Femte ländkotan

P

Pepa75

Någon mer än jag i detta långa land som har en häst som har eller har haft problem med att femte ländkotan hoppar snett ideligen??

Hästen är genomgådd av Equiterapeut regelbundet och fått massage. Så länge som detta görs regelbundet fungerar hon OK, men problemet återkommer hela tiden... :(

Någon som har lyckats lösa problemet med sin häst eller har någon bra idé om vad som kan vara det ursprungliga problemet som vi inte hittar??? :confused: :confused:

Alla tips och funderingar tages tacksamt emot!!!!

Sv: Femte ländkotan

Låter väldigt underligt att kotan hoppar snett, och nej, det är verkligen inte vanligt att det sker.

För övrigt att 5:e ländkotan skulle skapa problematik är generellt inte heller under avdelning vanligt, däremot L3 och T18-L1 är vanliga problemområden.

Nästa gång din Equiterapeut säger att kotan hoppat snett be h*n förklara var i utbildningen h*n lärt sig det.

OK???

Var sitter de du pratar om?

Den jag pratar om är den näst sista i länden, innan det blir en sådan där "grop" och du inte känner fler kotor....

Jag tror att du har missuppfattat det hela, det är ledband eller muskler runt kotan som hoppat fel.

Gör det att det känns som att kotan ligger åt höger - dvs sticker ut åt höger och så blir det in grop inåt på vänster???

Det tror jag säkert. En häst med en kota i felläge har ju i princip brutit ryggen... (motsvarande att kotan gått ur led, vilket inte rygg ska kunna)

Men då är det de musklerna/ledbanden som Eq. har varit o påverkat, antar jag - frågan är ju då varför det hela kommer tillbaka hela tiden och vad jag kan göra för att förebygga det....

Men då är det de musklerna/ledbanden som Eq. har varit o påverkat, antar jag - frågan är ju då varför det hela kommer tillbaka hela tiden och vad jag kan göra för att förebygga det....

Finns olika orsaker till det

tex: ET har ej hittat orsaken (Vanligaste anledningen)
Du arbetar hästen på samma sätt som innan
Du har samma sadel på hästen
Hovarna är felverkade

etc etc

Hovarna verkas av samma hovslagare som jag haft i evigheter och han ska va en av de bästa - de flesta vill ha honom. Så jag hoppas att felet inte ligger där.

Ja visst rider jag på samma sätt, men rider för instruktör regelbundet som är utbildad inom AR och framförallt den centrerade ridningen. Har även ridit för en annan instruktör nu som tyckte att vi var på rätt väg.Tycker att hästen utvecklats oerhört med hjälp av instruktören - känns inte som att det skulle vara felet.

Sadeln har jag tänkt på och ska hem och kika på den ikväll!!!

Har provat flera olika ET oxå....

jag tror ju att grund problemet kommer från vä. bak, eftersom hästen ogillar flex av det benet. o även det kan bekräfta att problemet kommer från vä bak eftersom kotan hela tiden bär till hö.

jag tycker att hästen ska till vet. även om hon inte visar hälta rakt ut, eftersom hon inte håller sig ngn längre tid efter våra behandlingar

och ja, det är muskler o lig som påverkar kotan, "ur" läge,alltså det finns en viss rörlighet kvar, men är begränsad, el facett låsning

Så formell du låter Totti... Det låter som om du typ inte känner Trollet... ;)

Kan din ET kiropraktik ? Annars kanske du ska be en kiropraktor kolla upp hästen.

Japp!!! Det är ju med den ET har behandlat för att kotan ska komma i rätt läge igen...

Om din häst får återkommande problem så är det någonting som inte stämmer. Om din ET inte kan hitta ursprungsproblemet så tycker jag att det är dags att be om en "second opinion" av någon annan DUKTIG alternativbehandlare. Jag brukar propagera för kiropraktorer som har sin grundutbildning på människor. Då vet man att de har en gedigen utbildning med sig i grunden, eftersom det finns hårda regler för människokiropraktorer men INGA för hästkiropraktorer i dagsläget.

Du kanske även ska ta din häst till klinik och titta igenom alla fyra benen och ryggen för att utesluta hältor, rygginflamation m.m.. Jag skulle rekomendera tömkörning så att din häst kan stärka sina ryggmuskler utan att behöva bära en ryttares vikt. Kanske även titta igenom sadeln och se om den behöver stoppas om (medryttarhästen behövde stoppa om sin sadel efter sex månader eftersom han puttade över oss på ena sidan som därigenom blev nedsutten. Och ägaren red på MSV-nivå så hon var ingen nybörjare direkt). Ta hjälp av en sadelutprovare och en sadelmakare (eller båda i samma person). Jag skulle också rekomendera att träffa en hovslagare på klinik som får bedöma korrektheten i din hovslagares skoning och ev. rekomendera alternativ skoning utifrån fynden som görs i övrigt.

Jag skulle också rekomendera dig att besöka en kriopraktor, naprapat eller varför inte en feldenkraisterapeut för att se igenom din egen kropp och hjälpa dig att korrigera eventuella snedheter som du för över till hästen när du rider.

Kära du, vad är det som säger att någon som är utbildad på människor är bättre än någon som är utbildad på häst?????
Är du själv utbildad på människor?

Kära du, vad är det som säger att någon som är utbildad på människor är bättre än någon som är utbildad på häst?????
Är du själv utbildad på människor?

Nej jag jag uppfattar inläggsskrivaren som så, att ett besök hos en kiropraktor för ryttaren även kan gynna hästen. Det är sant, eftersom många skevheter uppfattas av hästen som då gärna försöker kompensera dessa. Så inte alltid sitter problemet i hästen, det gynnar hela ekipaget att se över helheten. Häst och ryttare är ju inte var för sig, de blir som en och samma, eller tanken är väl varje fall så?:)
Det är ju inte helt ovanligt men människor som rider sin häst till tygelhälta, trots att den inte har några fysiska problem.

Att 5:e ländkotan låser sig är ett av hästens vanligaste problem.
Det kan bero på en sned sadel, ett dåligt bakben, mm. Kolla upp det med din veterinär. De flesta equiterapeuter har ett bra förhållande till veterinärer.
När th. 18 är inblandad, så ä oftast sadeln problemet. Vid problem med L5 så är vet vanligast med bakbensproblem eller en sned ryttare. Naturligtvis så finna det andra orsaker också.
Om låsningen har suttit länge innan hästen blev behandlad första gången, så har den lättare för att komma tillbaka, i alla fall till en början.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?