Fet och lat

Sv: Fet och lat

Ja, gräset växer lite här fortfarande. Jag har dragit ner 0,5 kg på höet, i och med att det är sådant mildväder. Kommer ev gå ner ännu mer.
Han väger antagligen runt 500 kg, och det är ca 100 för mycket..

Vårt hö är analyserat, dåliga värden. Jag har räknat lite på det själv, och jag tror jag löser mängden grovfoder på egen hand. Det verkar vara enklast, så behöver ingen bli upprörd.
Jag kallar motionen jag ger hästen för lätt, även om andra i stallet säger jag rider mycket. Vi har börjat träna för ev trailtävling nästa år, så det är inte bara ut och skritta. Kondisen är det inget fel på, inte muskelna heller. Han har inte varit ledig över sommaren eller något sådant.

Jag skulle nog ta bort den fria givan av halm i hagen under dagarna i stället för att minska på hö. I och med att du har analys på höt så kan du beräkna hur mycket hästen skall ha med endast hö som grovfoder.
Då kommer du inte under minimigivan.

Så länge hästen har gräs i hagen att beta av skulle jag nog inte ge så mycket i hagen överhuvudtaget. En tuss på morgonen då de är hungriga efter natten. Sen när gräset är borta skulle jag sakta öka på en grovfodergiva i hagen under dagen som är anpassad för just den hästen.

Ett par eller tre dagar i veckan skulle jag se till att ha tid till att skritta hästen länge... minst två timmar.... gärna i terrängen. Skritt är överlägset bästa gångarten att minska omfånget på hästen. Dessutom är det minst risk för överbelastningskador på grund av övervikten.

Ha tålamod... Det tar lite tid innan resultat syns... och precis som hos oss så är snabb viktminskning inte nyttigt.

Halmen hänger i ett hönät inne i boxen om nätterna, och som jag sagt tidigare så äter han knappt den. Vad de får för mat i hagen kan inte jag göra något åt, de är två feta fjordingar i den hagen men ägaren till den andra tycker itne alls att hennes häst är fet så hon ger två kg/dag och häst ute i hagen. Och i den andra hagen går det fullblod så där kan jag inte släppa min (han är inte ens välkommen av de andra hästägarna där). Så dela dem blir svårt.. Dessutom tycker jag inte att hästar ska gå ensamma.

Se till att ha tid är inte det lättaste när man går sista året på gymnasiet och det blir kolsvart klockan fem. Jag är knappt hemma från skolan vid den tiden. Även om jag tar på reflexer kan jag inte rida ut då, dels för mörkret dels för tiden. Okej att han behöver röra på sig men jag tror långa skrittsträckor skulle förstöra mer än hjälpa till, han skulle bli så grymt uttråkad!

Jag ersätter lite av höet med halm, för halmen ger mest en mättnadskänsla och är ett tidsfördriv om nätterna.
Jag löser det, ingen verkade ändå ha några speciella tips.

När jag bantade min ponny så fick han 4-5 g hö (liten b-ponny) och lite hippo alfa och motion. Foderstaten var uträknad efter hans förväntade normalvikt och han gick ner rätt rejält i vikt. Men man måste tänka på att viktnedgång är ett långsiktigt projekt.

Jag ersätter lite av höet med halm, för halmen ger mest en mättnadskänsla och är ett tidsfördriv om nätterna.
Jag löser det, ingen verkade ändå ha några speciella tips.

Vad var det egentligen för tips du var ute efter då? Nån mirakelkur för bantning av feta hästar? Eller att nån skulle ge ett tips om att dra ner grovfodergivan till nästan obefintlig?

Om nu hästen väger ca 400 kg, så är ju 5 kg hö helt ok, mindre bör du ju inte ge. Att ha ett nät med halm att pilla lite i (om nu hästen knappt äter halmen)är ju ingen dum idé. Men trots att du har ont om tid så är nog det allra bästa sättet att banta hästen, massor med varierad och väl planerad motion. Att långa skritturer skulle vara uttråkande för hästen - knappast, uttråkande för dig isf. Det finns bevis från studier hur långa skritturer påverkar hästens psyke positivt. Det är dessutom det bästa sättet att bränna fett.

Men visst, gör som du vill...fattar inte varför man startar en så här tråd om man ändå ignorerar eller förkastar goda råd och ren fakta..

Instämmer! :bow: Vill man inte ha hjälp, fråga inte efter den då! :angel:

Om han går ute så mkt som tolv timmar tycker inte jag att halm skulle behövas alls!!!
Ta bort halmen till att börja med, rid ut mycket i kuperad terräng och skritta lååångga turer, det stärker hans leder- om han är överviktig och du rider för mkt är risken att hans leder tar stryk istället....

Eftersom han har fri tillgång på halm, så kan du byta ut 3kg hö mot 1kg lusern.
Det borde ordna saken.

ta bort halmen! min nordis vart kanonfet när hon hade halm i boxen,hon åt en hel del,och magen svällde upp ganska rejält....:crazy:

Vad var det egentligen för tips du var ute efter då? Nån mirakelkur för bantning av feta hästar?
Men det finns ju mirakelkurer.
Man kan byta ut 3kg hö mot 1kg lusern och 2kg halm och voila så har man trollat bort 8MJ utan att dra in på grovfoder.

Eller att nån skulle ge ett tips om att dra ner grovfodergivan till nästan obefintlig?

Om nu hästen väger ca 400 kg, så är ju 5 kg hö helt ok, mindre bör du ju inte ge. ..

Halm räknas också.
Så länge som det finns fri tillgång på halm av god hygienisk kvalitet så är detta inte ett problem.

"Men det finns ju mirakelkurer.
Man kan byta ut 3kg hö mot 1kg lusern och 2kg halm och voila så har man trollat bort 8MJ utan att dra in på grovfoder."

Hur kommer den hästen må då? Den kommer få tarmrubbning av allt överskott av enzymer när den inte får äta så mycket kvantitet mat som den minst ska ha!!!

Men snälla läser du inte vad jag skrivit.

1kg lusern och 2kg halm = 3kg grovfoder.
3kg hö = 3 kg grovfoder.

Den hästen kommer att må jättebra och ännu bättre då den går ner i vikt.

Aha, du kanske inte vet att lusern är ett grovfoder.
Det är ett sorts klöverhalm som man hackat och torkat.
Fröerna säljs under namnet Alfalfa och det gör man böngroddar av, alfalfa-groddar.

Jag vet mkt väl vad lusern är för något, och jag vet också att det går mycket snabbare att äta upp ett kilo lusern än ett kilo hö. Och det är det som är grejjen, hästar ska äta så mycket och kontinuerligt som möjligt. Och ju snabbare det går för hästen att få i sej sitt grovfoder desto sämre är det. Därför hästar producerar kontinuerligt enzymer i munnen för att underlätta matsmältningen redan innan maten når magsäcken, för att hästens matsmältningssystem är gjort efter att hästar ska äta i princip dygnet runt, så det är en hjälp på traven. Och om hästen får väldigt långt mellan måltiderna, som det blir om den ska få lusern istället, så blir det en överproduktion av enzymer i hästens tarmkanal, vilket slår ut dom microorganismer som lever där och ser till att tarmarna mår bra.

Men det finns ju mirakelkurer.
Man kan byta ut 3kg hö mot 1kg lusern och 2kg halm och voila så har man trollat bort 8MJ utan att dra in på grovfoder.

Halm räknas också.
Så länge som det finns fri tillgång på halm av god hygienisk kvalitet så är detta inte ett problem.

Mirakelkur och mirakelkur..det beror sig helt på höets värden också. 1 kg lusern + 2 kg halm får jag till drygt 18 MJ. Skulle höet innehålla 7 MJ/kg foder så gör det 3 MJ, vilket inte är nån nämnvärd skillnad. Sen beror det ju helt på proteinvärdena i grovfodret också. Men visst din, "mirakelkur" är inte alls att förkasta om nu höet har mer normalt energivärde och bra proteinvärde.

Mitt lusern innehåller 7,1MJ och jag räknar att halmen ger 3MJ.
13,1MJ
Mitt hö innehåller 7,7MJ
23,1MJ
Skillnad 10MJ.
Inte konstigt att det fungerade för mig!

Jag vet mkt väl vad lusern är för något, och jag vet också att det går mycket snabbare att äta upp ett kilo lusern än ett kilo hö.
Inte alls.
Om man blöter 1kg lusernpellets med 2l vatten så sväller det till väldiga proportioner och tar ganska lång tid att äta faktiskt.
Annars så kan man ju ge lusern hack, så har de då att göra.
Det tillsammans med 2 kg halm brukar ta längre tid att äta.
Halm är ju inte så gott så det sparar man gärna litet på.

Därför hästar producerar kontinuerligt enzymer i munnen .
Nej just hästar producerar inga enzymer i munnen.
Till skillnad från oss människor då.

Vad jag har förstått så är hästens saliv bara en "uppblötare".
Så att ge blöt mat till hästar skall tydligen fungera i stället för salivavsöndring.

Men vad skulle finnas förutom amylas annars då?
Är det inte bara amylas som finns i saliv?

Jag vet inte, det var jättelängesen jag läste om det där så du har säkert rätt!

Kanske någon som kan lite mer om det här som kan svara?

Googlade lite på det nu och enligt agria har du helt rätt!

Om jag vore du skulle jag ge 1-1.2kg hö/100kg häst och ha kvar halmen (precis osm du ger honom nu) Men jag skulle öka på träningen ordentligt en period. Om du har möjlighet så låt honom träna två gånger/dag i någon månad. Då kan du rida/köra en gång och promenera/longera/tömköra en gång och när du rider/kör så ska han verkligen jobba. Du behöver inte arbeta länge, utan det viktigaste är att det är intesnivt.

När jag bantade min totta i våras gick hon i skrittmaskinen/leddes i 40 min/dag och så tränades hon 5 gånger i veckan (1 dressyrträning, 1 dressyrtrimmning, 1 hoppträning, 1 tömkörning, 1 uteritt) Hon blev hur fin som helst!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 722
Senast: whyme
·
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar