Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
IrpaSnirpa skrev:Men är det inte ryttarens fel om hästen inte behärskar pass?
Jag tycker det är fel när man säger att hästen inte är 5-gångare för att den går i tex grisepass. I grund och botten är det en ryttare som förstörd passen hos hästen, sen vem det är det vet man förmodligen inte på rak hand.
Kurre skrev:Det er ikke så svårt...
Pass - Med svevmoment
Grisepass - samsidig flytting av benpar UTEN svevmoment.
ang skrev:Men din häst har ju pass med sväv, och inte bara grisepass = en femgångare. Jag tror inte vi menar samma saker: har hästen bara grisepass (pass utan sväv) så vill flertalet här inte kalla det en femgångshäst.
Vad hästen har för gångarter är en sak, medan vad ryttaren klarar att rida fram/ visa kan vara en heeeelt annan ...
För att hästen är femgångare behöver inte ryttaren välja att rida flygande pass.
Att ryttaren skulle vara ofelbar - var har du sett att jag påstått det? Läs mitt senaste inlägg en gång till - du kanske tolkade det fel.IrpaSnirpa skrev:vad jag menade var mer, om en femgångare går i grisepass trots att den bör kunna flygande pass så är det rätt garanterat någon ryttares fel. Eller hur? Eller är ryttarna alltid ofelbara och det alltid är hästens fel?
ang skrev:SIS - skit i sadeln ....
Svalan, din häst skulle jag kalla 4 1/2-gångare. Han kan ha femgångsförälder/rar, men UTAN korrekt pass så är det inte nån femgångare såvida den inte finns där dolt.
Boj skrev:Och jag sällar mig till skaran, pass skall ha svävmoment för att kallas för pass. Grisepass har inget sväv, vilket oftast är ett resultat av dålig speed eller taktproblem. Därmed kan det inte anses att hästen är 5-gångare, genom att den inte behärskar gångarten.
Så för att kallas femgångare, skall hästen behärska att gå i flygande pass och inget annat. Pink pace race och andra avvikelser undanbedes.