mor och far i min roman. Hennes mor försöker hålla fast vid gamla traditioner och bara för att modern tycker att hon inte ska lämna huset utan kammarjungfun är det inte säkert att det blir så.
Vad bra! (som sagt jag hade ju inte koll på 1900-tidigt, men tycker ibland när jag läst annat att det blivit artificiellt. )

Ja och jag reagerade på just kammarjungfrun också :) (och har också läst berättelser om tidiga rösträttsaktivister, som inte sällan var överklass, men ändå bodde motsträvigt själva i Stockholm) att kanske sällskapsdamen eller ngt skulle följt, eller nana, eller guvernanten (hade det stått guvernant hade jag inte reagerat alls tror jag), eller om man bara har en kvinnlig anställd, husjungfrun. Men att kammarjungfrun är ju en inomhustjänare och lite udda att ha med sig i sällskapslivet. Om det inte är resa och hon håller reda på ens stuff på platsen där man gästar. :) Men det är nog så att jag läst brittiskt istället för svenskt kanske.)

Ah, det var därför, jag reagerade lite, wiki:
En kvinna fick som regel inte en egen kammarjungfru förrän hon gifte sig: innan dess betjänades hon först av en barnpiga och efter konfirmationen av en så kallad frökenpiga med ungefär samma uppgifter.

Senast ändrad:
Ja och jag reagerade på just kammarjungfrun också :) (och har också läst berättelser om tidiga rösträttsaktivister, som inte sällan var överklass, men ändå bodde motsträvigt själva i Stockholm) att kanske sällskapsdamen eller ngt skulle följt, eller nana, eller guvernanten (hade det stått guvernant hade jag inte reagerat alls tror jag), eller om man bara har en kvinnlig anställd, husjungfrun. Men att kammarjungfrun är ju en inomhustjänare och lite udda att ha med sig i sällskapslivet. Om det inte är resa och hon håller reda på ens stuff på platsen där man gästar. :) Men det är nog så att jag läst brittiskt istället för svenskt kanske.)

Fast guvernanter fanns nog inte ens på tidigt 1900-tal, utan 1800-tal. Äh @Islandshästryttare har nog bäst koll.

Ja finns en förklaring i mitt manus varför hennes mor valde en kammarjungfu till min karaktär och inte en frökenpiga i hennes egen ålder som var brukligt. Den förklaringen får man redan på första sidan. Jag har gjort min research.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 350
Senast: BernT
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 273
Senast: Twihard
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 137
Senast: Squie
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 365
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka