Fester hos grannar

Det verkar vara rätt sällan som grannarna har fest så att det hörs. Däremot ligger det några rätt studentinriktade krogar på vår gata och deras gäster står ute på gatan och röker och pratar. Det kan höras en hel del, flera kvällar i veckan, men jag tänker att det är så det är att bo centralt i stan, helt enkelt. Står man inte ut med det, finns det ju gott om betydligt lugnare ytterområden.

Grannarna rakt nedanför, har sin uteplats nedanför mitt sovrumsfönster. Jag skulle helt klart föredra om de inte satt ute sent på kvällarna och rökte på, fullt så ofta som de gör. Det är ju inte alls nyttigt för dem.

Jag har nog ganska högt i tak, störs inte alls av glada människor.
Generellt tycker jag väl att väljer man att bo i lägenhet i stan som vi gör så får man liksom ta att det låter av både människor och trafik.
Men runt 01-02 vill jag nog att det ska bli tyst och efterfester slipper jag helst.

Däremot så var jag inte så imponerad av vår gamla granne som missbrukade rejält och ställde till med otrevliga fester där det kunde bli bråkigt och det kunde komma dörrar utflygandes eller så kunde de ställa sig och hoppa i golvet så man trodde taket skulle rasa in osv.
Tur i oturen så var de välkända av polisen då grannen tillhör ett mindre trevligt mc gäng så polisen var alltid här på 2 röda när vi ringde och till slut lyckades han vräkas så nu slipper vi honom :D

Under mina 4,5 år i det här huset (med 12 lägenheter) har det varit fest 1 gång vad jag vet. Och då var det mycket städat och lugnt. Nu har jag mestadels jobbat kvällar, så visst kan det ha hänt medan jag jobbade, men mig veterligen har ingen stört. Bästa grannarna :love:

Jag störs inte av fest, så länge folk inte skriker och härjar men just hög musik och sådär tycker jag är helt okej på helgerna. Det är väl fest nästan var helg i vårt hus, men med varierande storlek. Bor i ett hus som det innan var ett flertal pensionärer i, men de börjar bli utbytta nu av naturliga skäl. De senaste nyinflyttade är unga killar.

Intressant mer era svar, de flesta av er verkar inte störas nämnvärt att fest och framförallt verkar det inte förekomma fester särskilt ofta i era hus. Skönt! Inte mitt heller, förrän min granne ovanför flyttade in för ett år sedan :)

Frågade mycket för att veta ungefär hur jag ska förhålla mig till henne, som sedan terminsstarten i skolan har haft förfester el fester varje helg, ibland enstaka vardagar. Både jag och sambon bar pratat med henne (i våras främst, men nämnt det nu också), och det verkar gå in genom ena örat och ut genom andra. Känner mig lite hjälplös nu, känns så stort att ta upp något sånt här med hyresvärden? Vilket alltså får mig att tveka litegrann på om det ens är "legitimt"

Just nu vaknade jag tex för 1,5 timme sen av hennes efterfest. Jag är så trött på att inte bara kunna ha en lugn hemmakväll efter jobbet eller kunna sova i min egna lägenhet :(

Jag är ganska lättstörd så jag hade blivit tokig om det var fest i angränsande lägenheter stup i kvarten. En gång i månaden kan väl vara okej, INTE varje vecka!

Våra närmsta grannar festar som tur är inte. Dock har han som bor våningen under en väldigt kraftig subwoofer kopplad till teven så ibland när han ser på film mullrar det som på ett stridsfält uppe hos oss. Som tur är är han inte hemma så mycket.

Frågade mycket för att veta ungefär hur jag ska förhålla mig till henne, som sedan terminsstarten i skolan har haft förfester el fester varje helg, ibland enstaka vardagar. Både jag och sambon bar pratat med henne (i våras främst, men nämnt det nu också), och det verkar gå in genom ena örat och ut genom andra. Känner mig lite hjälplös nu, känns så stort att ta upp något sånt här med hyresvärden? Vilket alltså får mig att tveka litegrann på om det ens är "legitimt"

Just nu vaknade jag tex för 1,5 timme sen av hennes efterfest. Jag är så trött på att inte bara kunna ha en lugn hemmakväll efter jobbet eller kunna sova i min egna lägenhet :(

Jag tycker absolut att du kan prata med din hyresvärd. Du har uppenbarligen försökt ge grannen en chans genom att prata med henne själv, men om hon inte kan förstå att hon stör och visa lite hänsyn därefter, hade jag inte skämts ett dugg om jag tog det vidare till hyresvärden. Det är inte ok att inte kunna sova och känna sig störd i sitt eget hem så ofta som flera kvällar i veckan.

Jag ringde själv min hyresvärd i går efter en fest i fredags som slutade med att polisen kom. Jag har två gånger tidigare varit nere och pratat med grannen och kan väl själv känna att jag ibland är lite väl lättstörd (vilket ju inte är grannens problem så just när det gäller mindre störningar försöker jag mest resonera med mig själv, så jag kan absolut förstå din känsla angående att kontakta värden; i går var första gången jag själv gjorde det i ett sånt här ärende) men det här var liksom droppen. Fan jag (m.fl.!) bor också här, liksom.

Så ring värden, säger jag!

Jag tycker absolut att du kan prata med din hyresvärd. Du har uppenbarligen försökt ge grannen en chans genom att prata med henne själv, men om hon inte kan förstå att hon stör och visa lite hänsyn därefter, hade jag inte skämts ett dugg om jag tog det vidare till hyresvärden. Det är inte ok att inte kunna sova och känna sig störd i sitt eget hem så ofta som flera kvällar i veckan.

Jag ringde själv min hyresvärd i går efter en fest i fredags som slutade med att polisen kom. Jag har två gånger tidigare varit nere och pratat med grannen och kan väl själv känna att jag ibland är lite väl lättstörd (vilket ju inte är grannens problem så just när det gäller mindre störningar försöker jag mest resonera med mig själv, så jag kan absolut förstå din känsla angående att kontakta värden; i går var första gången jag själv gjorde det i ett sånt här ärende) men det här var liksom droppen. Fan jag (m.fl.!) bor också här, liksom.

Så ring värden, säger jag!

Tack för pepp! Du har ju så sant i det du säger; jag bor ju också här, jag betalar hyra, det här är ett mitt hem och det stället där jag kan återhämta mig efter tuffa veckor och dagar med studier och jobb. Hon bor ju också här, och har rätt till sitt boende, men kanske inte på ett sätt som inskränker så pass mycket på mitt hem...

Jag är också lättstörd så det är precis därför känslan av osäkerhet uppstår, precis som du nämner. Men tack, jag ska prata med henne ordentligt och tydligt (! tidigare har jag hållt en väldigt god och trevlig ton, tänker att jag ska sätta ner foten mer ordentligt) en gång till, sedan tar jag upp det direkt med hyresvärden.

Bor väldigt lyhört, man hör när någon granne går på toaletten t.ex.

Grannen på andra sidan väggen men i porten bredvid kan ha förfester någon gång i månaden på helgen men det är inget jag direkt störs av om jag inte är gräsligt trött och/eller sjuk och inte vill något annat än att få sova men då är grannen snett under mig i samma port flera snäpp värre. Fylltratten, som jag har som smeknamn på honom, spelar VARJE helg samma j-vla Magnus Uggla låt om och om och om igen från kanske 19-20 tiden på kvällen till 1-2 på natten HÖGT. Även om jag har innerdörren stängd och tv:n på så hör jag likt förbannat hans musik, förutom musiken så går han även och pratar för sig själv lika högt som han spelar musiken i stort sett åtminstone.

Jag är evigt tacksam att det bara är på helgerna han super till och gör det här men det går mig på nerverna och jag kan knappt vänta tills jag får flytta, om det bara kunde komma ut en ledig lägenhet i området jag vill flytta till någon gång *suck*

Visst kan jag klaga hos hyresvärden men jag orkar inte lägga energi på det och sen har jag gnällt så mycket till dom gällande andra saker och när jag ändå ska flytta förr eller senare så kan det få bli nästa hyresvärds huvudvärk i stället.

Ni som bor i flerbostadshus, hur ofta har era grannar fester? Vad tycker ni är rimligt att man "får stå ut med" som boende i lägenhet, och när går det över gränsen tycker ni? Störs ni övrr huvud taget när era grannar har fest? Spelar det någon roll för er om vilken tid grannen avrundar festen, eller är det viktigaste under hur lång tid det pågår? Osv osv.

Jag har märkt att folk brukar ha väldigt olika uppfattningar om sånt här, intressant att se hur merparten av er tänker! :)

Bara varit med om någon enstaka fredag eller lördag någon gång då och då.

Jag tycker det är rimligt att stå ut med oljud någon gång faktiskt från en fest. Brukar tänka att jag kan unna mina grannar det..nästa gång kan det vara jag som vill ha fest utan att behöva smyga, viska eller inte våga ha musik.
Hittills har jag bara "lyssnat" på rätt civiliserade fester. Ljudet från lägenheten med fest i brukar inte vara värst..oljud brukar det bli om gästerna springer in och ut eller gallskriker.

Ofta pågår det till ca 24 och efter det tycker jag att det brukar bli betydligt lägre ljudnivå. Vi har inte så lyhört och grannarna har väl hållit på till 05 någon gång och jag har inte brytt mig ett dugg. Har det varit lite för mycket har jag kört hörselproppar i öronen och somnat om..smått fnissandes för mig själv över kass musikstil eller vad grannarna pratar om på balkongen tex.

För egen del tycker jag att hur ofta det sker är en mer fråga än hur länge och ev då hur grannarna är när de har festen.

Värre ljud tycker jag brukar vara barn faktiskt..som skriker, hoppar i golv, slänger igen dörrar, lever om i trapphuset och det sker alla dagar i veckan. Och det brukar vara riktigt tabu att klaga över sånt..

I överlag i hyreslägenhetshus får man nog vara rätt tolerant mot olika människors livsstil, inom en viss gräns såklart. Tex för egen del som jobbar mycket natt blir jag ju också störd över ljud som sker på dagen, men jag kan inte kräva omvärldens absoluta tystnad.

I vårt hus tror jag vi är väldigt toleranta mot varandra. Har några kompisar vars grannar är helt sanslösa..Jag tror att de stör sig mer på att de får besök än att det vankas ev fest då de kan banka på dörren mitt under en middag och vråla "nu får ni dämpa er!!" till vanlig samtalston under en middag??..för att timman efteråt ha världens fylleslag själva på altanen skrikandes och gormandes.. :cautious:
Det händer varje gång oavsett vad man i så fall gör..konstig typ.

Senast ändrad:
I min port brukar nån ha halloweenfest så det är typ en fest per år. Det är rätt stort hus, 7 våningar och 4 portar. Känns som om jag haft tur. :up:

Så jag tycker att fest får ske då och då inom rimliga ljudnivåer. Någon gång sådär får man stå ut med att det är lite livat men inte för ofta för då blir det störande.

Låter det för mycket pga stök är det aldrig ok ..man får i första skedet dock tycker jag säga till grannen om att man störs. Att ringa störningsjour utan att de får en chans att dämpa sig tycker jag är riktigt fräckt det också.

Att sätta lappar i trapphuset eller dela ut lappar till grannar om att man tänker ha fest är ju också väldigt omtänksamt.
För övrigt tycker jag detsamma borde gälla hyresvärdar..ibland blir jag nåt så fruktansvärt störd av att man påbörjar projekt rensa sly eller kapa häck utanför sovrumsfönstret kl 07.00 på morgonen och har jobbat natt..Sådant kan väl vänta till mitt på dagen eller att man meddelar? Så ibland är inte grannar de mest störande

@Dandylinn Så intressant att störningar är så himla individuellt :) Har även en barnfamilj ovanför mig och barnen som lever runt precis som du skriver, men jag störs inte alls av det. Det är ju vardagligt "liv", barns sätt att leva, de måste ju få vara barn på något sätt. Men när jag flyttade hit och aldrig haft En barnfamilj ovanför tidigare sån var det en liten omställningsperiod. Fester flera gånger i veckan däremot, det får igång mig ;) Det vet jag inte om jag tycker att man måste ha hemma flera dagar i veckan, det finns uteställen där man kan festa om man vill göra det så ofta. Men barn måste ju få bo någonstans. Typ så. Men jag förstår att du stör dig mer på barns ljud eftersom de låter på dagarna, när du är hemma och inte på fester, som låter när du är på jobbet och inte märker av det lika mycket :)

Jag tänker att lite störd får man nog räkna med att bli om man bor i lägenhet, vill man ha helt tyst får man nog köpa hus i skogen.
Som någon annan skrev så störs jag också mest av barn än av hög musik eller fester. Bodde förut i lägenhet i hus med flera barnfamiljer varav en hade tre barn som kunde gallskrika ibland en hel helg i sträck. Den familjen frågade ibland om jag hörde deras barn och så pratade vi om det men det var ju svårt. De tyckte själva att de störde och bad om ursäkt men vad ska de göra åt att de har barn som var sjuka och mådde dåligt och därför skrek?

Men kanske har det att göra med hur man är som person eller nåt? Jag har inte problem att höra hög musik, skratt eller fest men jag tycker det skär i öronen när man hör barn som skriker eller springer runt och stampar. Haha.. känns som man inte får skriva så..:o

Jag bor i ett studentområde och *knack knack ta i trä* det har faktiskt varit väldigt lugnt! Min granne har haft "fest" två gånger, och då har det mest stört när de varit ute och rökt (de står i princip 50 cm från mitt fönster) men det har inte varit värre än så.
Jag resonerar så att fredagskvällar och lördagskvällar får jag väll stå ut hyfsat med det, men blir det däremot dunka-dunka fram till tre på natten en tisdagskväll så är det kanske så att man går och knackar på. Problemet jag har är att jag kanske inte riktigt skulle våga gå och knacka på, men skulle det vara så att jag ringer en gång, och två andra grannar ringer två andra gånger kickas personen ut, och det vill jag absolut inte bidra till..!:crazy:

Det är 8 lägenheter i mitt hus och brutalt lyhört, det hörs när någon går i trappan våningen nedanför. Fester brukar inte förekomma så ofta, det har hänt någon gång men det har inte stört mig. Det som stör mig är min granne som verkar ha en fetisch för att smälla i sin ytterdörr, speciellt innan 7 på mornarna :rage:

Jag tänker att lite störd får man nog räkna med att bli om man bor i lägenhet, vill man ha helt tyst får man nog köpa hus i skogen.
Som någon annan skrev så störs jag också mest av barn än av hög musik eller fester. Bodde förut i lägenhet i hus med flera barnfamiljer varav en hade tre barn som kunde gallskrika ibland en hel helg i sträck. Den familjen frågade ibland om jag hörde deras barn och så pratade vi om det men det var ju svårt. De tyckte själva att de störde och bad om ursäkt men vad ska de göra åt att de har barn som var sjuka och mådde dåligt och därför skrek?

Men kanske har det att göra med hur man är som person eller nåt? Jag har inte problem att höra hög musik, skratt eller fest men jag tycker det skär i öronen när man hör barn som skriker eller springer runt och stampar. Haha.. känns som man inte får skriva så..:o

Klart man får skriva så, alla är ju olika i vilka ljud man stör sig på, som man tydligt märkt i tråden här :) Men som du säger så är ju vissa ljud svårare att klaga på, så man är ju lyckligt lottad om man inte störs av barn (som jag, men jag har aldrig heller upplevt ett skrikande barn under en hel dag, låter ju sådär). Överlag tycker jag ihållande och konstanta ljud är jobbigare än mer sporadiska spring, dunk och skrik som man vet är just relativt tillfälliga typ. Men det verkar ju som att folk i tråden varit med om väldigt ihållande och konstanta ljud från barnfamiljer också :)

Håller till viss del med dig om att man får tåla ljud om man bor i flerbostadshus, MEN att tåla ljud behöver inte handla om att behöva tåla rena störningar (alltså utöver vardagliga ljud som kommer från ett vardagligt liv) och inkräktningar på ens egna bostad. Jag tycker devisen "Tål du inte att bli störd - flytta ut" är lite skev, jag anser att "Måste du prompt störa - flytta ut!" är mer rätt ;) Jag tycker alltså snarare det är så att personer i flerbostadshus måste kunna anpassa sin ljudnivå just för att deras grannar också ska kunna bo där relativt drägligt. Vill man inte anpassa sin ljudnivå (tex fortsätta ha fest flera dagar i veckan, spela instrument hela nätterna i ända eller tvätta och leva loppan alla tider på dygnet) så är det dom som bör flytta från boendeformen. Men det är svårt att säga så också, alla har faktiskt inte ens möjlighet att välja utan är fast i lägenhet. Men jag tycker det är mer rätt att tänka så än att folk har rätten att få låta hur mycket de vill och att andra får finna sig i det.

Senast ändrad:
Om det är någon som är intresserad så talade jag med hyresvärden om min granne, för jag och min sambo tröttnade totalt när vi pratade med henne en fredag (och vi tyckte vi hade en bra dialog och hon verkade förstå) men sedan hade hon högljudd fest både på fredagskvällen och lördagskvällen. Igen.

Hyresvärden sa direkt att fler sagt att det varit mer "livat i huset om kvällar", blev lite förvånad för ingen annan bor under henne och jag trodde inte ljuden spred sig så mycket till andra lägenheter. De kanske hör lite från trapphus och så. Intressant att andra hade reagerat, men det är som sagt ett litet och väldigt tyst hus där ingen annan någonsin gör väsen ifrån sig, mest medelålders och lugna barnfamiljer. Hyresvärden blev i alla fall ganska upprörd, lägligt nog hade tydligen ytterlampan vid porten slagits sönder med en ölflaska på fredagen så han la ihop ett och ett och antog att det skedde i samband med hennes fest och det var han väl sådär glad över. Vet inte om han pratat med henne ännu men senaste veckan och i helgen var det tyst från henne, första gången sen terminsstart så vitt jag vet (är inte hemma vare helg). SÅ skönt att bara kunna koppla av hemma efter jobbet och se en film på kvällen utan att lyssna på dunkadunka, allsång och skrän! :)

Vi bor i ett lyhört trevåningshus och det är rätt lugnt, mest familjer och äldre par.
Men vi har däremot några grannar som älskar att borra i väggarna flera gånger i veckan, hur många hål i väggarna man behöver vet jag inte men dom kanske är tavelentusiaster?
Något som också är lite frustrerande ibland är att vi bor i lägenheten som är vägg i vägg med trappen som leder upp till vinden, och det finns några som ränner där väldigt ofta och gärna tidigt på mornarna. Självklart ska man få gå upp till sitt förråd när man vill, men att drämma upp vindsdörren så väggarna skakar och sen slänga runt med möbler klockan 07 på lördagsmornar tycker jag är lite onödigt..:wtf:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka