Feminism och definitionen av den

Men du skrev ju i ditt första inlägg att det var en individfråga?

Du kan ju inte förklara att det är individbundet med att männen är starkare, har högre sexualdrift och har mer våldsamma och impulsiva tendenser. Då handlar det ju inte längre om individer utan om gruppen män. Oavsett om du ser det ur ett patriarkalt perspektiv eller biologiskt.
Ja gruppen män är starkare men jag ser det inte som att männen är starkare för att samhället har bestämt att män är starkare. Ledsen om det var oklart.

Jag förstår dig och jag håller med dig i att man vill behandlad som den individ man är. Jag har dock väldigt svårt att se hur man ska kunna uppnå detta rent praktiskt.

Genom att sluta behandla folk efter kön, såklart! Sociala strukturer försvinner ju i samma ögonblick som vi slutar att reproducera dem. Det är ju lite som frågan hur man slutar med en vana - man slutar göra på det sättet, och börjar göra på ett annat sätt. Då försvinner vanan. Det är likadant med könsnormer och andra sociala strukturer.

Har du brottats med en man någon gång och upplevt styrkeskillnaderna? Jag vet personligen att trots att jag är väldigt flitig i gymmet så har jag inte en chans när det kommer till en styrkemätning med en vanlig man. Då skulle det även bli svårt att våldta en man rest fysiskt. Jag har helt enkelt inte styrkan eller möjligheten att på samma sätt ha makt i situation.

Samma sak gäller misshandel och liknande brott, jag är helt enkelt inte stark nog att kunna utföra det. De ytterst få tillfällen när jag har blivit helt vilt rosenrasande så skulle jag enkelt kunna hållas fast om så behövdes.
Nu hänger jag inte med, på vilket sätt leder fysiskt övertag till att man börjar med sexuella trakasserier, t ex oombedd messa ett foto på sitt könsorgan? Det kräver ju rimligen inte särskilt mycket fysisk styrka att göra det.

Genom att sluta behandla folk efter kön, såklart! Sociala strukturer försvinner ju i samma ögonblick som vi slutar att reproducera dem. Det är ju lite som frågan hur man slutar med en vana - man slutar göra på det sättet, och börjar göra på ett annat sätt. Då försvinner vanan. Det är likadant med könsnormer och andra sociala strukturer.
Ja och då faller jag tillbaka på att jag gör det själv. Jag kan aldrig tvinga andra att bete sig på ett visst sätt utan har enbart makt direkt över mig själv.

Ok jag svarar jättegärna på allas frågor och funderingar osv men jag känner att det är lite fult att ta över den här tråden så jag valsar nog ut ur den nu tills en mer lämplig tråd uppstår. Det är absolut inte att jag inte vill eller kan svara på saker, bara inte så artigt att fortsätta här!

Vilken del är du tveksam till? Rent biologiskt så har män mycket större spridning på alla egenskaper än vad kvinnor har.

1. Verkligen? Enligt vilka studier då?
2. Även om så vore - så kan ju det rimligen bero på att kvinnor och män behandlas olika och förväntas vara olika. Vi är ju inte precis opåverkade av våra liv. Det blir lite som att konstatera att de som tränar tyngdlyftning i snitt är starkare än de som inte tränar. No shit Sherlock, liksom.

Ja och då faller jag tillbaka på att jag gör det själv. Jag kan aldrig tvinga andra att bete sig på ett visst sätt utan har enbart makt direkt över mig själv.

Självklart kan jag tvinga andra. Eller inte jag personligen då, men vi alla gemensamt har ju bestämt att vi ska stifta lagar, varigenom vi tvingar varandra att bete oss på ett visst sätt. Dessutom påverkar vi varandra genom normer, som i vissa fall kan bli i praktiken tvingande, eftersom det är jobbigt och ibland omöjligt att bryta normer.

Vill jag t ex som man vara föräldraledig i ett land där normen och lagen inte tillåter det, så kan det ju i praktiken vara omöjligt för mig att vara det.

Likaså, om alla reagerar och tar avstånd från en om man gör på ett visst sätt, så tycker de flesta människor att det är så pass jobbigt att de hellre avstår från att göra på det sättet.

Dessutom internaliserar vi normer, dvs, våra värderingar kommer inte ur tomma intet, utan är till stor del hämtade från det sociala sammanhang vi kommer ifrån och befinner oss i. Följaktligen är det t ex fler svenskar än amerikaner som tycker aborträtt borde finnas, men att man inte fritt borde få köpa vapen. Anledningen till att jag inte vill köpa ett vapen i syfte att skydda mig mot inbrottstjuvar är inte bara att lagar och normer gör det svårt för mig att göra det, utan jag vill helt enkelt inte. Jag har internaliserat normen om att vapen är farligt och olämpligt att ha hemma, den är min egen värdering.

Människan är ju en social varelse, vi påverkar varandra på en massa olika sätt - så andra påverkar oss, och vi påverkar andra. Vare sig man vill eller inte. Ungefär som man andas och behöver äta vare sig man vill eller inte, vi är helt enkelt funtade så. Och tur är väl det, annars skulle vi ju inte kunna samordna oss, flera miljoner, till ett samhälle.

Gud vilket tjafsande.
Jag får förmåner för att jag är kvinna, män brukar vara väldigt hjälpsamma mot mig om jag plutar lite med läpparna och den förmånen använder jag flitigt.
Jag blir bjuden på dejter, bio, resturanger.
Struntar i om andra ser mig som en slinka men jag tjänar faktiskt på det och det förtjänar jag eftersom jag får mindre lön.
Jag tar gärna emot hjälp och eftersom jag är kvinna blir jag erbjuden hjälp. Varför ska jag säga nej när en trevlig karl frågar om jag vill ha hjälp med att bära tungt? Skiter väl i om han tror att jag är klen för att jag är kvinna eller inte, jag slipper bära och han känner sig snäll, win-win.

Jag tycker ''våldtäktskulturen'' är skrattretande. Precis som att alla män tycker att våldtäkt är ett helt ok fredags nöje.
De tjejerna som ligger och ångrar sig och kallar det för våldtäkt sänker trovärdigheten för de kvinnor som faktiskt blivit utsatta.

Mord, misshandel, hot, våldtäkt, förföljelse, trakasserier, lägre livslön, mer sjukskrivning, lägre pension, mer VAB, fler sjukdagar är ju förstås rimliga pris att betala för det manliga smörandet.

Väljer att hacka sönder i lite detalj.

Menar du med detta att du anser att kvinnors högre sjuktal jämfört med mäns, har att göra med - vaddå?

Det verkar ju som om kvinnor i större utsträckning blir deprimerade, utmattade. Och i större utsträckning är sjukskrivna (och i större utsträckning söker sjukvård) för smärtor i rörelseapparaten. Jag har ingen vettig förklaring, men jag iakttar fenemenet.
Menar du att du har en förklaring, och att den stavas patriarkat???

Jag har ingen förklaring jag heller, bara teorier. Utmattning och långvarig smärtproblematik är ju mångfacetterade tillstånd utan någon klar förklaring (för stunden).

Det är min fulla övertygelse att kvinnor gör mer arbete och tar mer ansvar över hem och familj. Jag tror kvinnor har en högre social belastning i form av krav och normer från samhället. Och detta är några av ojämlikheterna i vårt samhälle som grundar sig från patriarkatet.

Så ja, jag tror kvinnor skulle sjukskrivas mindre om det var mer jämlikt i samhället.

Förra terminen fick vi en föreläsning om mäns våld mot kvinnor i hemmet. Den föreläsaren menade att många kvinnor som blir fysiskt och psykiskt misshandlade i stor grad söker vård för utmattningstillstånd och smärtproblematik. Jag har ingen forskning att bevisa det med men jag har inte svårt att tro på det.

Jag har ingen förklaring jag heller, bara teorier. Utmattning och långvarig smärtproblematik är ju mångfacetterade tillstånd utan någon klar förklaring (för stunden).

Det är min fulla övertygelse att kvinnor gör mer arbete och tar mer ansvar över hem och familj. Jag tror kvinnor har en högre social belastning i form av krav och normer från samhället. Och detta är några av ojämlikheterna i vårt samhälle som grundar sig från patriarkatet.

Så ja, jag tror kvinnor skulle sjukskrivas mindre om det var mer jämlikt i samhället.

Förra terminen fick vi en föreläsning om mäns våld mot kvinnor i hemmet. Den föreläsaren menade att många kvinnor som blir fysiskt och psykiskt misshandlade i stor grad söker vård för utmattningstillstånd och smärtproblematik. Jag har ingen forskning att bevisa det med men jag har inte svårt att tro på det.
Åh, dags för en av mina favoritundersökningar! Som visar ett av olika sätt att mäta att kvinnors arbete ofta är slitigare.

Arbetsmiljöverket undersökte vissa arbetsvillkor inom hemtjänsten vs teknisk förvaltning (park,renhållning m m) och kom fram till:

• I hemtjänsten har cheferna fler medarbetare. 7 av 10 chefer har fler än 30 medarbetare. Inom teknisk förvaltning har 1 av 10 chefer så många medarbetare.
  • I hemtjänsten är arbetssituationen mer pressad, särskilt för medarbetare. Varannan medarbetare ser arbetskraven och arbetsbelastningen som ett arbetsmiljöproblem jämfört med knappt var tredje medarbetare inom teknisk förvaltning.
  • I hemtjänsten är resurserna mindre. Dubbelt så många brister i inspektionsmeddelanden handlar om resurser och utrustning – exempelvis otillräckligt antal fordon eller bilar – jämfört med inom teknisk förvaltning.
https://www.av.se/press/samre-arbetsmiljo-for-kvinnor-i-hemtjansten-an-for-man-pa-tekniskt-kontor/

Vilken del är du tveksam till? Rent biologiskt så har män mycket större spridning på alla egenskaper än vad kvinnor har.

Att män rent biologiskt skulle ha högre sexualdrift och närmare till våldsamma impulser skulle jag gärna vilja se underlag för. Det är så vi oftast pratar om män, vilket skapar en norm som i sin tur kan bli självuppfyllande profetia. Men att det faktiskt skulle vara så rent biologiskt tar jag gärna tillförlitliga referenser på.

Har du brottats med en man någon gång och upplevt styrkeskillnaderna? Jag vet personligen att trots att jag är väldigt flitig i gymmet så har jag inte en chans när det kommer till en styrkemätning med en vanlig man. Då skulle det även bli svårt att våldta en man rest fysiskt. Jag har helt enkelt inte styrkan eller möjligheten att på samma sätt ha makt i situation.

Samma sak gäller misshandel och liknande brott, jag är helt enkelt inte stark nog att kunna utföra det. De ytterst få tillfällen när jag har blivit helt vilt rosenrasande så skulle jag enkelt kunna hållas fast om så behövdes.
Undersökningar om våld inom relationer har undersöks ganska väl i flera stora undersökningar och det är tydligt att kvinnors våld mot män, och i samkönad relationer mot kvinnor, är ungefär lika frekvent som mäns våld. Det är först när man ser till grövre våld som bilden blir en annan. Det du är inne på ovan är den faktor som sannolikt har störst betydelse som förklaring, men den passar inte in i ett dogmatiskt feministiskt resonemang.

Väljer att hacka sönder i lite detalj.

Menar du med detta att du anser att kvinnors högre sjuktal jämfört med mäns, har att göra med - vaddå?

Det verkar ju som om kvinnor i större utsträckning blir deprimerade, utmattade. Och i större utsträckning är sjukskrivna (och i större utsträckning söker sjukvård) för smärtor i rörelseapparaten. Jag har ingen vettig förklaring, men jag iakttar fenemenet.

Fast det är ju inte så svårt att förklara, det finns ju en massa forskning på det? Du pratar om det som att det vore en gåta, när det är ett välstuderat fenomen vi vet rätt mycket om.

Kvinnor blir mer deprimerade och utmattade därför att de inte vilar. Varför vilar de inte? För att de har huvudansvaret för hem och barn. Vi vet från forskningen att människor tål rätt mycket stress och belastning om de får vila. Men får man aldrig vila ökar risken för utmattning och andra stressrelaterade sjukdomar. Vi vet från forskningen att kvinnor ägnar mer tid och tar större ansvar för hem och barn än män.

Vidare så vet vi att människokroppen tål rätt mycket belastning, men repetitivt arbete tål vi ganska dåligt. Kvinnodominerade arbeten, som t ex barnomsorg och vård, innehåller fler slitsamma lyft och har inte fått mekaniska hjälpmedel på samma sätt som traditionellt manliga arbeten i t ex industrin.

Vidare vet man att emotionellt arbete ökar risken för utmattning, och fler kvinnor än män arbetar med människor, och har arbeten där emotionellt arbete är en stor del i arbetet.

Sveriges arbetsmarknad är otroligt segregerad på kön, i internationell jämförelse, dvs kvinnor och män tenderar att ha olika jobb. Alltså kommer arbetsskador inte heller vara jämnt fördelade, utan kvinnor kommer att drabbas av skador som kommer sig av förhållanden i kvinnodominerade yrken, och män kommer drabbas av skador som kommer sig av förhållanden i mansdominerade yrken.

Vidare så är kvinnans traditionella sfär hemmet, och mannens den yttre världen (politiken, arbetslivet, etc), det har rötter sen 1800-talet och längre ändå. Kvinnan är hemmets härskarinna, mannen yttervärlden (som stereotyp alltså). Kvinnan skapar ett trivsamt och vackert hem och bryr sig om barnen, mannen gör karriär och drar hem pengarna. Eftersom könsrollerna ser ut så, och många människor bygger sin identitet på kön, så verkar det inte helt orimligt att kvinnor skulle vara mer ok med att retirera till hemmet än män. Man har liksom sin plats hemma, mer än vad män traditionellt har. Sällan medvetet förstås, men motståndet kanske är mindre. På samma sätt som få män väljer och vill ta huvudansvaret för hemmets inredning och barnen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka