"Felridning" på tävling.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Riley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 656

Riley

Trådstartare
Om man rider lätt istället för att sitta ned under en programdel, blir man avblåst eller får man s.a.s. "bara" poängavdrag i efterhand?

Sv: "Felridning" på tävling.

När jag var ute med min 4-åring i höstas sa jag till domaren när jag red förbi innan ritten att jag kommer att rida lätt om hon blir för spänd. Fick poängavdrag för felridning bara.

Red du lätt under hela programmet då eller lite "då och då"?

För följdfrågan blir ju naturligtvis att efter tre felridningar så blir du väl avblåst?
Och var går i så fall den gränsen. Kan man rida lätt under ett helt program och bara få två avdrag...

Pratade med en domare för något år sedan om detta och enlig henne blir man utesluten om man börjar rida lätt i programmet där man inte ska. Känns dock som en felridning borde vara mer rätt bara man gör om momentet och sitter ner i sadeln.

Jag red lätt i mellantraven samt på nåt ställe i en volt där hon blev jättespänd. Fick 2 poängs avdrag.

Jag får väl härmed dra slutsatsen att det eventuellt verkar skilja från domare till domare. :p

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 082
Senast: Edla
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10