fick inga papper med när hästen köptes

LadySara

Trådstartare
en bekant köpte för lite mer än ett år sedan en starthäst.. fick då inga ppper med den.. så nu i veckan kom förra ägaren ihåg att ta med papperna när hästen skulle startas.. då visar de sig att hästen ej har pass. utan bvara identiteshandlignar... i dessa papper str även at hästen är hingst.. papperna i identitetsboken är vita...

ägaren fic även höra att de här är lika giltigt som ett pass du behöver itne göra nått nytt.. varanv ägaren nu vägrar göra pass.. som jag säger åt som att fixa... vi behöver itne säger dom.. hjälp mig nu hur ska jag förklara för dom att papperna inte är de papper som dom SKA ha ... de stämemr juh inte ens då de står att han är hingst å ingen kastration är ifylld nånsans..

Sv: fick inga papper med när hästen köptes

vadå hjlp dig? det är ju inte din häst!

man klarar sig utan pass :)

i mina pass har ingen nånsin fyllt i nåt..

jo man klarar sig utan pass men man ska ha ett.. att säga till ngn som aldrig hållit på med hästar att pass är onödigt inget man behöver. de är fel... för passet är nggn som man nu måste ha...

Dyra är dom, men ingen är intresserad av att titta i dom :confused:
Tog tidigare med passet när hästen skulle identifieras på banan. Men nu struntar jag i det eftersom ingen var intresserad av passet.

då har många vet gjort fel .. för jag antar att dina fått stelkramps sprutor.. behandlats ngn gågn??

Det finns en lag på att alla hästar måste ha pass. Och denna lag har varit gällande sedan 1 jan -06 så att säga att de klarar sig utan pass :crazy:
Efter den 1 jan - 06 är det dessutom säljaren som är skyldig att ordna pass...

jo de är de jag vet.. men som många verkar strunta i .. å tyvärr måste jag säga att de struntas friskt i det i travvärlden..

bara för att det itne är ngt problem så betyder inte et att man ska strunta i ngt som alla hästar enligt lag måste ha...

Jag tänkte så här; det är så vanligt att passen inte används och att travhästar inte har pass att jag inte klandrar den säljare som förbisett detta. Det är inte alltid lagar som inte har föränkring i det allmänna rättsmedvetandet får särskilt bra genomslagskraft och det ser vi ett exempel på här. När man kommer överens om att få "papper på hästen" förstår jag om det tolkas som att man menar identitetshandlingar och inte pass. I den situationen kan man tycka att båda borde ha klargjort att det är pass som avses. Och när man sedan har låtit ett helt år passera så blir inte jag förvånad över att säljaren låter köparen själv skaffa pass.

Det är klart att i den bästa av världar skulle det inte blivit så, men jag hoppar inte precis högt av förvåning att det inte kommer något pass från säljaren. Och inte känner jag något skäl att göra ner honom för det heller.

bara för att det itne är ngt problem så betyder inte et att man ska strunta i ngt som alla hästar enligt lag måste ha...

Nej, men saken var väl inte om hästen skulle ha pass eller inte, utan vem som ska ta fram det? Och då känner jag att om man inte får med ett pass när man köper en travhäst, inte frågar om pass så man får utrett om det finns något eller inte och sedan låter ett år passera - då får man bekosta passet själv.

KL
Visst "ska" man ha pass, men man kan ju fråga sig varför...
Har själv behandlat flera hästar med diverse olika preparat och varit med hos proffstränare och behandlat ett ANTAL hästar och aldrig har Vet frågat efter eller infört något i passet...
Enda gången jag haft användning för det är i tullen när vi åkt till Norge och startat. Då tittar tulltjänstemannen snabbt i det men ingen kollar att det är rätt häst.
Har även tagit bort en ridhäst på slakteri för tre år sedan, ingen som frågade om pass eller behandlingar...

Så, nån som vet? Varför pass?:confused:
Nån som tagit bort häst nyligen, fick ni isf visa? Och hursomhelst är det ju ändå inte stor nytta i det fallet eftersom veterinären inte för in behandlingar... Eller ja, inte nån Vet som jag varit hos iaf.

Senast ändrad:

Ja, jag tog bort två hästar i april, och då var jag tvungen att visa deras pass.
F.ö. har jag bara visat passet när jag själv propsat på att vaccinationerna skall dokumenteras.

Men vad jag förstått så är ju passets funktion vid slakt att avgöra om hästen "duger" till livsmedelsproduktion eller ej... (rätta mig om jag har fel) Och då är det ju tämligen värdelöst när behandlingarna inte förs in av Vet.
Är veterinärerna skyldiga att föra in behandlingar eller är hästägaren skyldig att se till att det görs?
Fattar fortfarande inte poängen med passet :confused:

vet är skyldiga att dokumentera alla behandlingar på häst. sen anser jag att du som häsägare har samma ansvar dvs att se till att såna grejor förs in..

Jovisst men vad du anser och vad för regler som gäller är inte samma sak...
OM veterinären är skyldig att föra in uppgifter så slarvas det ju nåt enormt med detta. Och OM hästägaren är skyldig att se till att uppgifterna förs in så fattas det nog tydlig info om detta.
För som sagt, sen passen infördes så har jag nog varit med och behandlat typ 300 ggr och ALDRIG har passet ens kommit på tal.

alla vet jag mött när jag behandlat hästar har då alltid velat skriva in .... menar du att du behandlar utan att få papper på vad hästen är behandlad med?? jag förstår itne hur du menar..

När vårat vet är här och behandlar/vaccinerar står alla ägarna med passen i handen och det blir många pass. Så alla struntar inte i det och vet ser inte ansträngd och besvärad ut.

Jovisst får jag papper på vad hästen behandlats med men det är väl inte samma sak som att skriva in det i passet.. Eller kan jag föra över det själv?
Jag lägger inga värderingar i det här, jag bara undrar hur det kan komma sig att jag aldrig hört en Vet ens nämna passet om de nu har skyldighet att föra in uppgifter om behandling där. Hur kan de slarva så?

Korven: jag skulle utan problem kunna stå med passet i handen jag också, men jag har aldrig ens reflekterat över det eftersom ingen Vet har sagt nåt.
(ca 7 olika veterinärer både på klinik och hemma, och mååååånga hästar, både egna och andras samt i proffsstall)

fråga dina vet närsta gågn det är dags för behandlign kan vara intressant om dom själva vet vad som gäller...jag själkv har tyvärr ignen häst just u.. tog bort henne för 2veckor sedan.. ska iofs in med en hät på måndag till klinik påÅB.. ska fråga vad dom säger där...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V