Fick höra en sak

Sv: Fick höra en sak

Måste man ha sex i sängen? Dessutom måste man inte vara högljud.
Har man haft sex och lyssnat på musik under graviditeten verkar barnen inte så lättväckta heller. De är nog invanda sas....

Min son sov jätte hårt i början. Sen när han blev äldre la jag honom i hans rum på dagarna och vips efter ett tag var han mer lättväckt. Innan gick det superlätt att dammsuga och sådant. Min dammasugare är högljudd och jag dammsög runt honom....
 
Sv: Fick höra en sak

Vår son är elva månader. Han sover i eget rum på dagarna och när han lägger sig på kvällen. Men när han vaknar på natten så ligger han hos oss. Vi har en spjälsäng som är öppen på ena långsidan fastspänd mot våran säng. Han ligger hemskt gärna mellan oss i sängen men det är sådär nu när han är såpass stor. Han verkar tycka att man sover bäst på tvären...
Det funkar faktiskt bra. Jag vaknar lätt så det är ingen risk att han kryper förbi mig från sin säng. Men han ligger ju så att säga i sin egen säng men jag kan klappa lite på honom och hjälpa honom hitta nappen utan att kliva upp.
Jag bryr mig inte så mycket om var han sover bara han sover.

Innan han föddes så trodde jag inte att jag skulle ha honom i sängen och på bb så ville jag inte heller det. Nu föddes han med kejsarsnitt och jag hade ganska ont efteråt så det kändes som man inte var så värst smidig. Men sen när vi kom hem så var det ju besvärligt när man skulle hämta honom för att amma på natten så då blev det att han fick ligga mellan oss i våran säng. Efter bara några nätter så blev det väldigt avslappnat eller vad man ska säga. När han vaknade och ville ha mat så ammade jag honom liggande på sidan och oftast så somnade jag om innan han var klar.

Man har ju hört detta med att man inte ska låta barnen sova i sin egen säng. Men om det inte stör föräldrarna varför ska då andra störa sig på det? Man bestämmer väl själv hur man vill göra.
Jag tycker det känns jättebra att ha honom nära. Verkar ju bara jobbigt att springa iväg till ett annat rum om han vaknar på natten ( sen har vi dörren till hans rum i vårat sovrum så det är väldigt långt... men ändå). Jag tycker som sagt att det inte är så noga var han sover det viktigaste är att han sover.

Jag räknar dock med att när han är typ arton så kanske han till och med vill ha ett rum på en annan våning :)
 
Sv: Fick höra en sak

Jag var av den tanken att jag inte vågade ha bebisen i sängen hos mig, var rädd att jag skulle rulla på honom och dyl. Vi låg ju en vecka på neo innan vi kom hem och då sov han själv, men när vi kom hem så ville han inte sova själv i vaggan, allt var ju nytt för honom, så vi provade att lägga honom hos oss och då sov han hur gott som helst. Han har alltid sovit bra på nätterna och när han var mindre vaknade han och ville ha mat 1-2 ggr/natt och sedan somnade han igen. Nu är han 8,5 mån och sover fortfarande hos mig (i min sänghalva), men ska så smått börja vänja honom vid spjälsängen, som står i vårt sovrum. Räknar med att det tar lite tid.

Han vaknar inte när sambons väckarklocka (mobil) larmar på morgonen och ibland tittar jag på TV på kvällarna i sovrummet och han sover lika gott ändå. De är inte så lättväckta som man kan tro och det är ju lite vad man vänjer dem vid.

Det bästa är att inte bestämma något i förväg, utan ta det när bebis kommer, så märker ni vad som är bäst för er och ert barn.
 
Sv: Fick höra en sak

men jag ska inte behöva anpassa hela mitt sexliv runt barn tycker jag..alla gör på olika sätt så det passar dom.. men om man går ut från sovrummet och har sex kunde lika gärna barnet sova i eget rum eller?

visst man kan vara tyst, men jag har svårt föratt vara knäpptyst och kan inte slappna av om det sover ett barn i samma rum. och slappnar inte jag av när man har sex kan jag lika gärna skita i å ha det..
 
Sv: Fick höra en sak

Man har ju hört detta med att man inte ska låta barnen sova i sin egen säng. Men om det inte stör föräldrarna varför ska då andra störa sig på det? Man bestämmer väl själv hur man vill göra.
Fast det är väl mest gamla sura tanter som brukar säga så? Man hör ju faktiskt motsatsen också. Det finns till och med en vetenskaplig studie som visar att barn som fått sova hos sina föräldrar blir mer harmoniska längre fram :)

Jag vet att uttrycket "tanka trygghet" börjar bli uttjatat, men det är så talande. Barn som får sova nära och tryggt blir inte klängiga och gnälliga på dagen utan snarare tvärtom - de känner sig trygga och kan vara mer självständiga.

Men barn är ju som bekant individer och det finns alla varianter ;)
Jag har i alla fall bara blivit positivt bemött av MVC, BVC etc när jag sagt att vi samsover i vår familj.
 
Sv: Fick höra en sak

Jag vet att uttrycket "tanka trygghet" börjar bli uttjatat, men det är så talande. Barn som får sova nära och tryggt blir inte klängiga och gnälliga på dagen utan snarare tvärtom - de känner sig trygga och kan vara mer självständiga.

Precis! Flera har sagt att vår son är tryggheten själv. Jag tror till 100% på det du skriver!

Jag har aldrig hört någon säga att låt honom sova hos er så blir han trygg men däremot att låter ni honom sova hos er så får ni räkna med att det blir en vana. Och jag känner inga sura gamla tanter:) Tycker mest det är medelålders (? typ mammor med vuxna barn) damer som predikar hur man ska göra. På BVC har de varnat lite försiktigt faktiskt. Men det är inte många av deras råd vi följt faktiskt. Vi gör som vi vill och vad som känns rätt för oss och det tycker jag man ska göra. Alla är ju individer och det som funkar för en del passar kanske andra mindre bra.
 
Sv: Fick höra en sak

Vet du - klipp ut o spara din inlägg ur den här tråden.

När jag var yngre så visste jag precis hur jag skulle göra - allt var svart och vitt.

Och sen lär man sig att aldrig säga aldrig. Och det blir vääääldigt tydligt just när man får barn.

Så klipp ut o spara - och läs när dina barn är runt 10 - du lär nog fnissa generat.
 
Sv: Fick höra en sak

Såhär gjorde vi (sambon farlig i sängen, sprattlar, rycker, buffas)

- säng i säng, spjälis alldeles utmed MIN sida av sängen
- sov med mig i annan säng (gästsängen)
- sov i mjukliften i sängen med oss båda

Det är oerhört jobbigt gå upp i tid och otid till annat rum och hämta bebis, om man ammar är det väldigt smidigt att ha tissarna framme.... ligga på en två.. tretton handdukar och låta bebbe leta sig till käket själv på natten :)
 
Sv: Fick höra en sak

Ren och skär bullshit - att det inte skulle gå att ändra på en vana vid behov, säger jag då.

Har samsovit länge med mina barn. Slutade nattamma vid ett år sålder med de två yngsta (den äldre sov hela natten bara han sov med mig) och det har inte varit några problem. För mig är det bokstavligen livsfarligt med sömnbrist och på det här viset har hela familjen fått överlägset mest sömn. Idag är de yngre barnen 2½ och 3½ år och somnar och sover i egna sängar hela natten.

Samsovning passar inte alla föräldrar och barn, men om det funkar så ser jag ingen anledning till att ändra. Varför lägga en massa tid på att laga något som inte är trasigt?
 
Senast ändrad:
Sv: Fick höra en sak

men jag ska inte behöva anpassa hela mitt sexliv runt barn tycker jag..alla gör på olika sätt så det passar dom.. men om man går ut från sovrummet och har sex kunde lika gärna barnet sova i eget rum eller?

visst man kan vara tyst, men jag har svårt föratt vara knäpptyst och kan inte slappna av om det sover ett barn i samma rum. och slappnar inte jag av när man har sex kan jag lika gärna skita i å ha det..

Vi hade en knullmadrass i vardagsrummet. Funkade utmärkt. :D Nej, det är inte samma sak att låta barnet sova i eget rum - det är ju närheten i själva sovandet som är poängen. Den lilla tid vi knullar kan vi gott hålla till i ett annat rum tills barnen blivit trygga i egna sängar och rum.
 
Sv: Fick höra en sak

Vi hade en knullmadrass i vardagsrummet. Funkade utmärkt. :D Nej, det är inte samma sak att låta barnet sova i eget rum - det är ju närheten i själva sovandet som är poängen. Den lilla tid vi knullar kan vi gott hålla till i ett annat rum tills barnen blivit trygga i egna sängar och rum.

:rofl: precis man kan ju göra "det" på betydligt fler ställen än i sängen :o:angel:
 
Sv: Fick höra en sak

OK:p Föreställ er det här då, att ni mot all förmodan skulle få tvillingar och har ett trångt sovrum, hur gör ni då?

För mig själv vet jag inte om jag får tvillingar än (slutet av februari tid för UL), även om en stor del av mig hoppas och då på två äggs och olika kön.

Då skulle jag bygga en jättesäng. Mycket plats är en förutsättning för att samsovning skall fungera, tycker jag. 3 m var lagom för fyra personer hemma hos oss.
 
Sv: Fick höra en sak

Många andra småbarnsföräldrar jag känner klagar på att de sover dåligt. Vi har alltid sovit som kungar, aldrig varit uppe på nätterna.

Precis samma hemma hos oss. Vi har aldrig lidit av den där berömda sömnbristen (utom ett par gånger vid sjukdom). Sömnforskning har kommit fram till att om ett uppvaknande inte är längre än ca 2 minuter så registrerar kroppen det som oavbruten sömn. En annan sak som är bra är att man synkroniserar sina sömncykler när man samsover, dvs man går upp och ned i medvetande samtidigt som barnet/barnen. Jag har aldrig blivit väckt i djupsömn, vilket troligen hjälpt mig väldigt mycket.

Allmänt: En sak som kan vara bra att veta är att det har tagit mig ungefär två månader att känna mig bekväm med barn i sängen samt att vi synkroniserat våra sömncykler. I början har barnen legat i en sk co-sleeper, det är som en liten hårdlift som vi haft mellan oss i sängen.
 
Sv: Fick höra en sak

Rasmus sover i sin säng bredvid mig, då kan jag enkelt bara sticka ner handen och ge honom nappen och oftast tar han tag i min hand och håller den nära och somnar om igen. Speciellt om han drömt en mardröm.

I början sov han i min säng för då åt han så ofta och jag sov då hela natten och han hittade själv tutten och åt (där emot vaknade sambon varje gång han åt, hihi)

Nu ligger han kvar i min säng på morgonen för jag orkar inte lägga tillbaka honom efter matningen och det känns lite taskigt och lägga ner honom i en kall säng.
Varken jag eller Rasmus vaknar när sambon går upp, det är om han inte stänger av väckarklockan och ligger länge som jag kan vankna. Han går upp vid 05:30 och vi brukar vakna vid 8-tiden ;)

Det går inte att väcka en bebis som verkligen sover. Många gånger har jag bytt blöja och kläder på Rasmus för han somnat innan jag gjort honom nattklar. Jag har tagit på honom overall och satt ner honom i bilbarnstolen utan att han vaknat.

Sex är inga problem. Nu ligger han kanske 2 meter ifrån oss och under tiden han låg i magen var han ju med oss ;) Då är det 10000 ggr värre när en katt hoppar upp i sängen och stirrar på en.
 
Sv: Fick höra en sak

Då är det 10000 ggr värre när en katt hoppar upp i sängen och stirrar på en.

Haha ja med minen :eek::eek: Oh my god ni är såååå äckliga!!!!

Eller när man i stundens hetta känner en kall hundnos på tårna eller något mer opassand ställe :rofl:

Ts Det är helt upp till var och en att bestämma hur de vill sova med barnen. Gör det som fungerar bäst för dej. Men det är supermysigt att sova med dem i sängen. Jag var också orolig att rulla över dem men det gör man helt enkelt inte.
 
Sv: Fick höra en sak

jag vet många barn som sovit i eget rum sen dom var jättesmå, dom blev vanliga männsikor av dom oxå.
när jag skaffar barn ska denne antagligen sova i eget rum så fort som möjligt! jag och den killen som man bor ihop behöver ju egentid vi oxå..hur tusan har man sex avslappnat om det är en unge i samma rum?

Egen tid ? :D

Jag + sambo har nästan aldrig sex i sängen ( på kvällen/natten ) iallafall så det är inga problem för oss :o.

Jag skrev utifrån hur jag känner det och jag skulle inte vilja ha mitt spädbarn sovandes i annat rum .
 
Sv: Fick höra en sak

Jag har aldrig hört att någon har legat ihjäl sin bebis, jag tror att man automatiskt sover lugnare. Men med det inte sagt att man måste ha bebis i sängen.
 
Sv: Fick höra en sak

Skulle personliegna aldrig palla att lägga ett nyfött barn i ett eget rum,möjligtvis i egen säng OM barnet tyckte det var okej,men att "Härda" spädbarn genom att inte låta dem få den närhet de vill ha och behöver tycker jag väldigt illa om.

Trots allt är det ju barnen som förr eller senare skall släpopa oss föräldrar inte vi som redan fårn början skall "härda" dem att bli självständiga.

Sedan håller jag med Cirkus,det där brukar ganska ofta ändra sig när bebis väl kommit. Hade själv idén om att varken ammam och ungen skulle då inte få sova i min säng,aldrig att jag skulle lära den nåt så dumt. Nu blev det både ammning och samsovning.

Har aldrig tvingat min son att sova ensam utan vägltt honom i hans takt vilket gör att han sovit i sin säng utom första 10 månaderna.

Och sexet ja,man behöver ju inte vråla ut sin orgasmer,dessutom finns det ju fler rum.
 
Sv: Fick höra en sak

Jag har aldrig hört att någon har legat ihjäl sin bebis, jag tror att man automatiskt sover lugnare. Men med det inte sagt att man måste ha bebis i sängen.

I vår säng är det bebisen som är värst. Det är tur att vaggan står bredvid sängen annars skulle jag ramla ur varenda dag!
 
Sv: Fick höra en sak

en stor anledning till att jag inte kommer vilja ha barnet i samma rum för jag tycker att man som par ska få tid tillsammans och ha sex sex är viktigt för mig.. bara för att man har barn tänker inte jag ge upp saker i mitt eget liv..

Att skaffa barn är VÄLDIGT mycket att ge upp saker i sitt liv inte för alltid men ett tag beronede på barnet, en del barn är som klockor och sover mest andra har kolit dygnet runt i månader,man har ofta varken tid eller ork att ha sex första veckorna,hormonerna sprutar,hästen,kompisar och annat hinner man kanske med men oftast inte till lika stor grad som innan och allt kräver planering.

Är man inte beredd att ge upp saker i sitt liv bör man nog vänta ett tag med att skaffa barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Modest
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
3 266
Senast: Marty
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp