Femte ländkotan

Sv: Femte ländkotan

Fast min häst haltade på böjt spår - ingen böjreaktion.

Visade sig att han hade pålagringar på utsidan av båda framknäna.

Känns hästen inte som den brukar och gårdsveterinären inte hittat nåt så skulle jag fortsätta utredning på klinik. Funkar inte det skulle jag ha vänt mig till ET (naturligtvis... :smirk: )
Skulle inte ens ha tagit ut gårdsveterinären faktiskt.

Ja, jag skule heller inte gå efter att den inte reagerar på böjprov. Det är så olika från häst till häst. Det kan ju sitta i bakknäna.

finns ingen hälta på böjt spår heller. H*n hade gårds vet ute för andra ärenden o resonerade som så, att om h*n fick fram ngt via böjprov så skulle hästen utredas närmare på klinik , nu fick h*n inte fram ngn reaktion o vi har ju diskuterat om den saken att ngt annat måste göras, men eftersom hästen är ngt brant bak i sina hovvinklar så kanske man kan prova med att byta hovslagare o se om ngn förändring sker/ eller röntga utan att egentligen veta vart man ska börja, men nått åt det hållet bär det väl

Jo, anledningen till att jag inte åkte direkt till klinik är precis som Totti skriver, att hon ändå skulle hem o vaccinera samt se till ett sår på en annan häst. Då tyckte jag att man kunde göra en snabb koll av henne för att se om det skulle sitta något i tex hasen som vi funderat på förut då hon "dragit" under sig benet när man pressat ihop det. Men som sagt var så visade hon absolut ingenting.

Har gått vidare och skall imorgon lämna in sadlarna för översyn samt kolla över mig själv för att utesluta att det är något fel där. Nu senast visade hon nämligen en ömhet i just sadelläget - och frågan är om vi missat det tidigare eller om det är ett resultat av att hon har problem...
Får försöka nysta upp en sak i taget...

Om man skulle åka till klinik och de inte kan få fram någon hälta på hästen vid böjprov - vart ska man börja röntga i så fall???

Min häst har nåt liknande problem som din. Han är kollad på klinik ca 10 ggr detta halvåret (han är 5 år) och ca 15 ggr på en annan klinik för 1,5 år sedan. Han har kissing spines. Men veterinären säger att han inte har problem av det. Han har varit sned i höften, och blivit behandlad för det ett antal ggr. Därifrån har han blivit svag i hö bak. Han har som din, problem vid ländkotorna. Dock har jag ingen kolla på vad kotan heter, men det sitter i ländryggen. Min veterinär och min eq säger att det är mkt vanligt att hästen får problem där efter en sådan snedhet som han säkerligen gått med i minst 2 år innan vi märkt det (märkte ingen förrän han blivit inriden). Han är fortfarande väldigt omusklad på högersidan, och jag tränar honom med vikter och tömkör mycket. Han ska även köras in (drar däck nu) för att stärka ryggen och bakbenen mer.
När man nu känner längs med ryggraden, och kommer till ländkotan så skjuter han liksom upp muskeln och spänner den. Jag har fått hemläxa av både vet och eq nu (2 veckor sedan jag var iväg med honom sist) att massera honom varje dag, innan jag rider/tömkör. Hitta den där spänningen vid kotan och trycka, liksom akrupressur. Hitta exakt det stället där muskeln rycker. Han har spasmer i muskeln, som de säger är kroniska, men som kommer bli bättre. Jag trycker på spasmen i ca 5 min, till ryckningarna slutar. Och då är muskeln fin och knappt nåt märks.
Detta är värst på vänster sida. Antar att det kan ha o göra med hö bak, att han är svagare i det.

Har du kollat själv på musklerna på din häst, tycker du att han har lika mycket muskler på hö o vänster sida över korset?

Vi har hållt på i 3 år med min häst och försökt komma på felet. Inte förrän nu, när vi åkte till hbg och träffade deras eq, har allt släppt.
Hästen skoddes om på ett annat sätt, som har gjort susen. Han har understuckna trakter, som eq jämförde om en själv skulle gå med 4 strl för stora skor. Så kändes det för hästen, ungäfär. (Det hade ju satt sig i ryggen på oss med efter ett par år..) Så antingen kraftig tåriktning eller classic rowl på min häst. Du kan ju själv kolla hovformen på din häst. Det kan sitta där, även om din hovslagare är duktig. Vetr hovslagaren om din hästs problem?

Förlåt om det blev ett långt inlägg, vill bara dela med mig av mina erfarenheter som min häst gett mig med åren.

Gör inget med långa inlägg - intressant att höra andras erfarenheter!!!
Hovis kommer nu under veckan för att sko en av mina andra hästar - ska kolla lite med honom vad han säger. Annars har jag fått tips på en mycket duktig hovslager som finns inom rimligt avstånd, som jag tänkte konsultera och ev testa om han har möjlighet!

Min häst har lite som din i musklerna - men inte vid ländkotan, utan längre fram vid sadelläget och då utefter en längre sträcka. Det rycker på höger sida, men musklerna på vänster är det som är spända. Har fått lite massageövningar och streching för att hjälpa henne med detta!!

vad kan göras mer grundligt då? jag menar, det fanns ju inte ngn som hellst reaktion vid böjprov. Jag har då inte sett veterinärerna på atg göra ngt annat än böjprov vid sin undersökning, visst man kanske kan röntga, men vart ska man börja då när man egentligen inte har ngt större att utgå i från... ryggröntgen, benröntgen? ja det är frågan.

Jag har upplevt detta med min egen ena häst, samt flera andra hästar, vänner til mig. Min pålle blev alldeles konfys vid skoning när man lyfte hans ena framben, då började bakbenen skaka som kokta spagetti.
Ingen hälta eller synlig rörelseströrning syntes, så klinik bokades. Du kan ju tänka dig själv att en ägare kommer med denna beskrivning, nåväl hästen böjdes UA på samtliga nivåer men krånglade när veterinär lyfte på frambenen.

Man palperade hästen genomgående utan resultat, ingen reaktion någonstans. Man bestämde sig då för att röntga benen bak, eftersom det är en islänning så får veterinär förutfattade meningar ganska omgående så fort det handlar om bakben. Så naturligtvis trodde de då på spatt, hästen blev röntgad och resultatet var inte spatt. Dock har åldern gjort sig påmind i hasen, skapat en form av artros som kom i kläm när pållen blev tvungen att lägga tyngden på bakbenen. Detta fanns bot på, och idag är det ca 2½ år sedan detta hände och pållen är pigg som :devil: och väldigt rörlig.

Så ibland kan det krävas både röntgen och andra prover för att se vari problemet ligger.

Jag håller fortfarande med Boj.

Samma lilleman som jag skrev om ovan hade, tidigare än ovan nämda hälta, även bakknäsinflammationer - värst hb.

Han kändes konstig så jag åkte till en ATG klinik men även fast både jag och min klasskompis såg en ojämnhet i longering fick jag åka hem för vet. såg ingenting.
Det gick en månad och pålle började skaka i hela högerbenet när jag skulle kratsa hovarna, dessutom började han bli väldigt sur när man borstade runt skapet. Konstigt tyckte jag!
Någon vecka senare var jag helt säker på att han var halt vf!
Åkte till M*larkliniken och träffade en underbar kvinnlig veterinär som tog mig på allvar!
Hon kollade hästen lyssnade på mig och hittade infl i båda bakknäna. Han behandlades en gång i lederna och senare en gång i blodet med tuppkam och cortizon.
Efter ett tag slutade han tjura när jag borstade och slutade även skaka i benet.

Det jag vill komma fram till är att det är inte ens säkert att veterinärer som jobbar med hästar och hältor hela dagarna ser problemet.
Det kan behövas att man kommer till just rätt veterinär, som både har just den kunskapen som behövs och som är ödmjuk nog att lyssna på ägaren.

jo det är sant, en del jobbar lite anorlunda, böjer kanske hårdare osv, en del ser hälta o andra inte typ, vet inte riktigt i vilken ände man ska börja rota i, hade man fått fram en böj provs reaktion så hade det kanske varit lättare att gå vidare med bedövning , röntgen osv. men jag antar att man kan börja om bak någonstans med någonting

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar