Feminism och definitionen av den

@supercalifragilistic Jag känner inget behov av att definiera mig som feminist. Jag försöker dra mitt strå till jämlik/ställdhetsstacken ändå. Även om jag inte själv vill definiera mig som det så är jag helt ok med att andra väljer att göra det, jag ser dessa ändå som personer och inte -ism.

Du har rätt. Det blir ju dock totalt löjeväckande när dessa feminister istället för att kämpa för ovanstående istället koncentrerar sig på och driver frågor om bagateller som att ändra orden tjänsteman till tjänsteperson, byggherre till byggperson m.m. och att alla arbetsplatser ska tvingas installera en särskild hen-toalett.
"dessa feminister"?
Det är inte "feministerna" som gör förändringar i språket. Språk lever och ändras.
Alla arbetsplatser ska ha hentoalett? VAR hittar du sånt?

Jag har inte sett det du hänvisar till. Trots snart 40 år i arbetslivet.

Men då faller ju ganska mycket av din argumentation? Om man måste både kunna och vilja utföra brott och en kvinna inte kan brotta ner en man så måste ju det betyda att en man aldrig kan bli överfallen / slagen av en kvinna?
Varför skulle mitt argument falla? Du kan ju slå på eller mot en man utan att kunna göra riktig skada, det räknas fortfarande som fysiskt våld, första slaget får du antagligen i väg, utan att göra riktig skada och sen blir du antingen neutraliserad alternativt att mannen bara passivt skyddar sig. Det motsäger väl snarare det som påstås att det är något ont inneboende hos män eller manlig kultur när kvinnor gör det lika mycket men med mindre skada pga styrka.

Inte mer jämställt. Feminsterna håller ju på att tappa greppet om verkligeheten. ''Våldtäcktkulturen'', patriaket och 60 olika kön.
Det är helt förvridet.

En elev på vad var det harvard fick en varning då hon skrev Han istället för något könsneutralt, alltså hallå?

amen lägg ägg. att du sätter våldtäktskultur inom citationstecken och därmed fortsätter strö salt i såren på alla miljontalskvinnor som våldsamt drabbats av den, och inte heller förstår att den också sträcker sig mycket längre än själva handlingen är väl en sak- men patriarkatet är ingen jäkla konspirationsteori. Det är en verklighet, även för dig. Könsmaktsordningen är en av de absolut mest inflytelserika styrande maktsystemen i alla kulturer i hela världen. På samma sätt som du måste lära dig hur imperialismen har format och skapat global politik, ekonomi, ojämlikhet, rasism, krig och oacceptabla levnadsförhållanden, måste du också lära dig att se patriarkatet som lika självklart som att solen är gul och jorden är rund.

Senast ändrad:
Att tillförskanska sig fördelar på bas av kön är ju helt förkastligt men jag förstår att dom som tycker att det är faaaaantastiskt att få en tung hink buren av en man BARA för att man har fitta inte gillar feminism. Annars kan dom latmaskarna få bära själva.

måste du också lära dig att se patriarkatet som lika självklart som att solen är gul och jorden är rund.

Och där slutade jag att hålla med dig, patriarkatet är en social konstruktion som vi har makten att förändra. De övriga två är fysikaliska faktum som vi trots ivrigt arbete, inte kan förändra, annat än illusotoriskt.

Den är lika verklig och existerande dock, om vi håller oss till den aspekten.

Det motsäger väl snarare det som påstås att det är något ont inneboende hos män eller manlig kultur när kvinnor gör det lika mycket men med mindre skada pga styrka.
Fast det är ju du som är den enda som skrivit att det finns något ont inneboende i män medan feminister bara hävdar att det är inlärt så skriver ju du faktiskt att det är inprogrammerat biologiskt
Män har även större risk rent biologiskt att ha våldsamma och impulsiva tendenser.

Ja ja jag kom ihåg fel. Har det aldrig hänt dig?
Men förstår du inte att det du först skrev alltså inte stämde alls? Att du hävdade nåt och sen backade upp det med en artikel som var långt ifrån vad du sa? Och när jag ifrågasatte så citerade du nåt som motbevisade dig själv?

Din reaktion är jättemärklig tycker jag. Hade jag varit du hade jag skrivit "oj, kom ihåg helt fel!" eller nåt.

amen lägg ägg. att du sätter våldtäktskulturen inom citationstecken och därmed fortsätter strö salt i såren på alla miljontalskvinnor som våldsamt drabbats av den, och inte heller förstår att den också sträcker sig mycket längre än själva handlingen är väl en sak- men patriarkatet är ingen jäkla konspirationsteori. Det är en verklighet, även för dig. Könsmaktsordningen är en av de absolut mest inflytelserika styrande maktsystemen i alla kulturer i hela världen. På samma sätt som du måste lära dig hur imperialismen har format och skapat global politik, ekonomi, ojämlikhet, rasism, krig och oacceptabla levnadsförhållanden, måste du också lära dig att se patriarkatet som lika självklart som att solen är gul och jorden är rund.

Du jag ska säga dig en sak, jag har också blivit våldtagen men tror fortfarande inte på någon ''våldtäktskultur''.

Och där slutade jag att hålla med dig, patriarkatet är en social konstruktion som vi har makten att förändra. De övriga två är fysikaliska faktum som vi trots ivrigt arbete, inte kan förändra, annat än illusotoriskt.

Den är lika verklig och existerande dock, om vi håller oss till den aspekten.
din sista mening var det jag menade, självklart är det ingen naturlag. jag tror också på - tvingar mig själv ibland, måste jag medge - att vi kan krossa patriarkatet och förändra samhället från botten upp, men det var just det otroliga i att inte acceptera patriarkatet som en verklighet i vår värld jag syftade på.

Hur hade du tänkt dig att jag skulle kunna svara? Det har knappast gjorts vetenskapliga studier i ämnet och jag har bara den erfarenhet jag har. Om man inte tycker att det är tillräckligt så må så vara men jag vill inte behöva skriva att allt bara är vad jag tror och min åsikt. Vissa saker är mer åt det hållet och andra saker är sådant jag faktist har faktabelägg för, dock finns det ingen direkt anledning att komma med en sån attityd att "är det allt du har". Jag har mina åsikter och det är mina åsikter.
Det hör till god ton/netiqette att man underbygger sina argument med fakta vilket YT inte gör. Du är knappast rätt person att anklaga andras attityd i den här tråden.

Fast det är ju du som skrivit att det finns något ont inneboende i män medan feminister bara hävdar att det är inlärt så skriver ju du faktiskt att det är inprogrammerat biologiskt
Hmm jag ser det mer som att jag tycker att man överdriver vilken del som ligger bakom. Män har högre benägenhet för aggressivitet och impulsiva handlingar (med det menat att det finns fler män som är lagda åt det hållet inte att alla män är det) men att man fokuserar på att det beror på kultur och liknande.

Det är visserligen väldigt vettigt att arbeta mot just den av kultur skapade delen eftersom det är den delen vi främst kan påverka (om man inte sätter in medicinering eller liknande). Men jag tror även att vi bör förstå att det till viss del beror på personen biologiskt och tillfälle. Även om så skulle vara önskvärt så tror jag inte att en nollvision för våldtäkter är möjlig att uppnå även i ett perfekt jämställt och icke-patriarkaliskt samhälle och jag är inte så säker på att fokus så hårt på kultur som orsak är effektivaste sättet att bekämpa det. Men det är bara mina tankar och åsikter, som allt annat jag skriver :)

"dessa feminister"?
Det är inte "feministerna" som gör förändringar i språket. Språk lever och ändras.
Alla arbetsplatser ska ha hentoalett? VAR hittar du sånt?

Jag har inte sett det du hänvisar till. Trots snart 40 år i arbetslivet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stopp-for-tjansteman
Ingen surprise att det var F! som kom med förslaget...
http://norran.se/nyheter/umea-konsneutraliserar-titlar-tjansteman-blir-tjanstepersoner-708886
Även här var det F!

F! i Sthlms stad driver även frågan om att kalla byggherre för byggperson eller byggaktör istället.

Hittar inte artikeln om hen-toaletter men vet att det kom på TV-nyheterna för ett tag sedan. Även det var ett F! förslag om jag inte missminner mig.

Det hör till god ton/netiqette att man underbygger sina argument med fakta vilket YT inte gör. Du är knappast rätt person att anklaga andras attityd i den här tråden.
Har jag haft en dålig attityd? Om jag har uppfattats som så så ber jag om ursäkt men mig veterligen har jag främst bemött folks frågor om hur jag ser på det utan anklagande ton.

Hur hade du tänkt dig att jag skulle kunna svara? Det har knappast gjorts vetenskapliga studier i ämnet och jag har bara den erfarenhet jag har. Om man inte tycker att det är tillräckligt så må så vara men jag vill inte behöva skriva att allt bara är vad jag tror och min åsikt. Vissa saker är mer åt det hållet och andra saker är sådant jag faktist har faktabelägg för, dock finns det ingen direkt anledning att komma med en sån attityd att "är det allt du har". Jag har mina åsikter och det är mina åsikter.

Fast du skriver ju inte - "min erfarenhet är att..", "jag tror att.." och "jag tycker att..". Du skriver att det ÄR på ett visst sätt och då är det inte konstigt att folk frågar om källor. Jag frågade om källor tidigare när du påstod biologiska skillnader mellan män och kvinnor och fick inget svar. Där har det gjorts mycket vetenskapliga studier, likväl som kring mycket annat vi pratat om i tråden. Man kan inte slänga sig med att det är på ett visst sätt och sedan bli stött när folk vill att man ska backa sina påståenden med någonting mer än sina egna erfarenheter. Min egen erfarenhet är att kvinnor (jag och mina vänner) har högre sexdrift än männen i våra liv, men det är totalt orelevant i diskussionen och går framför allt inte att basera några generaliseringar på.

Jag är för jämställdhet men jag är definitivt inte feminist. En vanlig invändning till detta är att hänvisa till en ordbok som säger att feminism betyder just jämställdhet. Till det säger jag att språket formas normativt och att ordböcker är deskriptiva och inte preskriptiva. Det som står i en ordbok är alltså inte nödvändigtvis rätt definition utan vilka tolkningar och värderingar folk förknippar med ordet spelar oftast en större roll. Om jag exempelvis ser en affisch för ett "feministiskt seminarium" så vet jag på förhand att åsikterna som kommer yttras där i stort kommer skilja sig från mina egna. Det räcker för att jag inte vill kalla mig feminist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka