Problemet som jag ser det är att kvinnor och män öht behandlas olika pga kön. Det är ju det som är grundproblemet, könet säger väldigt lite om en människas personlighet och förmågor.Jag väljer att inte kalla mig feminist just för att det inte finns konsensus på vad ordet innebär och därmed vill jag inte tillskriva mig ett oklart epitet. Jag tror på lika rättigheter och lika möjligheter oavsett kön. Jag har aldrig känt att jag är mindre värd eller blir sämre behandlad pga jag är kvinna av samhället i stort utan då enbart på indvidbasis (både av män och kvinnor). På samma sätt har jag blivit bättre behandlad av individer just pga mitt kön (då främst av män). Detta är något som många kvinnor tycks glömma, det är inte bara negativ särbehandling pga kön som sker utan även positiv, det är dock lättare och mer intressant att fokusera på saker där man i sitt eget tycke hindras än företeelser där man faktist drar fördel av att vara kvinna.
Om man utgår från att kvinnor ska tillskrivas vissa egenskaper och intressen, och män andra, baserat på deras kön, så kommer det leda till särbehandling av det ena eller andra slaget. Det är effekten av grundproblemet, men inte roten till det.
Jag tycker kort sagt inte att man ska tillskriva människor egenskaper pga kön öht, med andra ord att det är könsrollerna som är problemet. De pressar in folk i lådor. Och när folk väl är i lådor, då ligger det i den mänskliga naturen att börja ordna dem. Men lådorna är problemet.