Feminism och definitionen av den

Jag underskattar inget. Däremot lyfte jag upp de som tränar REJÄLT. För att ge lite motvikt till dina påståenden om att det är styrkerelaterat.
Jag tror det är en mental grej.
Man börjar inte våldta etc för att man är stark. Det beror på ngt helt annat.
Jag påstår inte att man våldtar för att man är stark men en del i att göra något är möjligheten att göra det. Om en man är ensam med en kvinna så kan han våldta henne om han vill, kvinnan kan inte göra det omvända.

Det är två steg i att göra något, att vilja och att kunna. Det första steget som måste uppfyllas är att vilja. När man vill något så måste man sedan kunna. En kvinna har mycket svårare att kunna även om de skulle vilja. Då har man inte ens kommit in på delarna där en man är mycket mer villig att gå med på sex med en okänd kvinna än det omvända.

Jag tillhör dom få som inte kallar mig feminist, för mig personligen ger det avsmak av vänster och kvotering.

Jag är för lika lön för samma arbete i samma företag, passar inte lönen byt yrke eller organisera facket och om så behövs gå lika långt som i containerhamnen i Göteborg.

Jag är för att bäst lämpade ska få ett jobb och inte bäst bland dom lämpade inom ett visst kön eller annat för att snygga till statistik.

Jag är för det fria valet oavsett om det följer normen eller inte.

Jag påstår inte att man våldtar för att man är stark men en del i att göra något är möjligheten att göra det. Om en man är ensam med en kvinna så kan han våldta henne om han vill, kvinnan kan inte göra det omvända.
Men det finns ju massor av möjligheter för kvinnor att ofreda män där det inte krävs våld, ändå är män överrepresenterade när det gäller alla former av sexuella övergrepp?

Men det finns ju massor av möjligheter för kvinnor att ofreda män där det inte krävs våld, ändå är män överrepresenterade när det gäller alla former av sexuella övergrepp?

Om du menar tafsande och liknande så stämmer det att man behöver inte vara starkare för att göra det men däremot så måste man kunna hantera repressalierna om det blir några. Jag vet inte vad gemensamma nämnare är bland dessa män så där kan jag inte uttala mig om vad det beror på dock har jag svårt att tro att det beror på att dessa män känner att det är ok enligt samhället men det är bara vad jag tror.

Det är två steg i att göra något, att vilja och att kunna. Det första steget som måste uppfyllas är att vilja. När man vill något så måste man sedan kunna. En kvinna har mycket svårare att kunna även om de skulle vilja. Då har man inte ens kommit in på delarna där en man är mycket mer villig att gå med på sex med en okänd kvinna än det omvända.

I många fall används ju inte fysiskt tvång, utan psykiskt. Det borde ju rimligen kvinnor kunna utöva med?

Mängden starka kvinnor som hamnar ensamma med klenare/lika klena män och inte våldtar/tafsar/rånar/etc känns inte överförbar gentemot hur mkt av dito brott det blev med manlig förövare.

Problemet är alltså mäns mentalitet och inte deras fysik.

Nu är det ganska sällsynt med överfallsvåldtäkter där förövare o den som utsetts inte känner varandra.

I många fall används ju inte fysiskt tvång, utan psykiskt. Det borde ju rimligen kvinnor kunna utöva med?

Mängden starka kvinnor som hamnar ensamma med klenare/lika klena män och inte våldtar/tafsar/rånar/etc känns inte överförbar gentemot hur mkt av dito brott det blev med manlig förövare.

Problemet är alltså mäns mentalitet och inte deras fysik.

Men styrka eller makt är fortfarande en faktor. En kvinna kan inte göra något åt saken och vet om detta. En man som inte vill kommer kunna freda sig om det inte är någon sorts utpressning. Det är klart det är mentalt fel hos män som våldtar det är inget jag förnekar. Jag tror bara inte att vi ska tillskriva kvinnor någon sorts änglastatus för att vi inte göra många saker som män gör när vi inte ens har möjlighet att göra det även om vi skulle försöka.

Om du menar tafsande och liknande så stämmer det att man behöver inte vara starkare för att göra det men däremot så måste man kunna hantera repressalierna om det blir några. Jag vet inte vad gemensamma nämnare är bland dessa män så där kan jag inte uttala mig om vad det beror på dock har jag svårt att tro att det beror på att dessa män känner att det är ok enligt samhället men det är bara vad jag tror.

Jag tror absolut att det anses ok i vissa grupper att tafsa på tjejer på krogen, tjata sig till sex, prata om tjejer som förbrukningsprylar, vara otrogen, låta fruar sköta barn/hem etc.
Vem har inte mött gruppar av grisiga "höhö"-snubbar?

Jag tror absolut att det anses ok i vissa grupper att tafsa på tjejer på krogen, tjata sig till sex, prata om tjejer som förbrukningsprylar, vara otrogen, låta fruar sköta barn/hem etc.
Vem har inte mött gruppar av grisiga "höhö"-snubbar?

Dessa personer finns definitivt och är ett problem. Det är dock inte ett problem jag ser löses genom att hoppas på att dessa män ska inse att det inte är ok eller genom hashtags på twitter.

Men styrka eller makt är fortfarande en faktor. En kvinna kan inte göra något åt saken och vet om detta. En man som inte vill kommer kunna freda sig om det inte är någon sorts utpressning. Det är klart det är mentalt fel hos män som våldtar det är inget jag förnekar. Jag tror bara inte att vi ska tillskriva kvinnor någon sorts änglastatus för att vi inte göra många saker som män gör när vi inte ens har möjlighet att göra det även om vi skulle försöka.
Tycker du är lite fel ute faktiskt. Dessutom förutsätter du att alla män är mentalt förberedda och kan parrera all teknik och styrka som kvinnan har. Är män mentalt också mycket starkare menar du och snabbare i reaktionerna och därför också kan försvara sig bättre?

Inte mer jämställt. Feminsterna håller ju på att tappa greppet om verkligeheten. ''Våldtäcktkulturen'', patriaket och 60 olika kön.
Det är helt förvridet.

En elev på vad var det harvard fick en varning då hon skrev Han istället för något könsneutralt, alltså hallå?

Tänkte hålla mig ifrån den här diskussionen men äsch. Jag tänker inte uttala mig om exemplet från harvard men det fetmarkerade.

Jag har förstått att det här med kön väcker enorma känslor och faktiskt ilska bland folk, jag är nyfiken på varför? Bara för att det finns "60 olika kön" hindrar det ju inte dig från att kalla dig och identifiera dig till det du är född till, om du tycker det stämmer. På vilket sätt påverkar det dig (ja, inte bara dig nu, jag spånar allmänt om detta hat och förakt) om en person identifierar sig som hon, hen, han, det, osv? Jag förstår verkligen inte varför folk blir så enormt upprörda av bara ordet "hen", känner folk sig hotade i sina egna könsroller? För ingen tar ju ifrån dig det du har bara för att de själva har något annat.

För min del får folk identifiera sig som precis vad de vill, de vet bäst själva. Och hur rör det mig, egentligen? Jag förstår att det kanske kan kännas konstigt för en cis person att förstå dem här människorna som inte passar in i han eller hon rollen, men måste man förstå saker för att acceptera dem? Om någon ber dig kalla denne för hen, gör det. Det är inte okej att säga att det är något påhittat eller säga fel med flit för att man inte håller med. Alla individer har rätt att själva välja. Och som sagt, hur påverkar det dig, egentligen?

Förövrigt är jag stolt feminist. Det betyder inte att jag håller med i alla åsikter som alla feminister i världen har. Det finns idioter överallt, det är inget en titel ger eller tar bort. Jag är feminist och jag anser att feminist behövs i allra högsta grad. Jag vill ha jämställdhet mellan alla.

Jag har många vänner och släktingar som lätt skulle kunna ta en man i en fight. Inte alla män, men många.
De är antingen vältränade, syridstränade, kampsportare etc.

Jag själv är tränad av fd militär och kan absolut ta många män i ev kris.
Jag har både lärt mig ta stryk utan att bli rädd och då kunna tänka klart även i skarpt läge och lärt mig tekniker, utöver att åren i mitt jobb lärt mig bli snabb och balanserad.

Utnyttjar någon av oss det?
Nej..

Tycker du är lite fel ute faktiskt. Dessutom förutsätter du att alla män är mentalt förberedda och kan parrera all teknik och styrka som kvinnan har. Är män mentalt också mycket starkare menar du och snabbare i reaktionerna och därför också kan försvara sig bättre?

Vilka faktorer anser ni ligger bakom våldtäkt och varför det är vanligare att män är förövare än kvinnor? Jag föreslår även att ni som har manlig eller manliga kompisar att testa med någon utav dessa att ni ska försöka brotta ner dessa på golvet eller liknande och att dessa ska göra samma sak mot er. Om inget annat så är det en nyttig övning för att förstå hur man kan agera i en sådan situation om gud förbjude det skulle ske på riktigt. Om ni inte vill brottas så kan ni pröva armbrytning eller annan styrkemätning.

Så hur tycker du man ska lösa problemet med dessa män --> klagar du bara på att andra försöker göra något åt problemet eller gör du något själv också??

Jag klagar inte på att andra försöker lösa problemet men jag ser lite andra saker som huvudorsaker än många andra här och det är OK. Det är bara mina åsikter och inget jag säger är menat som någon sorts slutgiltig sanning, ledsen om det har framstått så. Varför så aggressiv? Det är högst otrevligt.

Dessa personer finns definitivt och är ett problem. Det är dock inte ett problem jag ser löses genom att hoppas på att dessa män ska inse att det inte är ok eller genom hashtags på twitter.

Nej, de männen läser nog inte sånt. Men förhoppningsvis kan man iaf nå de som inte är riktigt så pantade och få det antalet av normalupplysta att till slut få "höhö-arna" att både minska och backa undan.

Jag har många vänner och släktingar som lätt skulle kunna ta en man i en fight. Inte alla män, men många.
De är antingen vältränade, syridstränade, kampsportare etc.

Jag själv är tränad av fd militär och kan absolut ta många män i ev kris.
Jag har både lärt mig ta stryk utan att bli rädd och då kunna tänka klart även i skarpt läge och lärt mig tekniker, utöver att åren i mitt jobb lärt mig bli snabb och balanserad.

Utnyttjar någon av oss det?
Nej..
Och då är du i en bättre situation än många kvinnor vilket är väldigt bra! De allra flesta män är inte våldtäktsmän heller men män som är det kommer tyvärr inte ha några problem att hitta offer som är svagare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka