Femgångare...

Sv: Femgångare...

Det er ikke så svårt...
Pass - Med svevmoment
Grisepass - samsidig flytting av benpar UTEN svevmoment.

jag vill nog kalla min pålle för 5 gångare ändå.
han är framavlad för pass med passråttor i släkten.
jag kan inte lägga honom i pass och han är oftast för lat för att vilja.
jag har ridit honom i något som liknar flygande pass.
provade bettlöst då var det flygande pass.
han har även lagt sig i pass efter kurva som sluttar svagt nerför när jag försökt bromsa. men han är obalanserad och slår över i korsgallopp.
han är inga problem att lägga i pass enligt dom som kan.
det är nog jag som är 4 gångare:angel:

Om en duktigare ryttare än du kan lägga din häst i pass är den femgångare. Anser jag.

/Malin

Men är det inte ryttarens fel om hästen inte behärskar pass?

Som min tex (hatar att dra min häst som ett exempel).
Jag har inte testat att lägga henne i pass, varför? Jo jag har inte kunskapen att göra det. Men när hon blir för ivrig i början eller slutet av en galopp så går hon från galopp till pass, och fort går det. (när man busar på ridturerna :bump: jag och min häst är väldigt barnsliga när vi rider)

Hon ÄR 5-gångare även om hon INTE har blivit lagd i pass de sista 3 åren. Passen kommer inte heller tränas än på ett tag eftersom hon behöver muskler och annat gojs innan jag personligen med vilje utsätter henne för den gångarten. Sen är det ju mer som skall till, kontrollerade former, en bra tränare vid sidan av mig och hästen eller helst på hästen osv.

Jag tycker det är fel när man säger att hästen inte är 5-gångare för att den går i tex grisepass. I grund och botten är det en ryttare som förstörd passen hos hästen, sen vem det är det vet man förmodligen inte på rak hand.

Men din häst har ju pass med sväv, och inte bara grisepass = en femgångare. Jag tror inte vi menar samma saker: har hästen bara grisepass (pass utan sväv) så vill flertalet här inte kalla det en femgångshäst.

Vad hästen har för gångarter är en sak, medan vad ryttaren klarar att rida fram/ visa kan vara en heeeelt annan ... ;)
För att hästen är femgångare behöver inte ryttaren välja att rida flygande pass.

IrpaSnirpa skrev:
Men är det inte ryttarens fel om hästen inte behärskar pass?

Jag tycker det är fel när man säger att hästen inte är 5-gångare för att den går i tex grisepass. I grund och botten är det en ryttare som förstörd passen hos hästen, sen vem det är det vet man förmodligen inte på rak hand.

Fyrgångare och även - faktiskt - tregångare kan gå i grisepass. Det gör dem inte till femgångare.

Visst - en ryttare kan framkalla grisepass på en häst. Å andra sidan kan inte en ryttare hur duktig den än är rida en fyrgångare eller tregångare i flygande pass.

Nej, jag tror inte jag skrivit det heller ;)

vad jag menade var mer, om en femgångare går i grisepass trots att den bör kunna flygande pass så är det rätt garanterat någon ryttares fel. Eller hur? Eller är ryttarna alltid ofelbara och det alltid är hästens fel?

ang skrev:
Men din häst har ju pass med sväv, och inte bara grisepass = en femgångare. Jag tror inte vi menar samma saker: har hästen bara grisepass (pass utan sväv) så vill flertalet här inte kalla det en femgångshäst.

Vad hästen har för gångarter är en sak, medan vad ryttaren klarar att rida fram/ visa kan vara en heeeelt annan ... ;)
För att hästen är femgångare behöver inte ryttaren välja att rida flygande pass.

Men personligen tycker jag det är fel att ens kalla grisepass en gångart. ;) Grisepassare är ju felridna och blir tvingade till något de inte vill.

Jag håller med resonemanget att en häst inte kan kallas femgångare om den inte har pass, men en häst som går i grisepass istället för flygande pass kanske kan flygande pass med en bra ryttare som vet vad denna gör. Av den anledningen vill inte jag lägga min häst i pass, hon har den och det är inte värt att förstöra för att jag vill flyga runt i den gångarten för skojsskull på en otränad och omusklad häst.

IrpaSnirpa skrev:
vad jag menade var mer, om en femgångare går i grisepass trots att den bör kunna flygande pass så är det rätt garanterat någon ryttares fel. Eller hur? Eller är ryttarna alltid ofelbara och det alltid är hästens fel?
Att ryttaren skulle vara ofelbar - var har du sett att jag påstått det? Läs mitt senaste inlägg en gång till - du kanske tolkade det fel.

Det är som jag tidigare sagt - alltför många grisepassare kallas för femgångare.
Ibland används det dessutom som ett sorts ursäkt. Den går i grisepass för att den är "femgångare".

Att du väljer att inte rida i pass är väl helt OK och medför inte att hästen inte skulle vara femgångare. Går hästen i riktig pass med någon annan ryttare eller har gjort det någon gång tidigare i sitt liv under ryttare eller i hage, så finns ju passen där.

ang skrev:
SIS - skit i sadeln .... :rofl:

Svalan, din häst skulle jag kalla 4 1/2-gångare. Han kan ha femgångsförälder/rar, men UTAN korrekt pass så är det inte nån femgångare såvida den inte finns där dolt.

Ja, det har han faktiskt. Hans farfar Hlekkur frá Hofi är femgångare så det skulle nog inte förvåna mig om pappan och mamman även är femgångare.
Jag får nog hädanefter kalla honom 4,5-gångare.

Glöm aldrig att antalet gångarter som sagt inte bara är beroende på stamtavlan - utan också hästens form/ träning och inte minst ryttaren.

Vår Hlekkuravkomma hade 5 separata gångarter redan vid 5 års ålder, men passen tränades inte aktivt.

Boj skrev:
Och jag sällar mig till skaran, pass skall ha svävmoment för att kallas för pass. Grisepass har inget sväv, vilket oftast är ett resultat av dålig speed eller taktproblem. Därmed kan det inte anses att hästen är 5-gångare, genom att den inte behärskar gångarten.
Så för att kallas femgångare, skall hästen behärska att gå i flygande pass och inget annat. Pink pace race och andra avvikelser undanbedes.;)

Håller helt med dig. :bow: :bow:
// Cicci

Lite "off topic" men...Har ridit Hlekkur et par ganger.

Oao!!!! :love: :love: :bump: :banana: :bump: :banana: :love: :love:

Eller jeg kan si det på normalt norsk og ikke "Bukiskt" :Vannvittig gøy! Utrolig kjempegøy hest. Som å sitte på et lite fly (flygplan) med pels!!!
Også så SNILL!!

Den är femgångare om den kan gå i pass oavsätt speed o sväv. Däremot kan en häst vara 4,5 gångare (de kallas så) om en fyrgångare som kan bli passaktig i tölten tex.
Detta brukar man skriva ut på tex sto annonser om ägarna vill veta om det finns chans att få en femgångs avkomma trots att inte stoet är femgångare. Det är ju större chans om stoet är 4,5 gångare istället för 4-gångare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden