Fet och lat

Sv: Fet och lat

Tackar :D
Tyvärr är det vanligt ... Och alla har alltid hört allt från 'foderexperter' ... däremot är det svårare att förklara VARFÖR ;)

Vad var det egentligen för tips du var ute efter då? Nån mirakelkur för bantning av feta hästar? Eller att nån skulle ge ett tips om att dra ner grovfodergivan till nästan obefintlig?

Om nu hästen väger ca 400 kg, så är ju 5 kg hö helt ok, mindre bör du ju inte ge. Att ha ett nät med halm att pilla lite i (om nu hästen knappt äter halmen)är ju ingen dum idé. Men trots att du har ont om tid så är nog det allra bästa sättet att banta hästen, massor med varierad och väl planerad motion. Att långa skritturer skulle vara uttråkande för hästen - knappast, uttråkande för dig isf. Det finns bevis från studier hur långa skritturer påverkar hästens psyke positivt. Det är dessutom det bästa sättet att bränna fett.

Men visst, gör som du vill...fattar inte varför man startar en så här tråd om man ändå ignorerar eller förkastar goda råd och ren fakta..

Nej, vad jag menade var att det var bara samma tankar som jag själv tänkt ;) Det var bara en väldigt klumpig formulering, jag såg det nu i efterhand.
Att hästen blir uttråkad av långa skrittrundor stämmer på min häst. Jag tycker det är mysigt, men han hamnar i sin egna lilla värld om han inte får något att tänka på emellanåt. Alla hästar är olika, glöm aldrig det.
Jag mår ju nästan dåligt av att han får så lite mat som han får! Tycker det känns elakt att stänga in honom om nätterna och veta att han inte har något att göra..

Nej, vad jag menade var att det var bara samma tankar som jag själv tänkt ;) Det var bara en väldigt klumpig formulering, jag såg det nu i efterhand.
Att hästen blir uttråkad av långa skrittrundor stämmer på min häst. Jag tycker det är mysigt, men han hamnar i sin egna lilla värld om han inte får något att tänka på emellanåt. Alla hästar är olika, glöm aldrig det.
Jag mår ju nästan dåligt av att han får så lite mat som han får! Tycker det känns elakt att stänga in honom om nätterna och veta att han inte har något att göra..

Det är okej.. ;)

Tycker att det låter lite konstigt att han skulle bli så uttråkad av långa skritturer. Att han hamnar i sin egen lilla värld behöver ju inte vara nåt negativt, utan ett sätt att koppla av, men jag antar att du väl känner hästen bäst.

Varför inte testa Inte_Ungs förslag att ge hästen mer halm och lusern och mindre hö? Det kan ju vara värt att testa iaf.

Av egen erfarenhet med tjocka hästar så tycker jag att det dels är viktigt att se över foderstaten, så lite kraftfoder som möjligt, och mkt varierande motion. Jag gjorde ett schema som jag tvingade mig själv att föja, så att jag verkligen skulle se till att det blev varierat. Rena konditionsövningar uppfattade inte jag som om det gjorde mkt åt hullet, bara flåset.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 722
Senast: whyme
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar