Femgångare...

P

pemblan

Min vän säger att en häst endast sägs som femgångare om den kan flygande pass. Så även om den kan pass men inte speed så räknas den som fygångare? :confused: Jag vet inte riktigt om jag vill hålla med henne men...
Hon säger att Anna o Mágnus Skúlasson säger detta...

Jag anser att om en häst har flygande pass så är den en stark femgångare och om den kan passa men ej flygande så är den helt enkelt en medel eller svag femgångare...

Vad tror och vet och säger ni? :bump:
/Melina

Sv: Femgångare...

5-gångare är den väl redan om den har passtendenser?! Sedan kan man välja att bara rida den som 4-gångare av olika anledningar (typ svag pass eller dåliga ryttarkunskaper :angel: )

Jo ungefär så lät logiskt. Haha! ;)

Har den pass klart den är femgångare då!! :rofl:

Jag tycker att en häst är femgångare om den har bra pass.
Kan den få in takten i passen men inte kan få fram det "flygande" anser jag den vara en "4 ½-gångare".

Sen finns det ju även fyrgångare som kan vara passtaktiga i tölten men det är ju en helt annan sak ;)

håller med...

klart den är femgångare även om den inte kan flygande pass. Min pålle är garanterat 5-gångare. Eller snarare 1-gångare. Hon har endast grisepass. Kan inte ens flygande pass;)

Jag tycker att en femgångare har pass. Pass som gångart har ett svävmoment som måste finnas där.

Sen kan det finnas 4 1/2-gångare och fyrgångare som är passtaktiga, men det är för mig inte en femgångshäst. Tror Filippan och jag resonerar ungefär likadant.

Och jag sällar mig till skaran, pass skall ha svävmoment för att kallas för pass. Grisepass har inget sväv, vilket oftast är ett resultat av dålig speed eller taktproblem. Därmed kan det inte anses att hästen är 5-gångare, genom att den inte behärskar gångarten.
Så för att kallas femgångare, skall hästen behärska att gå i flygande pass och inget annat. Pink pace race och andra avvikelser undanbedes.;)

Enig med Flippan.
Er det 5-gångare skal det være svevmoment i passen.
Ellers er det 4,5 gångare.

Jag tycker att alldeles för många islandshästar som går i grisepass kallas för femgångare.
Att en häst går i grisepass säger ingenting om dess anlag för pass.
Med grisepass menar jag styv stel häst med stela rörelser, korta steg, "nedåtborrande" utan tillstymmelse till sväv. Hastigheten brukar inte heller komma upp i mer än kort trav ungefär. Grisepass är absolut inget att eftersträva. Hästen mår inte bra av att gå i det heller...

Jag håller fullkomligt med om indelningen i fyrgångare, "fyrochenhalvgångare" och femgångare.

Håller också med Filippan&co. En femgångare skall ha flygande pass inkl. svävmoment. Det finns väldigt många 4,5-gångare.

/Malin

då har jag väl en 3-gångare då.
tölt utan någon högre fart och långsam pass.
ingen av gångartena håller för tävling och det är väl det som räknas bland gångartshästar i första hand.

Nja... gångarter kan också vara funktionella. En funktionell, ren gångart kanske inte alltid plockar de högsta poängen i en gångartstävling, men funkar alldeles utmärkt på hemmaplan.

Men efter din beskrivning så är inte din häst en femgångare, eftersom passen inte är någon fart i.

Senast ändrad:

Varför skulle din häst vara tregångare bara för att den har långsam tölt?
Skillnaden ligger i att flygande pass har definitionen att det skall gå FORT. Tölt kan ridas i alla tempon. Även rena fygångare kan bli passaktiga.

/Malin

"Även rena fygångare kan bli passaktiga".

Kan de :confused: ??!

Japp. Det kan de. Passtakt är alltså när töltens stegfrekvens dras mot lateral (samsidig) takt. Om hästen är travtaktig är det den diagonala rörelsedelen som märks mera.

En ren fyrgångare behöver ju faktiskt inte ha klockrena gångarter hela tiden ...

Kollar du dessutom stamtavlan så är det inte helt ovanligt att det finns förfäder som varit femgångare.

svadilfari skrev:
"Även rena fygångare kan bli passaktiga".

Kan de :confused: ??!

Självklart, men detta skall inte jämställas med gångarten flygande pass. Precis på samma sätt kan en utpräglad femgångare, bli travtaktig i tölten. Dessa två saker beror ofta på SIS, och i enstaka fall på fysiska problem.:angel:

Min häst är femgångare, men jag skulle knappast kalla honom det eftersom han inte har någon bra pass, som Filippan säger.
Men eftersom han är född femgångare har han ändå passen, men den måste i så fall tränas fram.

SIS - skit i sadeln .... :rofl:

Svalan, din häst skulle jag kalla 4 1/2-gångare. Han kan ha femgångsförälder/rar, men UTAN korrekt pass så är det inte nån femgångare såvida den inte finns där dolt.

Hmm... Undrar då om min är 5 gångare, jag skulle nog tippa på 4½ gångare då:p Fast han kan gå i ökad grisepas:angel: Men det kanske inte räknas?:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat