Fick höra en sak

Sv: Fick höra en sak

Då jag vaknar av hans klockor som ringer, vad skulle en baby göra?

Det är inte alls säkert bebis vaknar av en normal alarmklocka.. Fram tills nu har inte vår pojk vaknat av samtal i samma rum, Tv-ljud, telefon som ringer (både vanlig och mobiltfn), garderobsdörrar som smäller, lampa som tänds och släcks mm.

MEN; jag har märkt att han har börjat bli mer känslig nu för ljud. Dock sov han som en stock på min mage igår morse fast mitt alarm på mobilen började pipa för fullt bredvid oss.

Jag är av åsikten att man inte ska behöva "tassa på tå" och vara tyst så fort barnen sover. Barn som är vana att sova till normala "hushållsljud" är ju så mycket enklare att ha! Så, även om vår pojk nu verkar ha en period då han är liiite mer lättväckt så försöker jag fortsätta hålla på som vanligt omkring honom vare sig han sover eller inte - så att han inte ska bli för ljudkänslig.
 
Sv: Fick höra en sak

På tal om det..

En dag när jag stod i kassan till butiken så hörde jag hur dörrklockan plingade till, men jag hörde inget mer ( som fotsteg, eller prat )

Så jag började gå igenom butiken för att se om någon var där och döm om min förvåning när jag möter två personer som smyger omkring på tå ( ja ni läste rätt ) och när jag sa.

- Hej kan jag hjälpa till med något ( i normal samtalston )

Då hyschar dom åt mig med fingret framför munnen, och berättade viskandes att bebis sov.

Alltså hur knas är man inte om man gör bebis beroende av absolut tystnad för att denne skall kunna sova tänkte jag då.
 
Senast ändrad:
Sv: Fick höra en sak

Våra barn är inte speciellt lättväckta, men som med allt annt lär sig barn otroligt snabbt. Skulle väckarklockan ringa på kvällen eller mitt i natten skulle ingen vakna. Men närden ringer vid sex-sju vet barnen att det börjar röra sig här hemma, så de har lärt sig att det är värt att vakna är den ringer :crazy:
 
Sv: Fick höra en sak

Men vad jobbbigt det barnet kommer få det framöver. Min väninna blev behandlad precis så när hon var liten, det innebär att hon idag måste sova med både öronproppar och sådana här ögonskydd :crazy:

Mina barn sover med öppen sovrumsdörr, i rummet bredvid har vi tv:n. De delar rum, och ingen av dom vaknar om den andre tjoar. Lite beroende på hur länge den vakne håller på då förstås. Men ljudkänsliga är de inte. I somras monterade vi en IKEAhylla i den då 1.5-årige sonens sovrum, där han då sov. Vi skruvade ihop hyllan och borrade upp den på väggen ovanför sängen där sonen sov :D
 
Sv: Fick höra en sak

Våra barn är inte speciellt lättväckta, men som med allt annt lär sig barn otroligt snabbt. Skulle väckarklockan ringa på kvällen eller mitt i natten skulle ingen vakna. Men närden ringer vid sex-sju vet barnen att det börjar röra sig här hemma, så de har lärt sig att det är värt att vakna är den ringer :crazy:

*nickar* Kan tänka mig att det blir så så småningom. Liksom vi vuxna lärt oss att vakna till väckarklockan så lär sig ju även barn det efter ett tag.
 
Sv: Fick höra en sak

Alltså hur knas är man inte om man gör bebis beroende av absolut tystnad för att denne skall kunna sova tänkte jag då.

Jag har också alltid förundrats! Har en kompis som dessutom tittade på tv utan ljud i nästan ett år eftersom dottern vaknade.

Nu är jag där själv, smyger, viskar osv. Vet ni varför? Jo, för att vår dotter helt enkelt började sova sämre och sämre, vi var helt slut och märkte att hon sov bättre när det var tyst. Jag lovar att när man är helt utmattad då väljer man den enkla vägen även om det är att vara tyst och att det i längden är jobbigare/sämre. Detta har nu gjort henne ljudkänslig så det är bara att smyga på.

Nu är inte det ett jätteproblem för oss för vi bor i ett riktigt stort hus, så det är bara när vi lägger oss vi behöver tysta för vi sover vägg i vägg med vår dotter (nu 1 år).

Kan tillägga att hon sov som en stock i de första månaderna, då låg hon alltid där vi var - dvs i vardagsrummet med tv:n på osv utan problem.
 
Sv: Fick höra en sak

Precis.

På helgerna gäller det att det fakiskt är tyst vid sjutiden på morgonen, om vi vill få sova lite längre. Det kan räcka med att hunden ruskar på sig utanför deras rum så vaknar dom :crazy:
 
Sv: Fick höra en sak

Men det är skillnad..

Nu vet ju inte jag varför dom smög och hyschade, men jag kan spontant tycka att om bebis haft problem att sova ( ungefär som du beskriver ) traskar man väl kanske inte in i en butik och räknar med att andra ska ta hänsyn till att bebis sover ?
 
Sv: Fick höra en sak

Men det är skillnad..

Nu vet ju inte jag varför dom smög och hyschade, men jag kan spontant tycka att om bebis haft problem att sova ( ungefär som du beskriver ) traskar man väl kanske inte in i en butik och räknar med att andra ska ta hänsyn till att bebis sover ?

Undrar hur de gör ute på gatan med trafiken? För att få bilarna att köra tyst menar jag.... :crazy: ;)
 
Sv: Fick höra en sak

Undrar hur de gör ute på gatan med trafiken? För att få bilarna att köra tyst menar jag.... :crazy: ;)

:rofl: Ja jag visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig, när jag sedan svarade i telefonen ( företagstelefon ) så tittade dom på mig och hyschade lite :o:D
 
Sv: Fick höra en sak

:rofl: Ja jag visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig, när jag sedan svarade i telefonen ( företagstelefon ) så tittade dom på mig och hyschade lite :o:D

Jösses.
Jag har hört talas om ett föräldrapar som skällde ut en bekant som ringde dem vid 20tiden på kvällen. För då fick man inte ringa eftersom Lillan sov och inte fick väckas. :crazy:
 
Sv: Fick höra en sak

Fast våra vänner & bekanta ringer inte mellan 19-20 på kvällen. Av erfarenhet vet de att vi läggern barnen då, så det är sällan det går att prata då. Däremot kan de ringa efteråt, det gör ingenting. Jag har aldrig skällt på någon som ringer, däremot har jag fått tala om för vänner som vill prata att jag kan ringa upp senare.
 
Sv: Fick höra en sak

Fast våra vänner & bekanta ringer inte mellan 19-20 på kvällen. Av erfarenhet vet de att vi läggern barnen då, så det är sällan det går att prata då. Däremot kan de ringa efteråt, det gör ingenting. Jag har aldrig skällt på någon som ringer, däremot har jag fått tala om för vänner som vill prata att jag kan ringa upp senare.

Ja, men även det är ju en viss skillnad mot exemplet jag nämnde. Jag säger också till att/om jag inte kan prata när Viggo kanske är lite "bökig" just när någon ringer!!
 
Sv: Fick höra en sak

Jösses.
Jag har hört talas om ett föräldrapar som skällde ut en bekant som ringde dem vid 20tiden på kvällen. För då fick man inte ringa eftersom Lillan sov och inte fick väckas. :crazy:

Jag har fått mig en och annan tillrättavisning om jag ringt, skickat mess eller skickat ett mail med ljudfil utan att varna om det - kvällstid :crazy:.

Vänja ungarna vid ljud alternativt stäng av signalerna, är det inget alternativ?

Jag har aldrig ringt efter 21 och till de med barn har jag inte messat efter 21 heller.
De som inte har barn skickar jag mess till utan att bry mig om klockslag :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Fick höra en sak

Vincent sover i våran säng, hade inte planerat det före han föddes då vi köpt en egen säng till honom men det blev så naturligt & självklart att han skulle sova med oss när han kom.

Min kompis har varnat för det i flera år då hennes son som blir 7 år vägrar sova i egen säng fortfarande, men Vincent kan somna i egen säng oxå, han sover överallt där han känner sig trygg.

Tycker man ska göra som man själv vill, men är man en svårväckt typ eller en som rör sig i sömnen rekommenderar jag inte att ha bebisarna i sängen, olyckor har hänt.
 
Sv: Fick höra en sak

Knapplån.

När jag var gravid så hoppades jag på att få en bebis som kunde sova själv, eftersom jag har extremt svårt att sova om inte jag får röra mig fritt. Sambon eller hunden kan man liksom sparka undan bara, men det går ju inte riktigt med en bebis.

Nåväl, på BB sov han i plastkorgen där, och sen i vagnen som vi tog dit. Hemma sov han i vagnen dom första 3 nätterna, sen ville han ha mer närhet och kunde bara sova PÅ min mage/bröstkorg. Jag sov i princip inte alls under denna period, och lyckades jag somna så blev jag abrupt väckt av sparkar på mitt ömma operationsärr..
Efter 3 veckor kunde han somna bredvid mig i sängen, och jag fick konstant hålla koll så att inte hans pappa skulle göra illa honom, för han hade noll koll på sin kropp. Rullade rakt på bebisen utan problem.
Efter 6 veckor så kom jag hem från en 2 v lång vistelse i Sthlm hos min mamma, och kände då att jag måste få SOVA. Lade Sebastian i hans spjälsäng vid samma tidpunkt som vi brukade somna ihop, och han slocknade direkt och sov i 12 timmar. Nu är han 16 mån gammal och har inte sovit en enda natt hos oss efter det, och sover fortfarande i minst 12 timmar per natt. Han kan omöjligt somna bredvid mig eller sin pappa.

Är vi hos mormor i Sthlm så kan han somna på dagtid bredvid henne, men är jag ens i närheten är det kört. Däruppe måste vi alltid ha resesäng med, för han somnar bara om han läggs själv, i ett tyst och relativt mörkt rum.
Underbart tycker jag, för jag blir tokig om jag inte får sova.
 
Sv: Fick höra en sak

Min dotter har sovit i eget rum sedan hon var 4 månader, innan dess sov hon i spjälsäng i vårt rum, hon har aldrig sovit i våran säng, eftersom jag inte kan somna då. Jag är en så´n jobbig typ som måste kunna bre ut mig o dra upp benen ordentligt (sover i "halv" fosterställning, ett ben rakt och ett böjt med knät uppe vid hakan:D). Hon har inte haft några problem att somna själv, och har inte varit lättväckt (sover även om vi spikat i rummet intill) Nu är hon 22 månader, och har precis innan jul fått en "vanlig" säng istället för sin spjälsäng, och hon ligger snällt kvar i den. Ibland händer det att hon kommer intassande till oss vid halv fem-tiden på morgonen, och då får hon ligga hos oss om hon somnar. Vi har bestämt oss för att det viktigaste är att hon SOMNAR i sin egen säng, kommer hon in till oss på natten så får vi leva med det (eller bära tillbaka henne). De gånger hon kommit in till oss så har hon inte kunnat somna ordentligt, men när vi burit tillbaka henne så har hon i princip sovit innan hon fått ner huvudet på kudden igen.

Har varit jättesmidigt när vi varit iväg och hon var mindre, hon hade sin trygghet i sin kudde och sina gosedjur, så bara vi ställde upp resesängen så somnade hon lugnt i den och sov gott hela natten...

Väntar nu barn nr 2 om ca 12 veckor, och planerar att göra likadant då (men med tanke på tillgången på rum så kanske den nya får ha sängen i vårt rum lite längre än 4 månader, känns inte så kul att ha barnen sovande på övervåningen när man själv har sitt sovrum på nedervåningen...)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Modest
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
3 266
Senast: Marty
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp