Femte ländkotan

Sv: Femte ländkotan

Kära du, vad är det som säger att någon som är utbildad på människor är bättre än någon som är utbildad på häst?????
Är du själv utbildad på människor?

Ja, jag är utbildad på människor men jobbar inte med hästar (fast jag har funderingar på att vidarutbilda mig åt det hållet men det dröjer nu 10 år till så jag säger inte så för att gynna egen verksamhet). Har pratat mycket med vår veterinär om olika alternativbehandlare, och enligt henne (och vad jag själv förstått) så får vem som hellst kalla sig hästmassör eller hästkiropraktor (liksom gyminstruktör och städare). Alltså det finns inget krav på att man måste ha någon formell utbildning för att kalla sig detta. Tydligen så finns det vissa som har en tvåveckors (formell) utbildning och sedan går ut och tar hundratals kronor för att diagnostisera och behandla hästar. Som tur är så är många av de som utger sig för att vara alternativbehandlare duktiga på det de gör och har längre utbildningar, t.ex. finns det bra utbildningar i USA man kan gå.

Om man anlitar en person som är legitimerad kiropraktor så VET man att den personen har 4 års lärarledda studier och praktik bakom sig och som VET hur leder och muskler fungerar. Eftersom hästen liksom människan är ett däggdjur så är det ingen jätteskillnad i fråga om fyiologi och faktist många likheter rent anatomiskt. Det finns (har iaf funnits) en påbyggnadsutbildning på 5 poäng som sedan ger inriktning på häst. En legitimerad kriopraktor är dessutom godkänd av socialstyrelsen och står under socialstyrelsens regelverk. Samma sak gäller hästsjukgymnaster.

Jag har själv träffat både duktiga kiropraktorer och kirorpaktorer som HELT missat problemområden som hästen haft länge och som bara några dagar senare vid en enkel undersökning hittades av veterinär.

Så min orubbliga åsikt är att man ska vara MYCKET noggrann när man anlitar alternativbehandlare till sin häst och NOGA undersöka kompetens och utbildning. 3-4 års människoutbildning som grund anser jag är en trygghet.

Jag tycker också att man ska vara MYCKET noga med vem man anlitar till att behandla sin häst. Naturligtvis så ska vet. behandla halta hästar, inte någon alternativare.
Du skriver att det finns bra utbildning i USA. Det finns bra utbildning i Sverige också.
Jag förstår bara inte varför någon som är utbildad på människor är så mycket bättre än någon som är utbildad på enbart hästar.
Varför är då inte alla veterinärer läkare också?

Oj, jag såg att jag i min iver skrev lite luddigt. Jag syftade på att det inte finns någon kiropraktorutbildning i Sverige med inriktning enbart på häst, iallafall inte vad jag känner till. Där vet jag att måna har utbildat sig i USA och att utbildningen där är gedigen.

Jag vet också att det finns/fanns en utbildning i Strömsholm för Equiterapeuter som jag hört mycket bra om. Tror den utbildningen var runt 2 år och det är vad jag kallar gedigen utbildning. Vet dock ej hur den är i förhållande till vetenskap och beprövad erfarenhet.

En alternativbehandlare som är utbildad på människor behöver absolut inte vara bättre än en som inte är utbildad på människor. Det viktiga är att personen kan visa upp en gedigen utbildning och handledd praktik, samt även har mycket erfarenhet av behandling av djur. Om man anlitar en legitimerad person så vet man att personen har utbildning och står under socialstyrelsens tillsyn. När det gäller andra alternativbehandlare så måste man själv syna utbildning och praktik och det kan vara svårt för många hästägare att ha den kunskapen.

Vi kanske kan fortsätta diskussionen i den andra tråden? Där kanske mina svar ger en lite mer nyanserad bild.

våran lärare är utbildad på människor från första gången,o har jobbat med människor o hästar i 30 år så jag tror nog att vi et har fått en bra utbildning

Tack för era svar!!!

Ska börja nysta i de flesta av de orsaker ni nämnt...
De equiterapeuter jag använt har gått skolan i Katrineholm som nu är tvåårig - så utbildade är dom...

Och ja, hästen har förmodligen haft problemet länge - kanske till och med innan jag köpte henne, så jag förstår att det kan ta tid att få henne bra. Men nu är hon "tillrättad" så många gånger att jag tycker att det skulle stanna kvar. Därför funderar jag på om det inte finns ett annat fel på hästen som kan vara orsaken...

Börjar på onsdag med att göra att böjprov för att se om vi får någon som helst reaktion - får vi det så bär det av till klinik.
Ena sadeln har blivit något vid åt henne då hon tappat massor av muskler - så jag måste kanske skaffa en annan tills dess att hon fyller i igen...

Tänk på att ett bakknäsproblem inte är särskilt lätt att få fram via böjprov, om det inte är riktigt riktigt illa.

Tycker, efter det som skrivits, att du ska åka till klinik och kolla igenom hästen. Antar att du har en bra försäkring så då blir det inte så dyrt.

Lycka till!

Jo då - försäkrad är hon :)
Men jag börjar ändå med böjprovet hemma då veterinären ändå kommer för lite andra saker...
Riktigt illa tror jag inte ett det är då hon aldrig visat någon hälta, men det får väl framtiden utvisa....

Håller tummarna för er!

Skriv gärna hur det går.

Ja ha - då har veterinären varit här!!!

Ingen reaktion på något av benen vid böjprov, trots att hästen ändå är 16 år gammal...
Så nu är det bara att leta vidare!

Sadeln blir nästa projekt och kanske en genomgång av mig själv!

Nej jag jag uppfattar inläggsskrivaren som så, att ett besök hos en kiropraktor för ryttaren även kan gynna hästen. Det är sant, eftersom många skevheter uppfattas av hästen som då gärna försöker kompensera dessa. Så inte alltid sitter problemet i hästen, det gynnar hela ekipaget att se över helheten. Häst och ryttare är ju inte var för sig, de blir som en och samma, eller tanken är väl varje fall så?:)
Det är ju inte helt ovanligt men människor som rider sin häst till tygelhälta, trots att den inte har några fysiska problem.

Ett tips till TS:
Om du själv ställer dig på alla fyra på en mjuk matta, i ställningen som kallas för bordet, och så hittar du din balans, sedan sträcker du ut diagonalt vänster arm och höger ben.
Om du orkar så lyfter du dessa i luften. Gör denna övning till du blir trött. Det du förhoppningsvis kommer att känna är var dina svaga punkter är och att du inte enbart är svag på ett ställe. Och du kommer även att känna att din balanspunkt förändras lite beroende på din stryka.
Det är i princip samma sak för hästen.
Så länge man inte hittar den svaga punkten och stärker den så kommer kroppen inte att ändra sitt mönster.

Det spelar ingen roll vad instruktörerna säger, eller vilken inriktning dessa undervisar i, för det kan se bra ut fast kännas mindre bra.

När du lär känna din egen kropp så kommer du att kunna skilja dina svagheter från hästens och sedan kan du också lära sig att känna hästens stryka, smidighet och svaghet.

*typ knapplan - du far hemskt garna svara :)*

ar lite nyfiken - det namndes att hasten inte visat halta i samband med detta. vad har ar 'symptomen' varit / vad ar vanliga symptom for just detta problem?

Nej, någon regelrätt hälta har jag inte sett på henne.

Hon blir ovillig och något stel i vissa rörelser, tex i öppnor o slutor - men travar man på bara rakt fram ser du oftast inget alls.
Sen blir hon ovillig till samling, där hon måste vinkla sitt bäcken lite mer och höja ryggen.
Har även fått problem med att böja henne då musklerna inte vill stretchas ut.

Då kanske det är dags för ett veterinärbesök om inte hästen blivet bra efter upprepade behandlingar av ET.

men det har ju redan hästen varit o det va ua

Iofs, men jag vill inte kalla en gårdsundersökning med böjprov för grundlig. Tyvärr har jag alldeles för många gånger sett hästar böjas UA men likafullt haft rejäla problem i kotor, knä eller has.:crazy:

Iofs, men jag vill inte kalla en gårdsundersökning med böjprov för grundlig. Tyvärr har jag alldeles för många gånger sett hästar böjas UA men likafullt haft rejäla problem i kotor, knä eller has.:crazy:

Jag håller fullkommligt med!

Åk till kinik och gör en grundlig undersökning!!

Ibland måste man bedöva en led för att faktiskt se skillnaden i rörelsen, så igen; åk till klinik!

vad kan göras mer grundligt då? jag menar, det fanns ju inte ngn som hellst reaktion vid böjprov. Jag har då inte sett veterinärerna på atg göra ngt annat än böjprov vid sin undersökning, visst man kanske kan röntga, men vart ska man börja då när man egentligen inte har ngt större att utgå i från... ryggröntgen, benröntgen? ja det är frågan.

Min häst har nåt liknande problem som din. Han är kollad på klinik ca 10 ggr detta halvåret (han är 5 år) och ca 15 ggr på en annan klinik för 1,5 år sedan. Han har kissing spines. Men veterinären säger att han inte har problem av det. Han har varit sned i höften, och blivit behandlad för det ett antal ggr. Därifrån har han blivit svag i hö bak. Han har som din, problem vid ländkotorna. Dock har jag ingen kolla på vad kotan heter, men det sitter i ländryggen. Min veterinär och min eq säger att det är mkt vanligt att hästen får problem där efter en sådan snedhet som han säkerligen gått med i minst 2 år innan vi märkt det (märkte ingen förrän han blivit inriden). Han är fortfarande väldigt omusklad på högersidan, och jag tränar honom med vikter och tömkör mycket. Han ska även köras in (drar däck nu) för att stärka ryggen och bakbenen mer.
När man nu känner längs med ryggraden, och kommer till ländkotan så skjuter han liksom upp muskeln och spänner den. Jag har fått hemläxa av både vet och eq nu (2 veckor sedan jag var iväg med honom sist) att massera honom varje dag, innan jag rider/tömkör. Hitta den där spänningen vid kotan och trycka, liksom akrupressur. Hitta exakt det stället där muskeln rycker. Han har spasmer i muskeln, som de säger är kroniska, men som kommer bli bättre. Jag trycker på spasmen i ca 5 min, till ryckningarna slutar. Och då är muskeln fin och knappt nåt märks.
Detta är värst på vänster sida. Antar att det kan ha o göra med hö bak, att han är svagare i det.

Har du kollat själv på musklerna på din häst, tycker du att han har lika mycket muskler på hö o vänster sida över korset?

Vi har hållt på i 3 år med min häst och försökt komma på felet. Inte förrän nu, när vi åkte till hbg och träffade deras eq, har allt släppt.
Hästen skoddes om på ett annat sätt, som har gjort susen. Han har understuckna trakter, som eq jämförde om en själv skulle gå med 4 strl för stora skor. Så kändes det för hästen, ungäfär. (Det hade ju satt sig i ryggen på oss med efter ett par år..) Så antingen kraftig tåriktning eller classic rowl på min häst. Du kan ju själv kolla hovformen på din häst. Det kan sitta där, även om din hovslagare är duktig. Vetr hovslagaren om din hästs problem?

Förlåt om det blev ett långt inlägg, vill bara dela med mig av mina erfarenheter som min häst gett mig med åren.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar