S

Sussanne

Har ett problem med mitt fjorsto. Hon är riktigt rund om magen. Hon får inget gräs alls och inte alls mycket morötter (3 st om dagen) och inget foder med mycket socker. Hon rids varje dag, både i skogen och i paddocken. Vi tränar hoppning en dag i veckan för instruktör. Vad finns det mer man kan göra än motionera mer och minde sockerhaltig mat:mad:

Sv: Fetma

Om hästen blir fet får den mer MJ (energi, kalorier) än en gör av med. Så frågan är, hur mycket hö/hösilage får den och vad är det för värden på det? Vad får hon i kraftfoderväg?

Sen, en VIKTIG sak att tänka på, om man bantar en häst för hårt, så kan den av den anledning vara tjock. Jag kan inte förklara hur det går till (det är dock inget eget påhitt utan vetenskapligt bevisat), men när en häst (eller människa) får så lite mat/näring att det närmar sig svältgränsen går kroppen ner på sparlåga, och tar tillvara varje und av maten och förbränningen minskar drastiskt. D kan det, ironiskt nog, hjälpa att ge hästen mer mat.

Men måste som sagt veta hur mycket hö/hösilage hästen får, och ev kraftfoder. För den måste ju äta något annat än 3 morötter per dag liksom. (Morötter btw ska de äta hysteriskt mkt av om de ska bli tjocka..)

Sen, ÄR hästen verkligen tjock, eller har den bara stor, bukig mage? (Proteinbrist? Hömäage?) Har du någon bild?

Hej. Nej svälter henne gör jag verkligen inte! Hon får ca 5 kg hö om dagen, 1 kg på morgonen och 3 ggr ute (dock svårt att veta exakt hur mycket hon får i sig eftersom det läggs ut i högar i hagen och det finns 5 st hästar till) Hon "roffar" åt sig bra i hagen! Det är väldigt svårt att ta foderstat på höet eftersom det är olika balar varje gång. Jag har henne hos min morbror och han slår höet själv. Sen har jag läst i fjordböcker att fjordningar ska inte ha mycket mat alltså skamligt mindre än andra hästar i samma storlek. Det mitt fel att hon blivit så tjock, jag var inte tillräckligt "stark" och stod inte på mig så mycket som jag borde så jag önskade ett väldigt klent bete sommaren 06 när jag köpte henne. Medans min morbrors fru (som haft hästar hela livet) tyckte det var synd att hon inte skulle gå med de andra. Jag köpte en green gard i rädsla om att hon skulle få fång- jag hade aldrig sett en häst proppa i sig så mycket gräs på en minut som hon. (jag var tydligen 1-2 veckor sen till att skaffa mig en "munkorg" så jag fick vänta för beställning) Konstigt nog så tappar hon sina grimmor eller tar sönder sina grimmor nått så makalöst! Jag spände in, köpta nya och hade ett allmänt farsligt jobb med dessa grimmor! Och hon åt! Jag red så ofta jag bara kunde. Vi hade precis köpt hus som vi höll på att renovera och trädgården såg ut som en soptipp så mycket gick till det. Och i 30 graders värme och 1 milj flugor så led vi båda i skogen. Sen när vi fick tid för varandra så kom hon in i en period då hon konstant tappa sina skor! Red henne i två veckor sen flög en sko av, och så höll det på länge. Flera månader. Vi hade också otur att få ett sår så vi inte kunde rida på två veckor pga av det. Den sommaren var verkligen inte bra. Inte meningen nu att skylla ifrån mig eftersom ansvaret ligger hos mig. Men bara så du får en inblick. Jo jag har både före och efter bilder så att säga. Vet dock inte vart jag ska sätta in dom på denna sidan eller hur jag ska sända dom.
/Sussanne

Om du mailar dem till mig kan jag lägga upp dem på nätet åt dig. alexandra_w@spray.se

Och nu är det väl sent, men till nästa år, ta en höanalys. Det går även om man har olika partier etc, man tar helt enkelt prov från många olika balar, blandar och skickar in.

Men soms agt, bilder vore bra för att se om det är 'tjock på riktigt' eller t ex proteinbrist.

Sen, det är lite knepigt när hon snor de andras hö i hagen, jag vet hur det är och det är svåårt göra något åt, men det hjälper inte situationen. Om hon t ex äter 8 kg och det är 8 MJ/kg foder så får hon i sig 64 MJ bara därifrån, och det är risk för att det är på tok för mycket för henne redan där.

Hur mycket väger hon, vet du det? Hur hög är hon?

Hej igen. Vad snabb du är att svara :) Jag hade en sadelmakare hos mig då jag skulle köpa en sadel och hon sa att att Ronja var 100 kg övervikt. Hon är ca 136 hög och vad hon väger exakt vet jag inte. Men denne sadelmakare mätte henne med måttband och sa då detta. Jag har själv ett band som legat runt halmen "fläskmätaren" Där mäter jag den fetaste delen på magen. Den är än så länge oförändrad. Jag ska genast se om jag kan kluta ut att sända sig så bra profilbilder jag kan hitta.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 931
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 125
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 853
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka