Fickpengar?

S

Summercloud

Har blivit erbjuden ett hästjobb... Men när det nämndes "fickpengar" så blev jag lite tveksam :crazy: Är ju ett relativt slitigt hästjobb, hur ska man ha råd att leva på fickpengar? :confused:

Vad menas med fickpengar, vilka summor talar man om? Någon som vet eller har någon erfarenhet?

Sv: Fickpengar?

När dom säger fickpenga så lite att spendera varje månad 2-3 tusen kasnke. Men då står dom för bostad och mat mest troligast. Brukar vara så inom dom flesta hästjobb tycker jag det verkar som. Om man inte räknar ridskolor och liknande.

Å som vanligt är det alltid olika beroende på jobb. Så jag säger som jag alltid gör i sådana här situationer: Fråga!

Känns lite framfusigt att fråga hur mkt pengar det handlar om såhär till en början. Men det låter ju rimligt med några tusenlappar om arbetsgivaren står för mat/boende.

Diskutera hur mycket pengar man får tycker jag personligen inte är särskilt konstigt. Sådant kan arbestgivare ta upp redan under intervjun. Hur mycket man förväntar sig att få i lön å så vidare. Det är ganska vanligt och något man har rätt att få veta och inte är något konstigt att får eda på innan man tar jobbet.

De flesta hästjobb brukar man ju bo på gården och slippa betala hyra, samma sak med maten. Så var det när jag jobbade, inga räkningar på hyra och mat, knappt för hästen med. Hur många är det som har några tusen kvar efter alla räkningar är betalda, speciellt om man har häst?!;)
Not me...

håller med!
detta har tagits upp i trådar tidigare men kan inte sägas för ofta: ta inte ett svartjobb! dels blir det arbete du utför inte pensionsgrundande, du täcks inte av några försäkringar, du får inte rätt till a-kassa och du gynnar ett system där arbetsgivare till stor del utnyttjar sin arbetskraft!

håller med!
detta har tagits upp i trådar tidigare men kan inte sägas för ofta: ta inte ett svartjobb! dels blir det arbete du utför inte pensionsgrundande, du täcks inte av några försäkringar, du får inte rätt till a-kassa och du gynnar ett system där arbetsgivare till stor del utnyttjar sin arbetskraft!

Jag har väl i stort sett redan avböjt erbjudandet, känns inte som om det är helt schyssta vilkor. Det är helt klart inte värt det... :smirk:

Bra !

"Hästnäringen" behöver inte fler oseriösa aktörer än vad det redan finns där, vägra jobba svart.

Det är inte värt det när man står där utan vare sig jobb, pension, a-kassa, bostad eller sjuklön/bidrag då man är konvalescent efter att ha blivit sparkad av en unghäst - vilket hade varit en ersättnigsbar arbetsskada om man har vit anställning :smirk:.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 190
Senast: Thaliaste
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 107
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur