Feminism och definitionen av den

Jag håller inte med dig, som jag skrev så är jag ett smått levande bevis på hur stark och svårkontrollerad man kan bli även som liten och underviktig och hyfsat svag.

Du underskattar hur otroligt stark man faktiskt kan bli i kriser.
Men varför kommer man inte loss då?

Men om styrka faktiskt var en faktor i till exempel våld i partnerrelationer, hur förklaras då män som blir slagna av sin kvinnliga partner? Betyder det att han är en klen jävel som inte har vett att använda sitt fysiska övertag för att freda sig?
Vad jag har läst, jag kan dock minnas fel, så är det ungefär lika vanligt åt båda hållen. Det som skiljer sig är graden av våld och skadorna som uppstår.

SERIÖST! Va fan har våldtäkter med om man vill kalla sig feminist?
Jag hyperventilerar här i soffan.
Mest för att det är såååå myyysigt om någon behandlar mig som den fragila lilla varelse jag är för jag har ju en FITTA! Jag behärskade 500 kg envis fjording som 13-åring, jag jobbade med ett TON tunga avelstjurar som 25-åring, jag har fött barn!!!!
För fan i helvete va goooosigt det är om man drar ut en stol åt mig så jag kan sitta på min lilla fitta medan någon annan beställer maten åt mig för det är sååååå mysigt att få vara omhändertagen KVINNA!
Sa jag att jag hyperventilerar!

några saker jag tänkte på när jag skummade igenom tråden, som oavsett om de redan besvarats uppenbarligen behöver bankas in:
@durachiny, det råder visst en mycket tydlig konsensus om vad feminism är - flera personer har länkat till officiella källor till den överenskomna definitionen av ordet.
jag klickade på tråden för att rubriken gjorde mig rasande, rent ut sagt. jag avskyr när folk börjar debattera definitionen av feminism som om den inte finns, eller går att flytta på, eller formas efter ''för mig betyder feminism...''. Gaah! de som säger allt detta är ju samma personer som har en agenda för och tjänar på att splittra feminismen som rörelse.

att jämställdhet mellan könen involverar en myriad olika, små och stora, komplexa liksom tydliga komponenter. skillnader uppstår trots allt inte mellan bara ett parti. men de som blir förbannade över att det alltid är de sabla kvinnorna som hela tiden står i centrum i feminismen borde nog sätta sig ner och diskutera i små grupper varför fokusen behöver läggas just där.

@Dressyrtjejen_97, @Lipperta m.fl.som klagar på 'radikalfeminister' - nog har radikalfeminismen, i likhet med t. ex. sexpositiviteten, en del att stå till svars för inom feminismen, men jag tvivlar på att ni ens vet vad betäckningarna betyder i deras riktiga bemärkelse?

biologism, ''feminismen har gått för långt!!!'' (kan någon snälla länka till klippet när Belinda Olsson säger just de orden till Gudrun Schyman som måste ta ett djupt andetag, en stor kaffeklunk innan det enda hon kommer för sig att säga är ''Ja du... wow.''), "men jag upplever faktiskt positiv diskriminering på klubben" etc är rent skitsnack som ligger så långt tillbaka i tiden och debatten att jag får utslag över hela kroppen när nån drar upp det 2017.

slutligen, om man verkligen från början hade haft samma värderingar som rörelsen i stort, sedan tyckt att "en del" ruttna ägg gick emot etoset stannar man väl sannolikt kvar ändå för att få den, enligt sig själv, på rätt spår igen, förbättra den, hjälpa till att forma den till hur man vill att den ska se ut? även om ni förespråkar det framför ordet feminism har jag svårt att tro att någon av er nånsin ens förstått, och ännu mindre faktiskt står för, vad ordet "jämställdhet" betyder.

... Jaha, så gav jag mig in i diskussionen i alla fall.

Ja, precis. De kan få avdrag på poäng för att de använder, enligt universitetet, felaktig terminologi.

Du sa att en elev fick en varning för att hon skrivit "han" istället för ett könsneutralt ord. Gav du mig fel länk eller har jag missat den biten?

Ja ja jag kom ihåg fel. Har det aldrig hänt dig?

Är det det bästa du har att komma med?
Hur hade du tänkt dig att jag skulle kunna svara? Det har knappast gjorts vetenskapliga studier i ämnet och jag har bara den erfarenhet jag har. Om man inte tycker att det är tillräckligt så må så vara men jag vill inte behöva skriva att allt bara är vad jag tror och min åsikt. Vissa saker är mer åt det hållet och andra saker är sådant jag faktist har faktabelägg för, dock finns det ingen direkt anledning att komma med en sån attityd att "är det allt du har". Jag har mina åsikter och det är mina åsikter.

Grejen är eg tvärtom. Lyft blicken. Inte individnivå - samhällsnivå.

Kvinnor HAR sämre lön än män. Kvinnor FÅR sämre hjärtvård än män.
Etc

Det är inget jag tycker, eller jag blev/blev inte eller något som enbart påstås. Det är fastslaget, bevisat och på samhällsnivå. Och det finns fler exempel.

Och just pga det, att det finns en skevhet på samhällsnivå, så behövs feminismen även 2017. Vilket är skamligt...

Du har rätt. Det blir ju dock totalt löjeväckande när dessa feminister istället för att kämpa för ovanstående istället koncentrerar sig på och driver frågor om bagateller som att ändra orden tjänsteman till tjänsteperson, byggherre till byggperson m.m. och att alla arbetsplatser ska tvingas installera en särskild hen-toalett.

Nu förstår jag inte hur du menar? Du menar att storleken eller kön inte har någon betydelse när det kommer till styrka när det är skarpt läge och därför är den delen irrelevant eller missuppfattade jag något?
Skilda saker att attackera och bli attackerad precis som det är skilda saker att brottas på gymmet och bli misshandlad

Men varför kommer man inte loss då?
Alltså - hjälp vilken pseudodebatt.

En stor del av våldtäkterna begås av män som kvinnan har någon form av relation med. Få är de som blir överfallna av en okänd.

Och väldigt många kvinnor hamnar i passivitet vid en farlig situation. Det finns forskning på det.

Kan vi inte lämna våldsspåret? Det har föga med feminsim att göra. Eller ojämlikhet.

Det som de flesta kvinnor råkar ut för är lägre pensioner, sämre vård, mindre makt. DET är viktigare att diskutera än eventuella skillnader i styrka och teknik vid överfall.

Vad jag har läst, jag kan dock minnas fel, så är det ungefär lika vanligt åt båda hållen. Det som skiljer sig är graden av våld och skadorna som uppstår.
Men då faller ju ganska mycket av din argumentation? Om man måste både kunna och vilja utföra brott och en kvinna inte kan brotta ner en man så måste ju det betyda att en man aldrig kan bli överfallen / slagen av en kvinna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka