I Död Mans Kvinna av Katarina Wennstam hittar du ett helt gäng starka kvinnor!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att en stark karaktär kan vara någon som beskrivs på ett sätt som drabbar en. En stark personlighet. Men att det inte behöver vara någon som är stark i bemärkelsen att den klarar svårigheter eller står upp för någon/något. Ska försöka komma på ngt exempelFörstår inte riktigt frågan om det är en fiktiv kvinnlig karaktär som är stark är väl den kvinnliga karaktären stark?
Då blev det tydligare hur du menade! Det kan nog vara både ock eller antingen ellerJag tänker att en stark karaktär kan vara någon som beskrivs på ett sätt som drabbar en. En stark personlighet. Men att det inte behöver vara någon som är stark i bemärkelsen att den klarar svårigheter eller står upp för någon/något. Ska försöka komma på ngt exempel
To kill a mockingbird och Go set a watchman av Harper Lee. Man ”ska” tycka att To kill a mockingbird är bättre. Men jag tycker kanske Go ser a watchman är bäst (men man behöver ha läst To kill … först)Har jag inte läst så det får jag ta reda på hur de är isåfall.
Scout känner jag inte till. Vilken bok?
I Död Mans Kvinna av Katarina Wennstam hittar du ett helt gäng starka kvinnor!
Hedda Gabler är inte världens mest sympatiska karaktär men hon är stark.
Ulrika i Västergöhl (Utvandrarna eposet) har alltid stått ut för mig som en otroligt stark kvinna som överkom en tragisk bakgrund på samhällets botten.
Emelie från Mina Drömmars Stad av Per Anders Fogelström.
Pratar vi enbart litteratur eller andra media också?
I min släkt fanns en kvinna (känd av alla under ”titeln” moster trots att hon bara var min morfars moster) som förblev ogift som inte var så vanligt i den samhällsklassen på den tiden. Enligt sägnen berodde det på att hon som ung inte fick gå ut med pojkar om inte hembiträdet följde med som förkläde. Och då fick det vara hade moster tyckt. Min morfar var född 1907, när jag träffade henne i slutet av 60-talet var hon väldigt gammal, dvs över 70. Jag tror hon var en bit över 80 när hon dog mot slutet av 70-talet. Så hon bör ha varit född i slutet av 1800-talet. Dvs inte allt för långt före din karaktär.Funderar lite på vem jag skulle kunna likna min karaktär i min roman vid
.Hon är en stark ung kvinna på väg mot självständighet och att utforska sig själv och även kärleken för första gången. Men hon har också en stark mor som minst sagt står i vägen för henne och självständighet. Hennes mor skulle helst se att hon bara lämnar huset i sällskap av sin kammarjungfu (min roman utspelar sig 1917 så ni inte tror att jag satt in en kammarjungfu i en modern roman)
Vilken rolig tråd. Nu kommer man att tänka på alla intressanta kvinnor man glömt namnet på (inte alltid så namnkunniga heller kanske).
Doris Lessing skrev starkt om kvinnor (spec i sin självbiografiskt inspirerade serie vad hette hon? Martha?
Både Toni Morrison och Alice Munroe har starka kvinnoskildringar (men kanske inte alltid så starka kvinnor).
Mma Ramotswe i damernas detektivbyrå är en stark kvinna alla kategorier.
Många kvinnliga författare. Bland svenska är nog ändå ändå Sara Videbäck min favorit bland starka kvinnor, trots manlig författare
I min släkt fanns en kvinna (känd av alla under ”titeln” moster trots att hon bara var min morfars moster) som förblev ogift som inte var så vanligt i den samhällsklassen på den tiden. Enligt sägnen berodde det på att hon som ung inte fick gå ut med pojkar om inte hembiträdet följde med som förkläde. Och då fick det vara hade moster tyckt. Min morfar var född 1907, när jag träffade henne i slutet av 60-talet var hon väldigt gammal, dvs över 70. Jag tror hon var en bit över 80 när hon dog mot slutet av 70-talet. Så hon bör ha varit född i slutet av 1800-talet. Dvs inte allt för långt före din karaktär.
Spinner vidare på barnbokstemat/majatemat med Maja i LasseMajas detektivbyrå.Kom spontant att tänka på Nalle-Maja i Bamse av någon anledning![]()
Min släkting måste ha varit född på 1890-talet. Stark kvinna som jag tror alla såg upp till i hemlighet. Men frigjord tror jag inte hon varÅh vad spännande med din släkting. Min karaktär är född år 1900. Hon har faktiskt en ogift mostersom kanske är fiktivt samtida med mostern i din släkt. Min karaktärs moster är mycket frigjord för sin tid.
Min släkting måste ha varit född på 1890-talet. Stark kvinna som jag tror alla såg upp till i hemlighet. Men frigjord tror jag inte hon var![]()