Feminism och definitionen av den

I din värld kanske. Inte i resten av världen. Prova slå upp det.
Vilken värld är då din? I min, som är resten av världen, fick feministpartiet endast procent eller nåt av rösterna i förra valet. Slå upp själv, LenaH länkade precis till SAOB:s definition.

Vilken värld är då din? I min, som är resten av världen, fick feministpartiet endast procent eller nåt av rösterna i förra valet. Slå upp själv, LenaH länkade precis till SAOB:s definition.

Feminism är inget politiskt parti. Feminism står för att alla oavsett kön och läggning ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Hade vi levt i ett totalfeministiskt samhälle så hade det blivit bättre för alla människor, inte bara för kvinnor som du tror utan även för män.

Och du förstår inte SAOBs definition eller hur menar du?
Jag undrar om du förstår den? Definitionen enligt SAOB är en rörelse som arbetar för kvinnors rättigheter, inte kvinnors och mäns rättigheter. Wiki anser samma: "feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter". Ordböckers definition är en sak men ser man till de frågor som drivs av feminismen är det väldigt tydligt att Wikipedias definition ovan är riktig.

Jag undrar om du förstår den? Definitionen enligt SAOB är en rörelse som arbetar för kvinnors rättigheter, inte kvinnors och mäns rättigheter. Wiki anser samma: "feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter". Ordböckers definition är en sak men ser man till de frågor som drivs av feminismen är det väldigt tydligt att Wikipedias definition ovan är riktig.

Det är fortfarande inte fråga om att ta bort något från män utan att kvinnor ska ha SAMMA rättigheter som män, dvs att det ska bli bra för alla. Hela samhället tjänar på jämställdhet.

Det står ju även på Wikipedia att "Feminism handlar om jämställdhet. Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män men också att män ska ha samma rättigheter som kvinnor.", om du läser hela texten. Så jag håller med dig i din sista mening.

Jag är feminist lika mycket för min son som för min dotters skull.

Det står ju även på Wikipedia att "Feminism handlar om jämställdhet. Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter som män men också att män ska ha samma rättigheter som kvinnor.", om du läser hela texten. Så jag håller med dig i din sista mening.

Jag är feminist lika mycket för min son som för min dotters skull.
Men du ser också att det är något som någon lagt till utan källa på slutet. Den referens som ges i början är Merriam-Websters och SAOB:s definition som uttryckligen säger att feminism handlar om kvinnors rättigheter, inte båda könens. Samma hittar du också i andra ordböcker som exv. Oxford dictionaries. Engelsspråkiga wiki skriver "Feminism is a range of political movements, ideologies, and social movements that share a common goal: to define, establish, and achieve political, economic, personal, and social rights for women."

Att feminism står för kvinnors rättigheter och inte mäns och kvinnors rättigheter är helt klart.

Att feminism står för kvinnors rättigheter och inte mäns och kvinnors rättigheter är helt klart.
Då kanske ordet rättigheter borde granskas närmare då.

Själva ordet förutsätter ju en relation till något annat. Om man säger att någon är utan rättigheter så betyder det att den personen inte har dito.
Om man strider för någons rättigheter innebär inte att någon annans rättigheter begränsas. Det verkar vara där du gått vilse.

Att kämpa för kvinnors rättigheter innebär inte att frånta männen sina.

[IRONI] Ja det är ju f*n att regeln "kvinnan ska vara mannen underdånig" togs bort. :mad: [/IRONI]

@Anders

Du menar väl inte på allvar att du inte förstår att ett arbete för att öka kvinnans rättigheter har sin grund i att kvinnor inte har samma rättigheter som män och att arbetet avser att få bort den ojämnheten.

Det behövs nog en crash course i normkritik då. Ditt resonemang är på nivån "varför finns det ingen mansdag när det finns en kvinnodag".

Lyft blicken!

När jag läste genusteori på universitet, så fick vi lära oss att den enklaste definitionen på "feminist" är någon som håller med om påståendet "det finns en könsordning och den bör förändras." Att det finns en könsordning är ju ett empiriskt faktum ställt bortom varje tvivel, så frågan är ju om man tycker att den bör förändras eller inte. Det är mer en åsikt. Könsordningen är ett faktum.

Jag tycker den definitionen är tydlig och begriplig, så jag har hållit mig till den. Är ju också rimligt att de som har bäst koll på hur ett begrepp kan definieras är de som har som yrke att ta fram kunskap om det.

När jag läste genusteori på universitet, så fick vi lära oss att den enklaste definitionen på "feminist" är någon som håller med om påståendet "det finns en könsordning och den bör förändras." Att det finns en könsordning är ju ett empiriskt faktum ställt bortom varje tvivel, så frågan är ju om man tycker att den bör förändras eller inte. Det är mer en åsikt. Könsordningen är ett faktum.

Jag tycker den definitionen är tydlig och begriplig, så jag har hållit mig till den. Är ju också rimligt att de som har bäst koll på hur ett begrepp kan definieras är de som har som yrke att ta fram kunskap om det.
Exakt. Det är också därför som jag som är på vänsterkanten politiskt och @tanten har en del gemensamma åsikter ang feminism. Till @Dressyrtjejen_97 som en förklaring till att man kan vara feminist oavsett om man är höger eller vänster.

Jag väljer att inte kalla mig feminist just för att det inte finns konsensus på vad ordet innebär och därmed vill jag inte tillskriva mig ett oklart epitet. Jag tror på lika rättigheter och lika möjligheter oavsett kön. Jag har aldrig känt att jag är mindre värd eller blir sämre behandlad pga jag är kvinna av samhället i stort utan då enbart på indvidbasis (både av män och kvinnor). På samma sätt har jag blivit bättre behandlad av individer just pga mitt kön (då främst av män). Detta är något som många kvinnor tycks glömma, det är inte bara negativ särbehandling pga kön som sker utan även positiv, det är dock lättare och mer intressant att fokusera på saker där man i sitt eget tycke hindras än företeelser där man faktist drar fördel av att vara kvinna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka