Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja gruppen män är starkare men jag ser det inte som att männen är starkare för att samhället har bestämt att män är starkare. Ledsen om det var oklart.Men du skrev ju i ditt första inlägg att det var en individfråga?
Du kan ju inte förklara att det är individbundet med att männen är starkare, har högre sexualdrift och har mer våldsamma och impulsiva tendenser. Då handlar det ju inte längre om individer utan om gruppen män. Oavsett om du ser det ur ett patriarkalt perspektiv eller biologiskt.
Jag förstår dig och jag håller med dig i att man vill behandlad som den individ man är. Jag har dock väldigt svårt att se hur man ska kunna uppnå detta rent praktiskt.
Har du något underlag att visa som tyder på att det skulle vara såhär?
Nu hänger jag inte med, på vilket sätt leder fysiskt övertag till att man börjar med sexuella trakasserier, t ex oombedd messa ett foto på sitt könsorgan? Det kräver ju rimligen inte särskilt mycket fysisk styrka att göra det.Har du brottats med en man någon gång och upplevt styrkeskillnaderna? Jag vet personligen att trots att jag är väldigt flitig i gymmet så har jag inte en chans när det kommer till en styrkemätning med en vanlig man. Då skulle det även bli svårt att våldta en man rest fysiskt. Jag har helt enkelt inte styrkan eller möjligheten att på samma sätt ha makt i situation.
Samma sak gäller misshandel och liknande brott, jag är helt enkelt inte stark nog att kunna utföra det. De ytterst få tillfällen när jag har blivit helt vilt rosenrasande så skulle jag enkelt kunna hållas fast om så behövdes.
På vilket sätt leder fysiskt övertag till att man börjar med sexuella trakasserier, t ex oombedd messa ett foto på sitt könsorgan?
Ja och då faller jag tillbaka på att jag gör det själv. Jag kan aldrig tvinga andra att bete sig på ett visst sätt utan har enbart makt direkt över mig själv.Genom att sluta behandla folk efter kön, såklart! Sociala strukturer försvinner ju i samma ögonblick som vi slutar att reproducera dem. Det är ju lite som frågan hur man slutar med en vana - man slutar göra på det sättet, och börjar göra på ett annat sätt. Då försvinner vanan. Det är likadant med könsnormer och andra sociala strukturer.
Vilken del är du tveksam till? Rent biologiskt så har män mycket större spridning på alla egenskaper än vad kvinnor har.
Japp, och det gäller båda könen.Det finns fler saker som ger makt än fysisk styrka.
Ja och då faller jag tillbaka på att jag gör det själv. Jag kan aldrig tvinga andra att bete sig på ett visst sätt utan har enbart makt direkt över mig själv.
*ryyys*den naturligt positiva, omhändertagande och hjälpsamma inställningen från en man mot mig som kvinna
Japp, och det gäller båda könen.
Mord, misshandel, hot, våldtäkt, förföljelse, trakasserier, lägre livslön, mer sjukskrivning, lägre pension, mer VAB, fler sjukdagar är ju förstås rimliga pris att betala för det manliga smörandet.
Menar du att du har en förklaring, och att den stavas patriarkat???
Åh, dags för en av mina favoritundersökningar! Som visar ett av olika sätt att mäta att kvinnors arbete ofta är slitigare.Jag har ingen förklaring jag heller, bara teorier. Utmattning och långvarig smärtproblematik är ju mångfacetterade tillstånd utan någon klar förklaring (för stunden).
Det är min fulla övertygelse att kvinnor gör mer arbete och tar mer ansvar över hem och familj. Jag tror kvinnor har en högre social belastning i form av krav och normer från samhället. Och detta är några av ojämlikheterna i vårt samhälle som grundar sig från patriarkatet.
Så ja, jag tror kvinnor skulle sjukskrivas mindre om det var mer jämlikt i samhället.
Förra terminen fick vi en föreläsning om mäns våld mot kvinnor i hemmet. Den föreläsaren menade att många kvinnor som blir fysiskt och psykiskt misshandlade i stor grad söker vård för utmattningstillstånd och smärtproblematik. Jag har ingen forskning att bevisa det med men jag har inte svårt att tro på det.
Vilken del är du tveksam till? Rent biologiskt så har män mycket större spridning på alla egenskaper än vad kvinnor har.
Undersökningar om våld inom relationer har undersöks ganska väl i flera stora undersökningar och det är tydligt att kvinnors våld mot män, och i samkönad relationer mot kvinnor, är ungefär lika frekvent som mäns våld. Det är först när man ser till grövre våld som bilden blir en annan. Det du är inne på ovan är den faktor som sannolikt har störst betydelse som förklaring, men den passar inte in i ett dogmatiskt feministiskt resonemang.Har du brottats med en man någon gång och upplevt styrkeskillnaderna? Jag vet personligen att trots att jag är väldigt flitig i gymmet så har jag inte en chans när det kommer till en styrkemätning med en vanlig man. Då skulle det även bli svårt att våldta en man rest fysiskt. Jag har helt enkelt inte styrkan eller möjligheten att på samma sätt ha makt i situation.
Samma sak gäller misshandel och liknande brott, jag är helt enkelt inte stark nog att kunna utföra det. De ytterst få tillfällen när jag har blivit helt vilt rosenrasande så skulle jag enkelt kunna hållas fast om så behövdes.
Väljer att hacka sönder i lite detalj.
Menar du med detta att du anser att kvinnors högre sjuktal jämfört med mäns, har att göra med - vaddå?
Det verkar ju som om kvinnor i större utsträckning blir deprimerade, utmattade. Och i större utsträckning är sjukskrivna (och i större utsträckning söker sjukvård) för smärtor i rörelseapparaten. Jag har ingen vettig förklaring, men jag iakttar fenemenet.
Menar du att du har en förklaring, och att den stavas patriarkat???