blondienancy

Trådstartare
Mitt marsvin Mars har en fettknöl bakom örat. Jag har förstått att fettknölar är ganska vanliga hos marsvin, men att de inte är så farliga om de inte bli inflamerade (vilket de tydligen blir ganska lätt :crazy: ). Nu undrar jag, borde den tas bort? Den är inte så stor, men verkar vara lite öm. Jag skulle inte vilja söva ner Mars eftersom han är rätt så gammal... Några tips?

Sv: Fettknöl

Jag är nog ganska säker på att det är en fettknöl, men ni har rätt, veterinären borde nog ta en titt på den :crazy:

Mitt ena marsvin som jag hade för väldigt länge sedan fick en fettknöllsliknande bula på nosen :crazy: .

Vi stack hål på den med en nål (enligt råd av vet) och då kom det ut någon vit sörja så vi tömde den och sen vart det helt normalt :)

Så gjorde vi men det bästa är ju att kolla med vet först;)

det tror jag det är ;)
det finns väl ingen risk att det är cancer? :crazy:

Jo, det finns risk för cancer. Mitt marsvin fick en knöl på rumpan som växte sig stor fort. Jag trodde ju det var en fettknöl men efter besök hos veterinär så visade det sig vara en cancerknöl, dock godartad som gick att operera. Jag fick tillbaka min lillkille hel och fin igen dock något groggy efter narkosen..:bow:
En cancerknöl känns gasnka hård ungefär som brosk. Fettknölar däremot är mjukare..

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I