Min häst har nåt liknande problem som din. Han är kollad på klinik ca 10 ggr detta halvåret (han är 5 år) och ca 15 ggr på en annan klinik för 1,5 år sedan. Han har kissing spines. Men veterinären säger att han inte har problem av det. Han har varit sned i höften, och blivit behandlad för det ett antal ggr. Därifrån har han blivit svag i hö bak. Han har som din, problem vid ländkotorna. Dock har jag ingen kolla på vad kotan heter, men det sitter i ländryggen. Min veterinär och min eq säger att det är mkt vanligt att hästen får problem där efter en sådan snedhet som han säkerligen gått med i minst 2 år innan vi märkt det (märkte ingen förrän han blivit inriden). Han är fortfarande väldigt omusklad på högersidan, och jag tränar honom med vikter och tömkör mycket. Han ska även köras in (drar däck nu) för att stärka ryggen och bakbenen mer.
När man nu känner längs med ryggraden, och kommer till ländkotan så skjuter han liksom upp muskeln och spänner den. Jag har fått hemläxa av både vet och eq nu (2 veckor sedan jag var iväg med honom sist) att massera honom varje dag, innan jag rider/tömkör. Hitta den där spänningen vid kotan och trycka, liksom akrupressur. Hitta exakt det stället där muskeln rycker. Han har spasmer i muskeln, som de säger är kroniska, men som kommer bli bättre. Jag trycker på spasmen i ca 5 min, till ryckningarna slutar. Och då är muskeln fin och knappt nåt märks.
Detta är värst på vänster sida. Antar att det kan ha o göra med hö bak, att han är svagare i det.
Har du kollat själv på musklerna på din häst, tycker du att han har lika mycket muskler på hö o vänster sida över korset?
Vi har hållt på i 3 år med min häst och försökt komma på felet. Inte förrän nu, när vi åkte till hbg och träffade deras eq, har allt släppt.
Hästen skoddes om på ett annat sätt, som har gjort susen. Han har understuckna trakter, som eq jämförde om en själv skulle gå med 4 strl för stora skor. Så kändes det för hästen, ungäfär. (Det hade ju satt sig i ryggen på oss med efter ett par år..) Så antingen kraftig tåriktning eller classic rowl på min häst. Du kan ju själv kolla hovformen på din häst. Det kan sitta där, även om din hovslagare är duktig. Vetr hovslagaren om din hästs problem?
Förlåt om det blev ett långt inlägg, vill bara dela med mig av mina erfarenheter som min häst gett mig med åren.