"Felridning" på tävling.

Riley

Trådstartare
Om man rider lätt istället för att sitta ned under en programdel, blir man avblåst eller får man s.a.s. "bara" poängavdrag i efterhand?

Sv: "Felridning" på tävling.

När jag var ute med min 4-åring i höstas sa jag till domaren när jag red förbi innan ritten att jag kommer att rida lätt om hon blir för spänd. Fick poängavdrag för felridning bara.

Red du lätt under hela programmet då eller lite "då och då"?

För följdfrågan blir ju naturligtvis att efter tre felridningar så blir du väl avblåst?
Och var går i så fall den gränsen. Kan man rida lätt under ett helt program och bara få två avdrag...

Pratade med en domare för något år sedan om detta och enlig henne blir man utesluten om man börjar rida lätt i programmet där man inte ska. Känns dock som en felridning borde vara mer rätt bara man gör om momentet och sitter ner i sadeln.

Jag red lätt i mellantraven samt på nåt ställe i en volt där hon blev jättespänd. Fick 2 poängs avdrag.

Jag får väl härmed dra slutsatsen att det eventuellt verkar skilja från domare till domare. :p

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka