Ni som bor i flerbostadshus, hur ofta har era grannar fester? Vad tycker ni är rimligt att man "får stå ut med" som boende i lägenhet, och när går det över gränsen tycker ni? Störs ni övrr huvud taget när era grannar har fest? Spelar det någon roll för er om vilken tid grannen avrundar festen, eller är det viktigaste under hur lång tid det pågår? Osv osv.
Jag har märkt att folk brukar ha väldigt olika uppfattningar om sånt här, intressant att se hur merparten av er tänker!
Bara varit med om någon enstaka fredag eller lördag någon gång då och då.
Jag tycker det är rimligt att stå ut med oljud någon gång faktiskt från en fest. Brukar tänka att jag kan unna mina grannar det..nästa gång kan det vara jag som vill ha fest utan att behöva smyga, viska eller inte våga ha musik.
Hittills har jag bara "lyssnat" på rätt civiliserade fester. Ljudet från lägenheten med fest i brukar inte vara värst..oljud brukar det bli om gästerna springer in och ut eller gallskriker.
Ofta pågår det till ca 24 och efter det tycker jag att det brukar bli betydligt lägre ljudnivå. Vi har inte så lyhört och grannarna har väl hållit på till 05 någon gång och jag har inte brytt mig ett dugg. Har det varit lite för mycket har jag kört hörselproppar i öronen och somnat om..smått fnissandes för mig själv över kass musikstil eller vad grannarna pratar om på balkongen tex.
För egen del tycker jag att hur ofta det sker är en mer fråga än hur länge och ev då hur grannarna är när de har festen.
Värre ljud tycker jag brukar vara barn faktiskt..som skriker, hoppar i golv, slänger igen dörrar, lever om i trapphuset och det sker alla dagar i veckan. Och det brukar vara riktigt tabu att klaga över sånt..
I överlag i hyreslägenhetshus får man nog vara rätt tolerant mot olika människors livsstil, inom en viss gräns såklart. Tex för egen del som jobbar mycket natt blir jag ju också störd över ljud som sker på dagen, men jag kan inte kräva omvärldens absoluta tystnad.
I vårt hus tror jag vi är väldigt toleranta mot varandra. Har några kompisar vars grannar är helt sanslösa..Jag tror att de stör sig mer på att de får besök än att det vankas ev fest då de kan banka på dörren mitt under en middag och vråla "nu får ni dämpa er!!" till vanlig samtalston under en middag??..för att timman efteråt ha världens fylleslag själva på altanen skrikandes och gormandes..
Det händer varje gång oavsett vad man i så fall gör..konstig typ.