fick inga papper med när hästen köptes

Sv: fick inga papper med när hästen köptes

Det beror väl på vilka preparat som andvänds i behandlingen. Vissa preparat är det karens på (en del livstids karens) och dessa ska skrivas in i passet. Men övriga tror jag inte behöver skrivas in.
Att vaccinationerna blir införda i passet är väl upp till ägaren. Travhästar behöver väl inte vaccineras för att få starta?
Men på ridtävlingar och många ridanläggningar får man inte lasta ur sin häst innan man visat upp sitt pass med godkäna vaccinations intervaller.
Avliva hemma får du göra utan pass. Men på slakteriet kollas passet innan hästen får komma in.

Säg så här då:

En häst som är rätt gammal (över 20 år kan vi säga) ska slaktas. För att kunna göra det på slakteri och få pengar för det måste den ha pass. Alltså ringer ägaren till en ID-kontrollant och fixar ett nytt pass. Men passet är helt rent när det gäller behandlingar av hästen, eftersom de preparat den har fått tidigare i sitt liv inte kan föras in i passet. Då kommer den alltså till slakteriet med ett "falskt" pass kan man ju säga.

Personligen har jag inte varit med om att varken veterinärer eller funktionärer på en travbana efterfrågar ett pass. Tycker det är helt onödigt att ha ett pass överhuvudtaget.

en bekant köpte för lite mer än ett år sedan en starthäst.. fick då inga ppper med den.. så nu i veckan kom förra ägaren ihåg att ta med papperna när hästen skulle startas.. då visar de sig att hästen ej har pass. utan bvara identiteshandlignar... i dessa papper str även at hästen är hingst.. papperna i identitetsboken är vita...

ägaren fic även höra att de här är lika giltigt som ett pass du behöver itne göra nått nytt.. varanv ägaren nu vägrar göra pass.. som jag säger åt som att fixa... vi behöver itne säger dom.. hjälp mig nu hur ska jag förklara för dom att papperna inte är de papper som dom SKA ha ... de stämemr juh inte ens då de står att han är hingst å ingen kastration är ifylld nånsans..

När är hästen född då?
Hur ser "ID-boken" ut och vad står det i den?

hästen är född 02 finns ingen signalement beskrivning i "boken" endast stam. papperna är gjorda de året hästen föddes. det är vita papper tror att det står identitets handlig på boken bara..

Om det är en registrerad travare född -02 skall det redan finnas ett pass.
Alla födda 2000 eller senare får ett fixat i samband med frysmärkning och registrering.
Vet inte om det går att få ut en dublett och vad det kostar i så fall.

skumt.. jo han är juh reggad.. han startar förfullt.. han kommer från en stortränare så man tycker juh att de borde hållas koll.. elelr så är de noll koll för att de är för mycket hästar...

men om passet skulle ha fixats vid frysmärkningen då borde han juh inte ha identitetsboken ???

Varför inte ringa till STC och fråga? :idea:

hade en diskution om detta för ett par dagar sen med travgubbarna i stallet... det verkar som om hästarna som tävlas i trav inte behöver ha några pass.. inte för att få tävla iallafall.. jag VET att ALLA hästar sklall ha pass men det verkar inte STC bry sig om..

Jo, de behöver pass för att starta (teoretiskt alltså).
Det är bara ingen som orkar/kan/vill(?) kolla dem vid identifieringen.
Det bror nog mer på banpersonalen än STC.

Jag tycker att det låter märkligt med id handling utan signalemente.
Det är inte STC's grå idhandling då?

Senast ändrad av en moderator:

jo de vet jag att travhästarna itne behöver pass för att tävlas... har aldrig behövtvisa ett enda papper ngn gågn faktiskt...

de kanske det kan vara... är itne så insatt i dehära med papper som sagt.. har juh bara sett "boken " en gågn å minnnet är juh inte de bästa...
om de nu är stc`s handling vad gör jag i nsäta steg då... jo jag vet att jag nog borde ringa stc men de är lite svårt just nu :smirk:

hästen är född 02 finns ingen signalement beskrivning i "boken" endast stam. papperna är gjorda de året hästen föddes. det är vita papper tror att det står identitets handlig på boken bara..

Är hästen verkligen svenskfödd?

japp de är den.. pappan är dock ej svensk å inte morfar.. men mamman är född i sverige och även denna häst.. vet de då vi har haft kontakt med uppfödaren för hon ville att vi skulle köpa en annan av hennes uppfödningar..

ska träffa ägaren till denna hästen imorgon ska be att få ta en till kik i papperna å se vad de står... blir mer å mer fundersam varör han inte redan har pass..

Men är hästen född -02 och svenskfödd finns det säkerligen ett pass utfärdat på honom. Det gör STC dirket när härstamningskontroll coh frysmärkning är utförd.

dår får jag eller ägaren ringa stc å fråga va 17 som har hänt.. för då borde förra ägaren ha ett pass alltså.. är enbart 3ägaren.. uppfödare å den som sålde till mina bekanta.. hmm undrans om de va pass till den andra hästen dom köpte.. de ska kolla imorgon oxå...

Det jag funderar på är om det du kallar för "id-bok" faktiskt är passet.
:crazy:

jo kanske men borde det inte ara ngn signalementbeskrivning.. ett sånt där bild med virvlar mm inritade.. eller är det bara i sv halblods pass ?+ passen vorde juh se likadana ut. ngt sånär iaf...

Våra travares pass heter identitetshandling. Papperen är vita. Det är bara stamböcker som har olika indelning, som har system med olika färg på papperen för de olika avdelningarna i stamboken.
Dock finns konturdiagram i passet. Bläddra igenom nogrannare, så skulle jag tro att du hittar ett konturdiagram.
På vår häst som är född -02, finns konturdiagrammet på det andra uppslaget i passset, precis som för våra övriga hästar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V