Gaia har blivit opererad för grus i dojan idag.
Jag märkte i fredags att Gaia rörde sig lite konstigt i skritt på vägen hem från skogen och började misstänka att hon hade fått problem med ryggen igen. Jag började genast banna mig för att jag inte hade tagit det lugnare under hennes skendräktighet med tanke på att ligament kring bäcken osv mjukas upp. På kvällen bler det dock klart att det inte var ryggen, då hade hon börjat halta rejält. Jag kände igenom henne i över en timme utan att hitta något.
På lördag morgon ligger jag och tittar på hennes tass och ser att en trampdyna har en mörk prick och att hon är lite röd och inflammerad. Jag började pilla på pricken och efter ett tag så lossnar en bit som visar sig vara en liten sten och under så var det ett litet hål in i trampdynan. Under helgen så svullnade tån upp rejält och i måndags gick vi till veterinären. Några röntgenplåtar konstaterade att det fanns två små saker i trampdynan, en ganska nära hålet och en högre upp. Så vi fick en tid till onsdagen - alltså idag - för att operera bort dem.
Allt gick bra. Veterinären lyckades få ut gruset med minimal påverkan på trampdynan. Det tråkiga är att vi missar ett LC- prov som vi är anmälda till på Strömsholm. Jag hade verkligen sett fram emot det då jag själv gick på Strömsholm i två år och har ridit mycket på Österängen där provet är. Dessutom har Gaia börjat komma i riktigt bra form. Men, men ... det är inte hela världen. Viktigare är att tassen hinner bli bra tills vi ska fjällvandra om två veckor.
Bakben eller bandyklubba?