Fet och lat

Sv: Fet och lat

Mitt lusern innehåller 7,1MJ och jag räknar att halmen ger 3MJ.
13,1MJ
Mitt hö innehåller 7,7MJ
23,1MJ
Skillnad 10MJ.
Inte konstigt att det fungerade för mig!

Nä, det är ju inte så konstigt. Har man väldigt energifattig halm och lusern, så fungerar det säkerligen jättebra.

Jag har lyckats med att banta en halt häst med denna metod.
Det är ju svårt att banta ett fläskberg som skall stå i sjukhage.
Hästen blev begränsat arbetsför av bantningen.
Och då så kunde vi motionera den så att det gick ännu lättare att rehabilitera.

(Fläkskada i bogen så att den inte kunde bära vikt. Övervikt var då förödande. Motionen i början bestod av körning för att slippa bära vikt.)

Senast ändrad:

Jag har lyckats med att banta en halt häst med denna metod.
Det är ju svårt att banta ett fläskberg som skall stå i sjukhage.

Ja, det är ju inte det lättaste. Med din metod så är det ju med dina fodermedel ganska många MJ som försvinner, men ingen grovfodermängd som minskas. Det bästa i grovfoderväg för feta hästar är ju energifattigt grovfoder, men drar man bara in på energimängden och inte motionerar hästen på ett bra sätt, så blir den ju oftast inte tillfredsställande musklad, utan ser lätt lite småtjock ut ändå.

type error, enzymer produceras kontinuerligt i tunntarmen, tillsammans med galla. Hur som helst så produceras dom kontinuerligt, vare sej hästen äter eller inte. Äter den då för lite eller för oregelbundet kan detta leda till tarmrubbningar.

Och det tar längre tid att äta ett kilo hö än lusern, oavsett om det är i uppblött pelletsform eller inte. Jag skulle isf rekomendera den hackade, för att inte en del av grovfoderintaget blir flytande och tarmarna heller inte får jobba.

Menar du att man ska göra så med allt hö (säg att den ska ha minst fem) då menar du att hästen ska bara ha knappt 4 kg halm och knappt 2 kg lusern? En häst som uppskattningsvis väger 500 kg?

Men hon har ju redan förklarar att hon bara skulle byta ut tre kilo av höet mot halm+lusern och behålla tre kilo av höet = 6 kilo grovfoder!

Kolla här --->
Men snälla läser du inte vad jag skrivit.

1kg lusern och 2kg halm = 3kg grovfoder.
3kg hö = 3 kg grovfoder.

Jag uppfattade det som en jämförelse, att tre kilo hö är lika mkt som 1 kg lusern+2 kg halm, att båda är grovfoder, med tanke på att hon sen undrade om jag visste att lusern var grovfoder.

var på en föreläsning och enligt kunnigt folk så skall hästar ha MINST 1.5 kg ts per 100 kg häst, gör matten själva...

Nej, det är 1 kg Ts/100 kg, dvs 1,2 kg hö och ca 1,5 kg hösilage.

detta är underhållsgivan, dvs inget arbete, bara hagvistelse.

Man måste skilja på foder som energi för att hästen ska orka med att jobba etc, och mängden grovfoder de måste ha för att inte ha sönder magen.

Alltså, rekommendationen på 1 kg ts/100 kg är för att MAGEN SKA JOBBA. Det säger inget om det är underhållsgiva eller elitidrottsgiva. Därmed gör det inte heller något om hästen så inte skulle få ett strå hö utan bara halm och/eller lucern. För MAGENS skull alltså. Däremot har den ju andra behov, näringsbehov, som måste uppfyllas för att den ska orka med och lägga hull etc (energi, protein, mineraler, u name it). Därför är det sällan smart att ge bara halm.
Men, om man nu har en lättfödd häst, och ett starkt hö, så är det ju bara bra att ersätta delar av grovfodret mot annat grovfoder. Jag tycker Inte_ung:s lösning är strålande. Hästen får i sig sina näringsämnen, man håller energin på ett minimum för att den ska kunna förlora vikt, och magen kommer inte må dåligt eftersom den får jobba med grovfoder iom halmen.

KL

eftersom hästen verkar trött så kanske man bör ta reda på VARFÖR den är trött innan man ändrar för mycket.
prover på hästens ämnesomsättning kan vara bra att kolla upp eftersom den verkar seg och trött och svår att få ner i vikt.

Ja och.
1kg lusern har dessutom högre ts än vanligt torrhö.
Lusern 90% mot normalhö 84%.
Och halm 85%.
Det blir t.o.m 80g mera ts med min lusern-halm blandning.

Man kan byta ut hela grovfodergivan mot halm och lusernpellets.
Det går om man inte har något hö.

"Alltså, rekommendationen på 1 kg ts/100 kg är för att MAGEN SKA JOBBA. Det säger inget om det är underhållsgiva eller elitidrottsgiva."

Jo, det kallas underhållsgiva, för det klarar sej i snitt en häst som inte utför något arbete på. Om hästen motioneras regelbundet och inte är extremt lättfödd behöver den oftast mer hö.
Det fick jag lära mej på foderläran när jag tog hästskötarexamen, av en lärare som heter Görel "Naffe" Adelborg, examinerad från Strömsholm som auktoriserad ridlärare och ridledarutbildare. Hon har förutom att driva ridskola även arbetat som beridare i Tyskland och arbetat med uppfödning vilket borgade för utbildningens kvalitet.

Ärligt, jag tror inte att du har fattat Naffe korrekt där.
Hon vet då vad hon håller på med, men det verkar inte du veta.
Och jo, jag känner Naffe.
Och vill då inte att någon tror att hon tycker som du.

Vi tar det igen.
Hästen behöver en minimigiva av ts som kommer från grovfoder.
Till grovfoder räknas hö, ensilage, halm och lusern.
Alltså kan man ta och sätta ihop en tillräcklig mängd ts från dessa i en blandning efter tycke, smak, tillgång och behov.
Till viss del kan även andra långa fibrer också räknas, betfibrer är t.ex. också bra.
Men vi lämnar det utanför just nu, för det blir nog för komplicerat.

Sedan så har vi hästens underhållsbehov.
Det är behovet av näring som hästen har i vila och icke dräktig.

Sedan att man lämpligtvis räknar foderstater med underhållsbehovet av energi täckt av grovfodret är en bra regel att följa.

En fet häst skall ha väldigt litet MJ(energi) men samma mängd protein ändå.
Och behöver såleldes ett foder som ger en hög kvot på protein.
Väldigt litet MJ.
Och tillräckligt mycket fibrer för magen.

Att det är färdigtuggat som i fallet lusern, spelar ingen större roll.
Eftersom halm är så trist att äta att det tar en jättelång tid att få i sig.

Alltså, det hade inget med att byta ut hö mot annat grovfoder som hade något med vad jag lärt mej av Naffe, utan att den uträknade mängd ts en häst minst skall ha, dvs utan motion, kallas underhållsbehov, det har jag däremot lärt mej. Sen om mängden ts kommer från halm eller lusern eller hö hade inget med henne att göra, utan att det finns något som kallas underhållsgiva.

Utdrag från läroboken jag fick när jag gick individuell ryttarfärdighet och hästutbildning:
" Behovet av protein via foderstaten är störst då kroppsvävnaden skall byggas upp- t.ex. hos en växande unghäst. För att "underhålla och reparera" färdigbildad vävnad hos en vuxen häst räcker det med ett tämligen litet proteintillskott och det kan oftast tillgodoses genom grovfoder."
Därför brukar man kalla det en häst uträknat från analyserat hö (eller annat grovfoder) klarar sej på för underhållsgiva. Sen om det är ett korrekt fackspråk eller ej, det vet jag inte, men alla jag pratat med vet genast (och ja, vi menar samma) vad man pratar om när det nämns underhållsgiva.

Grejjen är att du blandar ihop saker och ting.

Underhållsbehov/underhållsgiva = den mängd protein och energi som en häst i vila och inte dräktig behöver.
Mäts i MJ och smbrp (smältbart råprotein).

Torr Substans = den del av fodret som inte är vatten.
Mäts i ts%.

Exempel:
Hö 84% ts = 16% av höet är vatten resten är olika andra ämnen.
Halm 85% ts = 15% av halmen är vatten resten är olika andra ämnen.
Lusern 90% ts = 10% av lusernet är vatten resten är olika andra ämnen.

En häst behöver en viss mängd ts från grovfoder och en viss mängd MJ och smbpr.
Och det behöver inte alls komma bara från grovfodret alltihop.
Det är naturligtvis bäst - men inte alls nödvändigt.

I fallet i tråden så behöver man dra ner på energin, d.s.v. MJ.
Och det utan att ta bort någon ts från grovfoder.
Man har alltså ett lägre underhållsbehov eftersom hästen är fet och kan leva på egen lagrad energi.

Alltså, det hade inget med att byta ut hö mot annat grovfoder som hade något med vad jag lärt mej av Naffe, utan att den uträknade mängd ts en häst minst skall ha, dvs utan motion, kallas underhållsbehov, det har jag däremot lärt mej. Sen om mängden ts kommer från halm eller lusern eller hö hade inget med henne att göra, utan att det finns något som kallas underhållsgiva.

Underhållsbehov är ju inte mat i kilo, utan mat i energi, proteiner etc. Om du bara tänker näring i siffror skulle du kunna ge dem bara kraftfoder. Tyvärr klarar inte hästens mage det, både för att det är lite 'felförpackat' och för att magen måste jobba hela tiden för att den inte ska må dåligt. Därav minimigivan av ts. Om jag har världens sämsta hö med 1 MJ energi/kilo så räcker det ju inte att ge hästen 6 kilo ts (om den väger 600 kg) för den får inte tillräckligt med energi. Den blir mager och eländig. På samma sätt blir det ett problem om mitt hö innehåller 20 MJ/kg för då får ju stackarn i sig alldeles för MYCKET energi och blir fet. Därför tar jag en höanalys och RÄKNAR hur mycket energi som behövs, och när jag löst det problemet måste jag OCKSÅ tänka på att magen ska jobba länge. Därav kan jag byta ut en massa hö mot halm eller lusern eller något. Så det är två olika problem liksom - förstår du hur jag tänker?
Oftast så räcker höt långt, min ena tant ger jag 10 kg hö och det täcker nästan alla hennes behov, så jag duttar bara i lite mineraler och lite gottis ovanpå det, även fast hon jobbar. Min nordis som är alldeles för lättfödd och har fångtendenser ger jag bara 6 kg hö - men hon får lusern och halm också. Så hon får energin och näringen tillfredställd, men OCKSÅ hennes tuggbehov och magens behov av att arbeta. Och hon jobbar en hel del, men är ändå fet fortfarande :D

Allt beror på vad höt innehåller.

" Behovet av protein via foderstaten är störst då kroppsvävnaden skall byggas upp- t.ex. hos en växande unghäst. För att "underhålla och reparera" färdigbildad vävnad hos en vuxen häst räcker det med ett tämligen litet proteintillskott och det kan oftast tillgodoses genom grovfoder."

Därför brukar man kalla det en häst uträknat från analyserat hö (eller annat grovfoder) klarar sej på för underhållsgiva. Sen om det är ett korrekt fackspråk eller ej, det vet jag inte, men alla jag pratat med vet genast (och ja, vi menar samma) vad man pratar om när det nämns underhållsgiva.

Precis rätt - OFTAST täcker höt behovet (av energi och protein) bra. Men om höt är för bra, så att allt täcks med bara 4 kg, så måste vi lägga till lite extra 'tomt tuggande'. Kanske byta ut hö mot halm. Är hästen redan fet vill vi att h*n ska få lite mindre energi. Men proteinbehovet måste fortfarande vara uppfyllt. Det står ju inte "energi och proteinbehovet är uppfyllt om hästen får 1 kg ts per 100 kg". Och ett analyserat hö betyder inte 'ett hö med toppvärden', bara att vi vet dess brister.
Så citatet ovan säger jag absolut inte emot!

var på en föreläsning och enligt kunnigt folk så skall hästar ha MINST 1.5 kg ts per 100 kg häst, gör matten själva...

Vad ville du säga med det här? Har någon påstått att hästen inte ska ha det? Vad tycker du att den ska ha? Vad menar du med ts - allt grovfoder eller bara höt? För det är väl det diskussionen gäller, alla är väl överens om att den ska ha rätt mängd ts?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 722
Senast: whyme
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar